| کد خبر: 175468 |

◄ سود متوسط قاچاقچیان بنزین؛ روزی 90 میلیارد تومان + جدول

عضو کمیسیون انرژی مجلس حداقل میزان قاچاق سوخت در روز را 10 میلیون لیتر عنوان کرد.

تین نیوز

عضو کمیسیون انرژی مجلس حداقل میزان قاچاق سوخت در روز را 10 میلیون لیتر عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز علی ادیانی‌راد  در یک برنامه تلویزیونی گفت: تاکنون اعداد 10 ، 15 ، 20 میلیون لیتر برای قاچاق بنزین عنوان شده ولی باید گفت عدد دقیقی از قاچاق بنزین نداریم و فقط می‌توان گفت کف رقم قاچاق بنزین روزانه 10 میلیون لیتر است.

ادیانی گفت : با اجرای طرح کارت سوخت هوشمند از سال 85 الی 93 حدود 100 میلیارد دلار به نفع اقتصاد کشور رقم خورد.

او افزود: در سال 95 مجلس با کنار گذاشتن کارت سوخت موافقت کرد و در عرض کمتر از 90 روز مشغول طراحی و تدوین طراحی دوباره برای اجرای دوباره کارت سوخت شده است.

در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر، در برخی مناطق مرزی فاصله قیمت سوخت نسبت به ایران به بیش از 10 برابر رسیده که این موضوع، جذابیت قاچاق سوخت را به‌شدت افزایش داده است.

با نگاهی اجمالی به تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه به‌راحتی می‌توان علت افزایش قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر را متوجه شد.

در حال حاضر سیستان و بلوچستان به‌عنوان استانی که بیشترین قاچاق سوخت را دارد با قاچاق روزانه حدود پنج هزار میلیون لیتر، نیمی از بنزین قاچاق در کل کشور را به پاکستان منتقل می‌کند.

نرخ بالای سوخت در پاکستان (0.7 دلار)، مرز طولانی بین دو کشور در این استان و وضعیت معیشتی مردم به‌خصوص در ماه‌های اخیر و با افزایش نرخ دلار میزان قاچاق سوخت را نیز افزایش داده است.

با احتساب رقم 4200 تومان برای نرخ دلار،  نرخ بنزین در ایران حدود 0.29 دلار است که کمترین میزان را در کشورهای همسایه به خود اختصاص داده است.

اینفوگرافیک نرخ سوخت

با در نظر گرفتن نرخ 13 هزار و  500 تومان به ازای هر دلار در بازار آزاد و غیررسمی، مشخص می‌شود که قیمت بنزین در پاکستان ده برابر قیمت آن در داخل کشور است. بنابراین برای راننده تاکسی هم صرف می‌کند بنزین خود را لب مرز بفروشد تا این که اقدام به جابه‌جایی مسافرکند.

محاسبه اختلاف قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه

این تفاوت قیمت سبب شده حتی اگر هر قاچاقچی از هر 10 محموله تنها یک محموله را سالم به مقصد برساند، بازهم از این کار سود ببرد.

حال با توجه به گفته‌های ادیانی و در نظر گرفتن خوش‌بینانه مقدار 10 میلیون لیتر بنزین قاچاق در روز و احتساب میانگین 9000 تومان به‌عنوان اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، روزانه حداقل معادل 90 میلیارد تومان سود قاچاقچیان و ضرر ملی کشور است که به دلیل خروج بنزین از کشور نصیب آن‌ها می‌شود.

این در حالی است که معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: تا سال 92 حجم قاچاق سوخت چیزی حدود 7 یا 8 میلیارد تومان بوده است.

او همچنین گفت: طی 3 ماه گذشته چیزی حدود یک میلیارد لیتر قاچاق داشته‌ایم یعنی روزانه حدود 10 تا 13 میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.