| کد خبر: 131358 |

رونق حمل و نقل جاده ای ایران و روسیه

تین نیوز
 

ایران و روسیه از شرکای تجاری قدیمی هستند و روز به روز بر محورهای فعالیت های تجاری دو کشور افزوده شده است و در حال حاضر شاهد رشد حمل جاده ای بار بین ایران و روسیه به ۲۱،۷ درصد هستیم.

 

به گزاش ایرنا،  روابط ایران و روسیه به بیش از 400 سال پیش باز می‌گردد، روابطی که همواره دچار فراز و نشیب و گاه همراه با جنگ‌های خونین و گاه با روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیک بوده است. اهمیت استراتژیک روابط اقتصادی با ایران برای روسیه بر هیچ ‌کس پوشیده نیست.ایران یک شریک تجاری بزرگ در خاورمیانه است، بازاری که در آن تقاضای زیادی برای تولیدات روسیه از جمله در تجهیزات حمل و نقل، چوب و فلز وجود دارد، علاوه بر این ایران راه ورود بسیاری از کالاهای مهم به روسیه است.

 

بنابراین گزارش، ایران و روسیه، هر دو منافع مشترکی در حوزه دریای خزر دارند. اصلی‌ترین عرصه منافع مشترک، استخراج و انتقال منابع نفتی در این منطقه، توسعه کوریدورهای بین‌المللی برای ترانزیت کالاهای ملی و بین‌المللی در خط شمال- جنوب و بهره‌برداری از منابع طبیعی منطقه است. همکاری با ایران در حوزه نفتی از جمله در ایجاد کریدورهایی برای ترانزیت سوخت و نفت خام نه تنها برای روسیه از لحاظ اقتصادی بسیار سودمند است بلکه در تقویت سیاست خارجی روسیه در آسیای مرکزی و جنوبی همچنین در شرق دور و نزدیک بسیار موثر خواهد بود و در نهایت به تامین امنیتی انرژی در این مناطق خواهد انجامید. با توجه به شرایط ویژه ایران در حال حاضر، این کشور اهمیت ویژه‌ای برای تعامل با روسیه به خصوص در حوزه اقتصادی قائل است.

 

این گزارش می افزاید: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ در روابط تجاری ایران روسیه رشد مداوم تراز تجاری مشاهده می‌شود. دو کشور توسعه روابط اقتصادی را در دستورکار خود قرار داده اند که در این راستا شاهد رشد حمل جاده ای بار بین ایران و روسیه به 21،7 درصد هستیم.

 

ایرنا در این زمینه خبر داده است: "در نشست کمیسیون مشترک حمل و نقل جاده ای ایران و روسیه در مسکو، اعلام شد که میزان حمل جاده ای بار بین دو کشور در سه ماهه نخست سال 2017 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21،7 درصد بیشتر شده است. محورهای این نشست، رایزنی و تصمیم گیری در باره مجوزهای صادره تردد، بهای سوخت، حمل و نقل مسافر با اتوبوس، تامین امنیت در جمهوری داغستان فدراسیون روسیه در کناره شمال غربی دریای خزر بود. در این مذاکرات، مساله بارگیری کامیون های ایرانی در روسیه دو باره مورد بررسی قرار گرفت و همچنین این موضوع که براساس برنامه قبلی، ایران از رانندگان روسی عوارض دریافت نمی کند ولی این عوارض از رانندگان ایرانی دریافت می شود، مطرح شد.

 

موضوع راهگذر شمال-جنوب و فعال شدن این مسیر برای جابجایی کالاهای ایرانی، هندی و روسی نیز در دستور کار مذاکرات هیات های ایرانی و روسی قرار داشت. هیات جمهوری اسلامی همچنین مسائل مطرح در زمینه حمل و نقل مسافر و تضمین اضافه ای را که روسیه از رانندگان ایرانی درخواست می کند، به عنوان تحمیل هزینه های بیشتر طرح کرد و خواستار حل این مساله و رعایت همسانی شد."

 

یادآور می شود: در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود 96 هزار تن کالا بین ایران و روسیه از مسیر زمینی جابجا شده است که نشان می دهد، توان همکاری در این بخش بین دو کشور زیاد است. همچنین براساس آمار اعلام شده، عمده بار انتقال یافته بین دو کشور از مسیر جاده ای صورت می گیرد که 83 درصد سهم کامیون های روسی، هفت درصد ایرانی و بقیه نیز به کشورهای دیگر به ویژه جمهوری آذربایجان مربوط می شود.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.