| کد خبر: 95736 |

۵۱ سال خدمت برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مشهد؛

خودنمایی ۲۶۹۳ دستگاه اتوبوس شهری در مسیر کاهش ترافیک و آلودگی کلانشهر مشهد

تین‌نیوز| تصورش را بکنید روزی در این شهر که امروزه محل رژه خودروها و انسان‌هاست، مردم به دور از هر تکنولوژی در یک شهری خلوت و کاملا سنتی دور هم زندگی می‌کردند که کم کم پای ماشین‌ به زندگی‌ها باز شد؛ آنجا بود که آسایش و راحتی در رفت و آمدها به خوبی شکل گرفت و مردم به وجود این خودروها کاملا عادت کردند.

بعد از اینکه معابر شهری مشهد به محل تردد و عبور همزمان درشکه و خودروهای شخصی که آن زمان تنها افراد متمول قدرت خریدش را داشتند، تبدیل شد، عده‌ای به این فکر افتادند که می‌توانند مانند شهرهای اروپایی با استفاده از ماشین‌های بزرگتر که اتوبوس نام گرفته بود تعداد زیادی از مردم را با هزینه‌های کمتر در شهر جا به جا کنند.

سال 1318 بود که بخش خصوصی در مشهد با به كارگيري اتوبوس، واژه حمل و نقل درون شهري مشهد را باب کرد؛ امروز بعد از گذشت 77 سال سیستم حمل و نقل عمومی مشهد به خصوص ناوگان اتوبوسرانی سهم بسیار مهمی در کاهش ترافیک شهر و آلودگی هوا دارد.
به بهانه پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس سازمان اتوبوسرانی مشهد گفتگویی با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد داریم که در پیش رو می‌خوانید.

یک میلیون مسافر در روز بهره‌مند از ناوگان اتوبوسرانی مشهد
علی اصغر نیشابوری که  از مرداد ماه سال گذشته سکاندار سازمان اتوبوسرانی مشهد است به نحوه فعالیت اولین اتوبوس‌های شهری در مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال 1318 شمسی بخش خصوصي با استفاده از دو دستگاه اتوبوس در مسير حرم مطهر و خيابان ارگ (امام خميني فعلي) كار سرويس دهي و حمل و نقل مسافران را انجام مي‌داد.

وی می‌افزاید: پس از گذشت 26 سال در سال 1344 شركت واحد اتوبوسراني با به كارگيري 13 دستگاه اتوبوس و اختصاص 51 درصد سهام شهرداري تاسيس شد و در سال 1353 شهرداري مشهد با در اختيار گرفتن تمامي سرمايه، موجود اين شركت را به سازمان تبديل کرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اضافه می‌کند: در آن زمان به تبع با وجود 13 دستگاه اتوبوس به همان میزان مسافر جابه جا می‌شد اما امروز که تعداد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به 2693 دستگاه اتوبوس رسیده روزانه حجم زیادی از شهروندان در مسیرهای مختلف جابه جا می‌شوند.

نیشابوری تصریح می‌کند: به طور متوسط در حال حاضر روزانه 6 میلیون سفر درونشهری در مشهد انجام می‌شود که یک میلیون سفر از این تعداد توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی مشهد مانند بسیاری از سازمان‌ها به منظور ارائه خدمات با کیفیت‌تر به شهروندان نیز از توان بخش خصوصی استفاده کرده است و در حال حاضر 58 درصد از ناوگان اتوبوسرانی مشهد در قامت 7 شرکت خصوصی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند.

سرویس‌دهی به شهروندان نقاط مختلف مشهد با 159 خط اتوبوسرانی
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به تعداد خطوط توبوسرانی مشهد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال 1318 تنها یک خط اتوبوس و در یک مسیر شهروندان را جابه جا می‌کرد اما در حال حاضر با گسترش شهر و همچنین نیاز شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی 159 خط اتوبوس در مشهد راه‌اندازی شده است.

وی اضافه می‌کند: به طور کلی برای تعیین تعداد اتوبوس‌ در هر خط تعداد تراکنش مشهد کارت (من کارت) در هر خط مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه برخی از خطوط اتوبوس شهر بنا به دلایلی نیاز به اصلاح دارد، می‌گوید: عواملی همچون بهبود و افزایش سطح دسترسی شهروندان،  افزایش استفاده از حمل و نقل همگانی در سفرهای شهری و حذف مسیرهای مشترک خطوط موازی از جمله عواملی هستند که سبب می‌شود مسیر برخی از خطوط اتوبوس در مشهد اصلاح شود.

وی بیان می‌کند: با این حال سازمان اتوبوسرانی مشهد همیشه به دنبال توسعه خدمات خود است و ذکر این نکته مهم است که دلایلی از جمله نوسازی ناوگان، افزایش مسیرهای ویژه و استفاده بیشتر شهروندان از این سیستم در این حوزه بسیار تاثیرگذار است که سازمان در این مسیر گام‌های مهمی را برداشته است.

نیشابوری تصریح می‌کند: با توجه به افزایش تعداد اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس نیز افزایش پیدا کرده بنابراین نیاز است که این ایستگاه‌ دارای تجهیزاتی باشد تا شهروندان آسایش داشته باشند.

وی می‌افزاید: از مجموع 2800 ایستگاه تعداد 1300 ایستگاه دارای سایبان و 1500 ایستگاه بدون مسقف است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد می‌گوید: در حال حاضر 1816 نفر پرسنل سازمان اتوبوسرانی هستند که در بخش‌های مختلف فعالیت دارند.

نیشابوری تصریح می‌کند: طول مسافت سرویس‌دهی بخش سازمانی 2222 کیلومتر است.

خطوط بی آرتی گامی مهم در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی
در مدتی که سازمان اتوبوسرانی مشهد توانسته سهم بزرگی از حمل و نقل  عمومی شهر را از آن خود کند اقدامات مهم و شاخصی انجام شده که این خود یکی از دلایل مهم اقبال شهروندان به استفاده از اتوبوس در سفرهای درونشهری‌ است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در این خصوص بیان می‌کند: یکی از اقدامات شاخص و مهم سازمان اتوبوسرانی مشهد طی چند سال اخیر راه‌اندازی خطوط بی آرتی در مسیر حرم مطهر رضوی و همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط دیگر بی آر تی در مشهد است.

نیشابوری در این خصوص ادامه می‌دهد: در حال حاضر خط یک بی آرتی از انتهای طبرسی آغاز و با طی مسیر از خیابان امام رضا(ع)  و حرم مطهر رضوی به پایانه مسافربری امام رضا(ع) ختم می‌شود و 100 هزار نفر در روز را جابه جا می‌کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین خط 3 بی آر تی که در حال حاضر فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده است حدفاصل شهرک شهید رجایی به حرم مطهر و در نهایت شهرک الهیه قاسم‌آباد را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد می‌گوید: به طور کلی شورای عالی ترافیک کشور برای شهر مشهد 3 خط بی آر تی با 46 کیلومتر مسیر تصویب کرده است.

نیشابوری تصریح می‌کند: برای اینکه ناوگان اتوبوسرانی مشهد بتواند در معابر شهری تردد راحتی داشته باشد نیاز است سهم اتوبوس از مسیرها جدا شود که در این اقدام بیش از 16 کیلومتر مسیر ویژه ایجاد شده است.

وی می‌گوید: همچنین سامانه اتوبوس‌های تندرو نیز راه‌اندازی شده است تا شهروندان بتوانند از این سرویس برای جابه جایی سریعتر استفاده کنند.

گام مهم سازمان اتوبوسرانی مشهد در هوشمندسازی ناوگان
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد اما به هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی از اقداماتی که مشهد در آن پیشرو است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین اقدامات به منظور ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان هوشمند سازی ناوگان است که از فعالیت‌های شاخص در این زمینه راه‌اندازی زمینه پرداخت الکترونیکی بهای خدمات است که در حال حاضر شهروندان با مشهدکارت (من کارت) کاملا آشنایی دارند.

نیشابوری بیان می‌کند: همچنین150 تابلو اطلاع‌رسانی اعلام زمان رسیدن واقعی اتوبوس به ایستگاه به مسافران (RTPIS) در ایستگاه‌های اتوبوس نصب شده است.

وی اضافه می‌کند: در اقدامی دیگر دوربین‌های نظارت تصویری در تمامی پایانه‌های سطح شهر و ایستگاه‌های BRT نصب شده و بازرسین سازمان در حال رصد نحوه ارائه خدمات ناوگان می باشند.

بازسازی 600 دستگاه اتوبوس فرسوده
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در بخش دیگری از این گفتگو به بازسازی اتوبوس‌های فرسوده اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه خرید یک دستگاه اتوبوس متحمل هزینه‌های زیادی است لذا در کنار اینکه ناوگان جدید خریداری می‌شود، اتوبوس‌های فرسوده ناوگان بازسازی شده است.

نیشابوری تصریح می‌کند: از زمان آغاز طرح بازسازی اتوبوس‌های فرسوده تاکنون 600 دستگاه اتوبوس بازسازی و وارد چرخه ناوگان اتوبوسرانی شده است.

کاهش 79 درصدی تصادفات ناوگان اتوبوسرانی مشهد
وی بیان می‌کند: با توجه به افزایش اتوبوس‌ها و تعداد خطوط نیاز است نقاطی از شهر برای مبدا و مقصد اتوبوس‌ها در نظر گرفته شود که در این اقدام تعداد پایانه‌های اتوبوس از 8 پایانه درونشهری به 15 پایانه رسیده است.

نیشابوری تصریح می‌کند: از آنجایی که اتوبوس‌ها سهم پررنگی در معابر شهری مشهد دارند لذا یکی از تاکیدات ما کاهش تصادفات ناوگان است که خوشبختانه با همکاری و دقت اتوبوسرانان در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میزان تصادفات اتوبوس‌های شهری مشهد کاهش 79 درصدی را طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.