| کد خبر: 216316 |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین

◄ برگزاری اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان قزوین

قزوین| مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: فرونشست زمین در جنوب استان قزوین و ۵ منطقه دیگر از تهدیدات جدی است که برای کنترل آن نیازمند برنامه ریزی هستیم.

تین نیوز

قزوین|مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: فرونشست زمین در جنوب استان قزوین و ۵ منطقه دیگر از تهدیدات جدی است که برای کنترل آن نیازمند برنامه ریزی هستیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز،  اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان قزوین در سال جاری با حضور استاندار، نمایندگان محترم مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، دادستان قزوین،  رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، معاونین عمرانی و اقتصادی استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین  و جمعی از  مدیران دستگاههای اجرایی استان برگزار شد.

یدالله ملکی در این جلسه اظهار داشت: خشکسالی، تغییر اقلیم، مصرف بی رویه و چاه‌های غیرمجاز و کشاورزی سنتی از مهمترین عوامل کاهش منابع آب زیرزمینی و بروز فرونشست زمین در برخی مناطق است که با اجرای طرح تعادل بخشی برای مهار آن اقدام شده است.

وی افزود: ۵ منطقه حساس به فرونشست زمین در استان شناسایی شده که در عصمت آباد بویین زهرا افت تراز سی ساله حدود ۱۹ متر، در محور کوره‌های حیدرآباد حدود ۲۱ متر، روستای ارداق ۵۳ متر، محدوده شهر بویین زهرا حدود ۴۱ متر و جنوب دشتابی حدود ۳۶ متر است که در منطقه عصمت آباد شاهد شکاف‌های ۵۰ متری در باغات پسته هم هستیم که نگران کننده است.

ملکی تصریح کرد: بیشترین فرونشست در جنوب شهر آبیک و بویین زهرا دیده می‌شود و برای پیشگیری از این پدیده اقدامات تعادل بخشی صورت گرفته تا از تشدید شرایط جلوگیری شود.

وی گفت: تغییر الگوی کشت، مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز، کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، تحویل حجمی آب به کشاورزان، تعدیل مصرف بخش‌های مختلف، نصب کنتورهای هوشمند در همه چاه‌ها، تغییر آبیاری سنتی به مدرن، از اقدامات مؤثر برای کنترل فرونشست و پیشگیری از ادامه این فرآیند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: تاکنون در ۲۹۶۷ حلقه چاه استان معادل نیمی از چاه‌ها کنتور هوشمند نصب شده و امیدواریم در مدت دو سال آینده همه چاه‌ها به این سیستم مجهز شود تا بتوانیم مدیریت منابع آبی را محقق کنیم.

وی لایروبی رودخانه‌ها و آزادسازی حریم را برای پیشگیری از سیلاب‌ها ضروری دانست و اظهار داشت: تاکنون ۴۸ هکتار از بستر رودخانه‌های استان آزاد سازی و ۴۱ هکتار هم لایروبی شده که این کار تداوم خواهد داشت.

ملکی گفت: الزام ادارات و شهرداری‌ها به نصب کنتور هوشمند، تعیین تکلیف چاه‌های واحدهای دامی، تمدید نشدن مجوز برق چاه‌های فاقد کنتور هوشمند و تأمین اعتبار طرح مکهندسی رودخانه را از راهکارهای مقابله با چالش‌های آبی در استان است که برای تحقق آن همه باید همکاری کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.