| کد خبر: 258698 |

◄ رانندگان کامیون: مبلغ عوارض آزادراهی متناسب با کیفیت آزادراه ها نیست

رانندگان و کامیونداران به عنوان کاربران حرفه ای جاده ها معتقدند، علت به صرفه نبودن درآمد حاصل از دریافت عوارضی بزرگراه ها را باید جاهای دیگری مانند مهندسی بد ساخت و بی کیفیتی زیر سازی و خط کشی و آسفالت بی کیفیت و شیب نامتناسب با پیچ و نارضایتی و عدم استقبال استفاده کنندگان و ... از آنها جست و جو کرد.

تین نیوز

رانندگان و کامیونداران به عنوان کاربران حرفه ای جاده ها معتقدند، علت به صرفه نبودن درآمد حاصل از دریافت عوارضی بزرگراه ها را باید جاهای دیگری مانند مهندسی بد ساخت و بی کیفیتی زیر سازی و خط کشی و آسفالت بی کیفیت و شیب نامتناسب با پیچ و نارضایتی و عدم استقبال استفاده کنندگان و ... از آنها جست و جو کرد.

به گزارش تین نیوز، چند روز پیش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خواستار افزایش جریمه مربوط به عدم پرداخت عوارض آزادراهی شد و گفت: جریمه فعلی عدم پرداخت عوارض مقرر در آزادراه ها با نرخ های عوارض ابلاغ شده، متناسب نبوده، به گونه ای که پاره ای از موارد به ویژه در بخش خودروهای سنگین، مبلغ جریمه فعلی از نرخ عوارض اعلام شده کمتر است... بنابراین به منظور حفظ بازدارندگی جرائم مصوب و همچنین در راستای صیانت از حقوق حقه دولت و سرمایه گذاران آزادراهی ، خواهشمند است در خصوص سیر مراحل افزایش جریمه عدم پرداخت عوارض مقرر در آزادراه ها دستور مقتضی صادر فرمایید.

بیشتر بخوانید:

همچنین عباس بیات مدیرکل بهره برداری آزادراه‌ های کشور نیز عنوان کرد:  بر اساس بند یک تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بند کاف تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت راه و شهرسازی مجاز است که نرخ عوارض جاده‌ای را در صورتی که ظرف مدت ۱۵ روز پرداخت نشود، ماهانه با سود ۳ تا ۳.۵ درصد به صورت پلکانی افزایش دهد که قرار است تا پایان تیر ماه، این قانون اجرا شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که رانندگان ناوگان عمومی جاده ای باری و مسافری به عنوان کاربران حرفه ای آزادراه ها نسبت به کیفیت جاده های کشور انتقاد دارند و معتقدند هزینه ای که به عنوان عوارض آزادراهی پرداخت می کنند متناسب با کیفیت آزادراه ها نیست.

ابراهیم علیاری فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این زمینه گفت: در همه کشورها برای افزایش ایمنی شبکه راه ها و توقف روند افرایشی آمار تصادفات به دلیل ایمنی پایین و کیفیت پایین جاده های دوطرفه و کم عرض ، آزادراه ها و بزرگراه ها ساخته می شوند و ساخت آزادراه ها یکی از عوامل کاهشی شدن آمار تصادفات در کشورها است.

این راننده کامیون افزود: آمار تصادفات جاده ای در کشور ما هر ساله نسبت به سال قبل تر روندی افرایشی داشته است، راه حل کاهش تصادفات، ساخت آزادراه با کیفیت قابل قبول و همچنین ارتقای کیفیت ساخت خودروسازی است که متاسفانه به علت بی اعتنایی مسئولان، نه بزرگراه های استاندارد و نه خودروهای استاندارد داریم.

وی عنوان کرد: این در حالی است که به نظر می رسد از نظر دولت و مسئولان مرتبط، جاده ها و خودروها و دیگر موارد استاندارد است و فقط رانندگان و استفاده کنندگان از جاده ها غیر استاندارد و عامل این همه مشکلات و اتفاق ها هستند. 

علیاری تاکید کرد: نگاهی به آمارهای ارائه شده در سایت های بین المللی نشان می دهد برای مثال در همین کشورهای همجوار و عربی حتی در تصادفاتی که در آن کشورها رخ می دهد جمعا امارها خیلی پایین تر از آمار کشته های کشور ما است.

این راننده کامیون با بیان این که گسترش آزادراه ها موجب افزایش ایمنی تردد و کاهش شدید تصادفات می شود، گفت: یکی از دلایلی مهم تصادفات وضعیت ترافیکی و کیفیت ساخت پایین جاده ها است که راه حل آن افزایش ظرفیت ترافیکی با احداث آزادراه ها است که برعکس در کشور ما شاهد بی کیفیت ترین بزرگراه ها و آزادراه ها از لحاظ زیرسازی و علایم و امکانات رفاهی و آسفالت و...هستیم که میزان تصادفات را افزایش داده است.

وی خطاب به مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور بیان کرد: به جای این که متخصصان این شرکت و راهسازی علت این حوادث ناگوار را در بزرگراه ها جویا باشند و رفع کنند به دنبال افزایش نرخ عوارضی و جریمه عدم پرداخت هستید.

علیاری افزود: علت به صرفه نبودن درآمد حاصل از دریافت عوارضی بزرگراه ها را باید جاهای دیگری جست و جو کرد مثلا در مهندسی بد ساخت و بی کیفیتی زیر سازی و خط کشی و آسفالت بی کیفیت و شیب نامتناسب با پیچ و نارضایتی و عدم استقبال استفاده کنندگان و ... از آنها.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 2 1

    با سلام
    پرداخت الکترونیک خوبه اما به شرطی که مسیری طی کنید نه اینکه مسیری طی نشده باشد و من راننده بالاجبار باید پرداخت کنم و دستم هم به جایی نمیرسه
    برای مثال منع راننده برای تردد از قم به گرمسار باید بالاجبار وارد اتوبان قم به کاشان بشم و حدود یک کیلومتر طی مسیر کنم و از اتوبان خارج و به طرف گرمسار بروم حالا چرا من باید عوارض قم به کاشان رو پرداخت کنم واقعا چرا کسی هم پاسخگو نیست نه راهور جوابی میده نه آنی رو مسئول دریافت عوارض هست

    • ظفرعظیمی مهر 2 1

      درود برشما به نکته ی دقیقی اشاره فرمودید چرا باید پول آرادراهی را پرداخت کنید که هرگز از آن عبور نکرده اید.یا مسیر ساوه به آوه جعفریه که خروجی دارد وایستگاه هم دارد مردم آوه چرا باید پول سلفچگان را پرداخت کنند درصورتی که هرگز با سلفچگان کاری نداشتن

  • ظفرعظیمی مهر 4 1

    آزادراه ها برای تسهیل رانندگی و کاهش ترافیک است اما در ایران آزاد راه فقط برای کسب درآمد است وهرگز به فکر رفع ترافیک وکاهش آمار تصادفات نیستند چرا باید بهره برداری مثل آزاد راه قزوین زنجان آنقدر نسبت به آسفالت کردن ونگهداری آزادراه بی تفاوت باشد که دادستان قزوین به فریاد مردم برسد و عوارضی آزادراه قزوین زنجان را تعطیل کند که بهره بردار مجبور شود آزادراه را روکش کند آنهم نه روکش استاندارد لکه گیری وچاله چوله سازی به هرحال هرآزادراهی خراب باشد وباعث خسران و تصادف کاربران شود دادستان محترم منطقه بایستی به عنوان مدعی العموم نسبت به ستاندن حقوق عامه با بهره بردار برخورد کند و خسارت ودیه جان باختگان وخسارت دیدگان را از‌ بهره بردار مطالبه کند.درضمن آزادراه ساوه همدان دولاین تنگ وخطرناک دارد و رانندگان فکرمی کنند از آرادراه چهارخطه استفاده می کنند که باعث برخورد از پشت با کامیونهای درحال سبقت هستند بهره بردار آزادراه ساوه همدان حق ندارد مثل آزاد راه کرج قزوین از کاربران پول بگیرد آزادراه باید چهار باند و حداقل سه باند داشته باشد آزادراه ساوه همدان از‌نظرکارشناسی یک لاین کم دارد وکم فروشی محسوب می شود باید لاین سوم هم ساخته شود تا شاهد برخورد از پشت به کامیونهای درحال سبقت نباشیم.

  • ممد 2 0

    راهور بلده راننده رو جریمه کنه به خصوص راننده خاورو
    اصلا هیچ کدام از ازدراها مستحق عوارض گرفتن نیستن چون که واقعا افتضاحا ولی ای اقایون دنبال زیاد کردنه عوارضن

  • ناشناس 3 1

    مسئولین یکبار از آزادراه های موجود مانند قزوین زنجان وتبریز تردد کنند بفمهند که عوارض گرفتنی است یانه ؟

  • ناشناس 0 0

    واقعا این مسؤلین کورن این همه کشتارهای جاده ایی نمیبیند