| کد خبر: 252133 |

◄ هفت دلیل معطلی کامیون ها در مرزها

در هفته های گذشته ترانزیت و صادرات بار با مشکلی مواجه شد که توجه کارشناسان و فعالان حمل و نقل را به خود جلب کرد.

تین نیوز

در هفته های گذشته ترانزیت و صادرات بار  با مشکلی مواجه شد که توجه کارشناسان و فعالان حمل و نقل را به خود جلب کرد.

به گزارش تین نیوز ، این مشکل چیزی نبود جز معطلی و صف طولانی کامیون های ترانزیتی در بندر آستارا.

اگرچه دلایل متعددی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه در مورد چرایی بروز این مشکل مطرح شد اما یکی از فعالان بخش حمل و نقل نیز به نکات دیگری در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس در جمع متخصصان تین نیوز هفت دلیل برای معطلی کامیون های ترانزیتی در بندر آستارا به شرح زیر برشمرد:

1. ناهماهنگی سازمان های مسئول (سازمان بنادر و دریانوردی؛ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک ایران)

۲. عدم لایروبی اسکله ها و کانال ورودی بندر آستارا در چند سال گذشته برای پهلو دهی کشتی های بزرگتر تا آبخور حداقل ۵.۵ تا ۶ متر و افزایش توان عملیاتی بارگیری کامیون های حامل کالای صادراتی

۳. ناهماهنگی در جایگزینی سایر مرزهای دریایی و زمینی در تسهیل تردد کامیون های حامل بار صادراتی از مرزهای شمالی کشور به مقاصد روسیه و آذربایجان

۴ . عدم وجود TIR پارک در مسیرهای دسترسی به بندر آستارا

۵. عدم امکان تردد کامیون ها از دوطرف پل ورودی رودخانه مرزی بین ایران و آذربایجان

۶. عدم وجود سامانه نوبت دهی اقتصادی و الکترونیکی در مبدا بارگیری کامیون ها

۶. عدم وجود زیر ساخت های رفاهی برای رانندگان در مسیرهای ورودی و خروجی شهر بندر آستارا

۷. عدم همکاری و محدودیت کشور آذربایجان در  ترخیص کامیون های حامل میوه و تره بار صادراتی به روزانه بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ کامیون

به گزارش تین نیوز، پیش‌تر نیز یک راننده ترانزیت گفته بود: مهمترین دلیل ازدحام کامیون ها در گمرک آستارا و بیله سوار در سمت ایران، مربوط به پذیرش کم کامیون از سمت گمرگ کشور آذربایجان است.

به گزارش تین نیوز ، علی هدایتی راننده ترانزیت  بیان کرد: به طور مثال بیشترین آمار در کمرگ آستارا طی شبانه روز حداکثر 250 کامیون و بیله سوار 150 کامیون است که به هیج وجه جوابگوی صادرات کشورمان نیست.

وی افزود: این آمار موجب می شود روز به روز بر تعداد کامیون های منتظر جهت خروج از ایران افزوده  شود و بخشی از کم کاری گمرگ آذربایجان نیز مربوط به هانگار و ایکس ری فرستادن همه کامیون های ورودی از مبدا ایران است که موجب لطمه به بسته بندی و کیفیت بارهای صادراتی ایران به خصوص تره بار و محصولات غذایی، می شود.

 

وی گفت: نکته مهم این است که در مبادی ورودی از گرجستان به آذربایجان یا روسیه به آذربایجان، هیچ کدام از کارهای ذکر شده صورت نمی پذیرد و این خود بسیار زمان بر است و در روند پذیرش کامیون از ایران تاثیر بسزایی دارد.

هدایتی افزود: مسئله دوم در مرز مشترک با گرجستان است که جز کنترل مدارک راننده و بازرسی کامیون، مابقی کارهای مربوط به کنترل اسناد و پرداخت پول در بانک، به خارج از محدوده ورودی گمرک انتقال داده شده است و روزانه تعداد 500 دستگاه از مرز پل قرمز مرز مشترک آذربایجان با گرجستان عبور می کند ولی در آستارا یا بیله سوار تمام کارها در داخل محوطه محدود کمرگ انجام می شود که روند پذیرش را مختل می کند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    با سلام. غائله معطلی کامیون های ترانزیتی در مرز بندر آستارا میتواند نمونه واقعی و ملموس از مشکلاتی باشد که بر سر راه ترانزیت وجود دارد و همانطور که قبلا هم نوشتم ( مقاله : ◄" آیا ساخت راه آهن رشت - آستارا موجب توسعه ترانزیت می شود؟ تین نیوز: ۱۴۰۱/11/09 / کد خبر: 251799https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-251799 / ) این مشکلات همه از جنس نرم افزاری هستند و ربط زیادی به وجود زیر ساخت های حمل و نقل ندارند. تا وقتی این مشکلات نرم افزاری را حل نکنید ( که هیچ هزینه ای ندارد) ، ساخت جاده و ریل و پل و لایروبی ( که بسیار پر هزینه است) کمک زیادی به توسعه ترانزیت نمیکنند.
    گمرک بدون آنکه ذره ای دغدغه توسعه تجارت کشور را داشته باشد به بهانه واهی فقدان سامانه نوبت دهی اقتصادی و الکترونیکی ، مانع عبور کامیونها میشود. آیا قبلا که چنین سامانه ای نداشتیم هیچ کامیونی از مرز عبور نمیکرده است؟
    آیا کسی در این کشور نیست که مصلحت کلان را تشخیص بدهد و اِعمال کند؟