| کد خبر: 251325 |

قائم مقام سازمان راهداری:

بخشی از صادرات زمینی در مرز آستارا باید به مسیر ریلی و دریایی انتقال یابد

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بخشی از بار سنگین ترانزیت و صادرات کالا از مرز زمینی آستارا که در زمان حاضر بر روی دوش حوزه حمل و نقل جاده ای قرار دارد، باید به مسیر ریلی و دریایی انتقال پیدا کند.

تین نیوز

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بخشی از بار سنگین ترانزیت و صادرات کالا از مرز زمینی آستارا که در زمان حاضر بر روی دوش حوزه حمل و نقل جاده ای قرار دارد، باید به مسیر ریلی و دریایی انتقال پیدا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی جعفری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی آستارا به خبرنگاران بیان کرد: ظرفیت پذیرش ترانزیت و صادرات از مرز آستارا باید همگام با تفاهم نامه ها (بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان) باشد.

وی افزود: وقتی که تفاهم نامه ای امضا می شود و درخواست صادرات و ترانزیت افزایش پیدا می کند، اگر آن قسمت همسو و همتراز با این مساله پیش نرود، به طور طبیعی این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد.

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بیان کرد: مشکلی این است که همزمان با توسعه ترانزیت و صادرات به طور تقریبی ۹۰ درصد حمل بار از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق می افتد، در حالی که در خیلی از کشورها و همچنین در سند چشم انداز قرار بود کاهش پیدا کند و به طور تقریبی به حدود ۳۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم انداز می بایست بیشتر حمل بار از طریق ریلی و دریایی صورت می گرفت، اضافه کرد: باید بتوانیم بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت کشور را از طریق ریلی و در مرزهای شمالی از طریق دریا و کشتی انجام بدهیم.

جعفری در پاسخ به پرسشی در مورد علت تجمع کامیون ها در مرز آستارا و رغبت کمتر به استفاده از پایانه مرزی بیله سوار تشریح کرد: آنجا هم پذیرش خود را تا جایی که ظرفیت داشته باشد، انجام می دهند اما یک نکته ظرفیت آنجا است و نکته دیگر هم تقاضای بیشتری که نسبت به تردد از مرز آستارا وجود دارد.

وی ادامه داد: به خاطر دسترسی و مسیر راحت تری که پایانه مرزی آستارا دارد، تمایل به تردد از این منطقه بیشتر است؛ البته آنجا هم اعلام آمادگی کرده اند که بخشی از کار را انجام دهند و در حال حاضر هم مشغول هستند.

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای عنوان کرد: مساله دیگر این است که صادرکنندگان هم باید موافقت کنند که به آنجا منتقل شوند؛ با توجه به گردنه ای که هم در اینجا و هم در کشور مقابل وجود دارد، تقاضا برای تردد از سمت آستارا بیشتر است.

وی با تاکید بر لزوم سامان دهی ترافیک کامیون ها در مرز آستارا گفت: وضعیتی که الان کامیون ها تبدیل به انبار شده به هیچ وجه پذیرفتنی نیست؛ نه توجیه اقتصادی دارد و نه به صلاح کشور است که کامیون ها به انبار تبدیل شود و خوابشان بالا برود و این مساله باید حل شود.

جعفری افزود: فردا با حضور نماینده رئیس جمهور روسیه، معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار گیلان و دستگاه مربوطه در آستارا نشستی در مورد احداث و راه اندازی راه آهن رشت-آستارا برگزار خواهد شد که اگر اجرا شود، بخش زیادی از بار جاده ای کاهش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: باید تا آن زمان تلاش شود که بخشی از حجم تردد و ترافیک کامیون های ترانزیتی و صادراتی از طریق مرزهای دریایی کاهش یابد و اگر طرف آذری نیز این ظرفیت را داشته باشد، بخشی از کامیون ها را هم می توان به نقطه مرزی انتقال داد تا کالاها از طریق ریلی از مرز آستارا عبور کنند.

تجمع و ترافیک تعداد زیادی از کامیون های حامل کالاهای ترانزیتی و صادراتی در محدوده آستارا به ویژه گمرک زمینی این شهرستان موجب بروز برخی مشکلات و نارضایتی فعالان حوزه حمل و نقل، ترانزیت و صادرات شده است.

شهرستان آستارا با برخورداری از سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و هم جوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.