| کد خبر: 257326 |

◄ کاهش 2.5 ساعته زمان سفر با افتتاح راه آهن بستان آباد خاوران/ مزایای طرح چیست؟

راه آهن بستان آباد خاوران سرانجام پس از آن که سه سال ها وعده افتتاح آن داده شد، با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد، افتتاحی که با حاشیه های زیادی در بین فعالان بخش حمل و نقل ریلی همراه بود.

تین نیوز

 راه آهن بستان آباد خاوران سرانجام پس از آن که سه سال ها وعده افتتاح آن داده شد، با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم افتتاح شد، افتتاحی که با حاشیه های زیادی در بین فعالان بخش حمل و نقل ریلی همراه بود.

به گزارش تین نیوز ، برخی اطلاعات اعلام شده در مورد کاهش مدت زمان سفر با افتتاح این پروژه را اغراق آمیز توصیف کرده و برخی دیگر با توجه به طول مسیر ریلی افتتاح شده، حضور رئیس جمهور برای افتتاح چنین پروژه ای، ابراز تعجب کردند.  شماری دیگر نیز وصل نشدن این خط ریلی به تبریز را علم کرده و اتهام بزرگ نمایی به دولتمردان زدند اما در کنار تمام این انتقادات، برخی کارشناسان نیز به بررسی جزئیات طرح مورد نظر پرداخته و مزایای آن را هم برشمردند.

بیشتر بخوانید:

به اعتقاد شماری از کارشناسان، افتتاح راه آهن مذکور نه تنها اقدام کوچکی نبوده بلکه از اهمیت لازم هم برخوردار بوده زیرا در مجموع پروژه راه آهن تبریز میانه طرح بسیار بزرگ و مهمی محسوب می شود که بخشی از آن، دو سال پیش افتتاح شده که گرچه  50 درصد طرح را شامل می شد اما با این وجود، بخش افتتاح شده فاقد انتفاع بوده و دستاورد اقتصادی برای کشور در بر نداشته است.

به گفته کارشنسان،  اکنون با آن که  20  تا 25 درصد دیگر از این طرح افتتاح و در مجموع 70 تا  75 درصد کل پروژه به بهره برداری رسیده اما مزیت وضعیت فعلی پروژه نسبت به آنچه دو سال پیش افتتاح شده، آن است که پروژه مذکور قابلیت انتفاع پیدا کرده است.

با این وجود کارشناسان همچنان تاکید دارند لازم به این موضوع توجه کرد که  25  تا 30 درصد باقی مانده از طرح ، پاشنه آشیل پروژه راه آهن میانه تبریز محسوب شده و به دلیل تکمیل نشدن آن، هنوز همه منافع این طرح حاصل نشده است. این بدان معنی است که بخش باقی مانده  از این پروژه، اهمیت زیادی دارد و شاید بتوان گفت این بخشی که به بهره برداری رسیده 30 درصد منافع طرح را محقق می کند و 70 درصد منافع طرح موکول به تکمیل بخش باقی مانده آن است.

به گفته کارشناسان نکته مهم دیگر مورد توجه آن است که ساخت بخش باقی مانده از پروژه میانه تبریز ، کار سختی است که فعلا حتی طراحی تفصیلی آن نیز انجام نشده و بنابراین به این زودی خبری از آغاز عملیات اجرایی آن نخواهد بود. با این وجود اگر منابع مالی فراهم باشد می توان امیدوار بود که طی پنج سال این بخش از پروژه نیز به بهره برداری برسد که البته نباید از نظر دور داشت که معمولا پروه های عمرانی در کشور ما دچار کمبود منابع مالی بوده و به خاطر کم پولی مدت زمان ساخت شان دو برابر می شود.

به اعتقاد کارشناسان ریشه این نقصان که اقتصادی ترین بخش پروژه مذکور هنوز ساخته نشده را می توان در نظام برنامه ریزی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جست و جو کرد که پروژه ها را چند مرحله ای اجرا می کند.

اگرچه مرحله ای کردن و گام به گام پیش بردن یک پروژه وقتی منابع مالی اندک است منطقی تلقی می شود اما در بعضی طرح ها این روش منطق اقتصادی ندارد که در پروژه راه آهن میانه تبریز هم مرحله ای کردن طرح از نظر  برنامه ریزی، منطق اقتصادی ندارد که در این نقطه متوقف شود چرا که 70 درصد منافع طرح مربوط به 25 تا 30 درصد باقی مانده از این پروژه است.

در واقع چون مسیر میانه به خاوران برای انتقال بار قابل استفاده نیست و چون خاوران به تبریز وصل نشده و تنها وقتی که این پروژه به ایستگاه موجود متصل شد می توان از این راه آهن بار را به سمت ترکیه یا جلفا عبور داد و چون فعلا به ایستگاه موجود وصل نشده است بحث بار در این پروژه منتفی است و راه آهن مذکور در بخش حمل بار قابل استفاده نیست.

در عین حال در بخش مسافری هم وضعیت خیلی بهتر نشده است زیرا مسافران پیش از این در تبریز سوار  قطار شده و به تهران یا مشهد عزیمت می کردند اما حالا باید با طی 20 کیلومتر به بیرون شهر رفته و در ایستگاه خاوران سوار قطارشوند که شاید از نظر زمان سفر چند ساعت زودتر به مقصد برسند اما از نظر دوری از مبدا جذابیت این قطار کمتر می شود.

 این کارشناسان در مورد کاهش زمان سفر نیز تاکید می کنند که در مطالعات توجیهی پروژه که چند بار انجام شده، یک بار در سال 1385 کاهش زمان سفر 4 و 5 ساعت ذکر شده  است اما در سال 1399  مطالعات توجیهی پروژه به روز و در آن عنوان شده که زمان سفر 2.5 ساعت کاهش می یابد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مرحله ای شدن طرح ها ،خیلی خوب هست.


    نشان به ان نشان که دولت فاینانس راه اهن برقی مشهد گرفت ، بدون ۱ متر اجرایی شدن ، چینی ها ول کردن رفتند.


    نکته اینجاست ،

    ۱- پروژه جابجایی مسافر کلید زده ، یعنی پروژه به محل بهره برداری و درامد مسافری رسانده، افتتاح نمیشد

    شما ۱ ریال هم در امد از این خط در می اوردی ؟ چقدر حرفتان بی منطق هست ، خط بخوابد تا بار بیاید !!


    ۲- ترافیک محور مراغه جلفا به تدریج کاهش داده ، با انتقال تدریجی قطارهای مسافری باعث افزایش ظرفیت انتقال بار محور مراغه جلفا خواهد شد. این خودش یعنی افزایش ظرفیت ترانزیت

    ۳- قطار اکو چند سال هست معلق هست؟؟ اصلا باری امده که معطل محور خاوران بماند. شما مذاکرات سیاسی در نظر نمیگیرد الان خط سرخس وصل هست اما روسها بار نمیدهند فقط ساختن خط اهن ملاک نیست . باید مذاکرات و لابی سیاسی هم همراه باشد


    ۴- امکان حمل و نقل ترکیبی با کامیون های کانیتنر بر هست یعنی ۳۰ کیلومتر میشه موقتا با تغییر مُد حمل و نقل ادامه داد، البته بنظرم همان خط قدیمی سریعتربشه چون زمان بارگیری و تخلیه حساب کنیم.

    ۵- خاوران در جنوب تبریز هست ، ایستگاه راه اهن تهران خودش ۲ ساعت با تجریش فاصله دارد.


    بحث آقای اخوندی چه بود میگفت لندن پاریس توکیو ۴ تا ۵ ایستگاه راه اهن دارند چرا ما یک دانه داریم ؟ بگذریم که در تهران هیچ اتفاقی نیفتاد .


    ۶- اگر مرحله ای افتتاح کردن مناسب نیست ،


    سوال من اینجاست چرا ۱ متر راه اهن برقی مشهد طی ۱۶ سال به بهره برداری نرسید؟ چرا پروژه های دیگر ثمر نداشتند نمونه های موفق این نوع سیستم پیشنهادی تان معرفی کنید ؟

    چرا قطار سریع السیر تهران اصفهان لنگ در هوا هست؟ اگر قطار سریع السیر تهران فرودگاه امام افتتاح میشد ایا همین الان این خط اهن مسافر نداشت ؟


    مثال راه اهن سریع السیر پاریس مارسی فقط ۲۰ سال طول کشید .



    نکته اینجاست تحلیل ها کارشناسی نیستند بیشتر رقابت ها جناحی و ایدئولوژیک هست .من نمیگم طرح ها درست اجرا شدند .

    اما ایرادات باید از منطق کارشناسی محکم نشات بگیرند نه اینکه 《ژورنالیستی و عوامگرایانه 》بیشتر باشند

  • محمود حشمتی 0 0

    آنهایی که از افتتاح راه اهن نیمه کاره بستان اباد خاوران انهم توسط ریاست جمهوری تعجب کرده اند توصیه می نمایم به بقیه موارد افتتاحیه هم توجه کنند