| کد خبر: 251674 |

تکذیب سلب پرچم پاناما از ١٣۶ کشتی ایرانی

اکثر قریب به اتفاق کشتی های متعلق به ایرانی یا تحت مالکیت کشور، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت می شوند.

تین نیوز

 دبیر انجمن کشتیرانی ایران اظهار داشت: اینکه گفته می شود 136 فروند کشتی نفتکش ایرانی سلب پرچم شده واقعیت ندارد و آن را قویا تکذیب می کنیم. اکثر قریب به اتفاق کشتی های متعلق به ایرانی یا تحت مالکیت کشور، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت می شوند.

 به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مسعود پل مه درباره سلب پرچم پاناما از 136 فروند نفتکش ایرانی و تبعات این اقدام برای کشتی ها ایرانی اظهار داشت: در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که یک کشتی چرا باید تحت پرچم یک کشور باشد و با حذف آن پرچم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تمام کشتی ها نزد سازمان بین المللی دریانوردی موسوم به IMO ثبت می شوند و IMO NUMBER  دریافت می کنند و همچنین برای کنترل و نظارت فعالیت های دریانوردی باید تحت پرچم یک کشور باشند. از آنجایی که  کشورهایی مانند پاناما، یونان، قبرس و ... که از تسهیلات مالیاتی و مالی ویژه برای ثبت کشتی ها برخوردار هستند معمولا غالب مالکان کشتی را ترغیب می کنند علی رغم اینکه در آن کشورها هیچ عقبه تجاری یا اقتصادی ندارند کشتی خود را در آن کشورها ثبت کنند.

بیشتر بخوانید؛

بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص ثبت کشتی های مرتبط با ایران توسط دولت پاناما

اعضای IMO از هرگونه رفتار تبعیض‌آمیز در امور کشتیرانی تجاری خودداری کند

وی ادامه داد: کشتی که در پاناما به ثبت می رسد و تحت پرچم کشور پاناما قرار می گیرد، پایین ترین رقم مالیاتی ممکن را به این کشور برای فعالیت های خودش پرداخت میکند. از این رو اگر پاناما پرچم خود را از یک کشتی حذف کند، به این مفهوم نیست که آن کشتی قابلیت دریانوردی را از دست می دهد. بلکه با ثبت در سایر کشورها می تواند از فعالیت های مبتنی بر نظارت IMO برخوردار باشد.

دبیر انجمن کشتیرانی ایران تاکید کرد: همانطور که امکان ثبت یک کشتی در کشور پاناما وجود دارد امکان ثبت آن در کشور دیگر هم وجود دارد و پس از ثبت در آن کشور، کشتی به فعالیت تجاری خودش ادامه و استمرار دهد. 

پل مه با تکذیب سلب پرچم پاناما از این تعداد کشتی گفت: اینکه گفته می شود 136 فروند کشتی نفتکش ایرانی سلب پرچم شده واقعیت ندارد و آن را قویا تکذیب می کنیم. اکثر قریب به اتفاق کشتی های متعلق به ایرانی یا تحت مالکیت ایرانی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت می شوند. این یک امر طبیعی است که در فعالیت های دریایی بین المللی امکان استفاده از پرچم سایر کشورها وجود دارد بنابراین شناورهای ما نیز از این مزیت بهره جسته هر چند که تعداد اندکی از شناورهای بخش خصوصی ایرانی در این کشور به ثبت رسیده اند و ثبت این تعداد کشتی تاثیری به مفهوم اخص کلمه که مانع بر دریانوردی یا فعالیت های تجاری دریایی ناوگان متعلق به جمهوری اسلامی ایران شود، نخواهد داشت. 

وی افزود: سلب این تعداد کشتی از پرچم پاناما از لحاظ عددی را تکذیب می کنیم و اساسا یک چنین حجمی از کشتی هایی متعلق به ایران در پاناما به ثبت نرسیده است.

دبیر انجمن کشتیرانی ایران تاکید کرد: کشتی های ایرانی هیچ محدودیتی برای ثبت در سایر کشورها ندارند.

پل مه در پاسخ به این سوال که فعالیت کشتی تحت پرچم پاناما به دور زدن تحریم ها کمکی می کرد که با حذف آن با مشکلات تحریمی مواجه باشیم، اظهار داشت: به آن مفهموم که تصور شود اگر یک کشتی تحت پرچم ایران باشد نمی تواند به دلیل تحریم ها فعالیت کند و اگر ثبت کشوری مانند پاناما باشد و در شرایط تحریمی می تواند با پرچم این کشور فعالیت داشته باشد، چنین چیزی مصداق پیدا نمی کند و عمومیت ندارد. فقط مباحث سهولت در فرایندهای اداری و مالی مطرح می شود که افراد سعی می کنند از این تسهیلات بهره ببرند. برای مثال اگر کشتی نیازمند تسهیلات بانکی از یک کشور ثالث باشد طبیعتا اگر تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران باشد به دلیل تحریم ها سخت تر می تواند این تسهیلات را دریافت کند یا دچار چالش می شود .

وی در پاسخ سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا در ثبت کشتی ها تحت پرچم کشور دیگری مالکیت ایرانی آن آشکار و احراز می شود، گفت: به طور قطع اگر بخواهیم پرچم هر کشوری را ابتیاع کنیم ابتدا باید مالکیت و هویت مدیران آن شرکت که ادعای مالکیت آن  کشتی را دارند، افشا شود و به طور قطع وقتی این اطلاعات منتشر شود مالکیت ایرانی این کشتی اعلام خواهد شد و اطلاعاتی نیستند که قابل دسترس نباشند و موضوعی نیست که با کشف این اطلاعات مشکلات را افزایش دهد. 

دبیر انجمن کشتیرانی ایران درباره جایگزینی پاناما برای کشتی های ایرانی ادامه داد: هنوز گزارش دقیقی از میزان و تعداد کشتی هایی که مدعی هستند تحت پرچم شدند و این ادعا واقعی باشد نداریم کما اینکه تاکید به تکذیب سلب پرچم پاناما از 136 فروند کشتی ایرانی داریم و اینکه این تعداد کشتی با مالکیت ایرانی تحت پرچم پاناما باشند صحت ندارد. 

پل مه گفت: این جریان تنها وقفه ای که می تواند در فرایند تجاری کشتی ها ایجاد کنند، تنها مدت روز کمتر از انگشتان یک دست برای ثبت این کشتی ها در سایر کشورها خواهد بود و البته به دولت پاناما توصیه می کنیم از اقدامات ضد تجاری که می تواند حیث حرفه ای و اعتباری آن کشور را تحت تاثیر قرار دهد اجتناب کند، بر اساس تمامی کنوانسیون های ناظر بر فعالیت های دریایی و مطابق با مفاد تعهدی کشورهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، از ایجاد هرگونه محدودیت در امور کشتیرانی تجاری و رفتار تبعیض آمیز باید خودداری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.