| کد خبر: 250571 |

آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر منتشر شد

طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به‌طول بیانجامد مسافرین می‌توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.

تین نیوز

طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در صورتیکه تأخیر پرواز بیش از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند. در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید  نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است. در عین حال که رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکت های هواپیمایی لازم الاجراست.

آیین نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن پس از چندی کش و قوس درنهایت آذرماه سال جاری ابلاغ شد.

بر اساس این آیین نامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، بر اساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتی که براساس شرایط فوق العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز پیش بینی نشده اقدام کند.

در صورتیکه تأخیر بیش از دو ساعت به طول بینجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام کند. در صورتی که اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید  نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکت های هواپیمایی در کوتاه ترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام کند.

درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام کند.

مسافر می تواند پس از انجام مسافرت با ارائه مدارک مثبته دال بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در مسیر مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام کند. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.

در صورتی که شرکت های هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیت، مسافرین را از طریق سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به طور کامل به مسافر پرداخت شود.

تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، صرفاً اولین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.

در صورتیکه مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده خواهد بود؛ اما چنانچه اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت قبل از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.

با توج به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر اساس لیست مسافرین، بدون مراجعه حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام کند.

در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. در صورت عدم برنامه ریزی مناسب توسط شرکت هواپیمایی و عدم رعایت این بند، شرایط زیر حاکم است:

آیین نامه حقوق مسافر

برای پروازهای خارجی هم شرایط بدین صورت است

آئین نامه حقوق مسافر

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.