| کد خبر: 249192 |

تاکید رئیس جمهور بر ضرورت توسعه سواحل مکران

توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه های ساحلی بلکه تمامی ظرفیت های فلات قاره، ظرفیت های پس کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

تین نیوز

توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه های ساحلی بلکه تمامی ظرفیت های فلات قاره، ظرفیت های پس کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با ارسال پیامی به اولین همایش ملی آمایش سرزمین با تاکید بر دریا، سواحل و بندر به وسعت جمهوری اسلامی ایران اشاره و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن حدود ۵۷۸۹ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال، کشوری با ظرفیت های استثنائی دریایی محسوب می شود.

وی افزود: قرار گرفتن ایران در موقعیت میانه منطقه خلیج فارس، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی، قفقاز و دسترسی همزمان به شرق آسیا و کشور های اقیانوسیه از طریق اقیانوس هند از سویی و کشور های اروپایی از طریق برخی کشور های حوزه دریای خزر از سوی دیگر، ظرفیت نقش آفرینی ویژه ای در معادلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی جهانی به ما عطا کرده است.

در این پیام که از سوی حسن کامران، رئیس انجمن ملی جغرافیایی قرائت شد، رئیس جمهور به این نکته تاکید کرد: هر چند اکنون با تلاش محققان ایرانی، سند ملی آمایش سرزمینی ایران در دسترس قرار گرفته و در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما استفاده از ظرفیت ژئوپلتیک ایران برای فعال سازی سایر ظرفیت های ملی و همچنین دسترسی به ظرفیت های سایر قلمرو های ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک دنیا، نیازمند تحول در رویکرد های کلان برنامه ریزی ملی به خصوص در حوزه برنامه ریزی سرزمینی و تجدیدنظر های اساسی و هوشمندانه در آمایش سرزمینی کشور است.

رئیسی گفت: این امر بدون در نظر گرفتن ظرفیت های اقتصاد دریا ممکن نیست. این در حالی است که همایش ملی آمایش دریا، سواحل و بنادر می تواند در ایجاد بستر های نظری و راهکار های عملی تحقق آرمان های سند آمایش ملی و عنداللزوم بازبینی و بازنگری در اجزای آن با توجه به اقتضائات توسعه دریا‌محور مؤثر و مفید واقع گردد.

به گفته رئیس جمهور، اگر ملت ما بخواهد تمدن بزرگ دریایی ایران را به عنوان مقدمه و مکمل تمدن نوین اسلامی برای نسل های آینده خود رقم بزند، عمق و ژرفای گزاره های سند آمایش سرزمینی خصوصاً درباره آمایش مناطق ساحلی نباید به ایجاد سازه های بندری و امکانات ارتباطات دریایی خلاصه شود بلکه نیازمند تکاملی در خور شأن سوق الجیشی و موقعیت ایران در دهه های آینده خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه در اولین گام ظرفیت های ژئواکونومیک در دو محور شرقی و سواحل جنوبی در حوزه های اقتصادی مانند ترانزیت، حمل و نقل بازرگانی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: در گام دوم نیز بازآمایی صنعتی و سکونتگاهی کشور در طول سواحل جنوب، از خرمشهر تا گوادر، از جزیره قمر در خورموسی تا جزیره بوموسی و لارک و هرمز، به خصوص با محوریت صنایع دریایی، صنایع آب بر همچون پتروشیمی، شیلات و کشاورزی دانش بنیان و همچنین گردشگری دریایی مورد انتظار است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بدیهی است توسعه سواحل مکران و شکوفاسازی این گنج پنهان ایران زمین، به نحوی که نه تنها کرانه های ساحلی بلکه تمامی ظرفیت های فلات قاره، ظرفیت های پس کرانه و امکان ارتباطات اقتصادی، صنعتی، تجاری و اجتماعی با مناطق ساحلی همجوار و بنادر مهم بین المللی را فعال سازد، اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.