| کد خبر: 248569 |

نگاهی به دستاوردها و اقدامات صورت گرفته بندر خرمشهر؛

از برقراری خط دریایی بین خرمشهر و عراق وکویت تا سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیاردی بخش خصوصی

بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بنادر ایران با سابقه طولانی در امر تجارت دریایی حلقه طلایی ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، بندری که ظرفیت های حمل و نقل دریایی آن گام به گام در حال افزایش است.

تین نیوز

بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بنادر ایران با سابقه طولانی در امر تجارت دریایی حلقه طلایی ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، بندری که ظرفیت های حمل و نقل دریایی آن گام به گام در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بنادر ایران با سابقه طولانی در امر تجارت دریایی حلقه طلایی ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود ،بندری که ظرفیت های حمل و نقل دریایی آن گام به گام در حال افزایش است.

 بندر خرمشهر به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بنادر ایران با سابقه طولانی در امر تجارت دریایی حلقه طلایی ارتباط تجاری ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود، بندری که ظرفیت های حمل و نقل دریایی آن گام به گام در حال افزایش است.

 بندر خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری ایران در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

 این بندر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی (ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس شناخته می شود.

  بندر خرمشهر سابقه طولانی در امر تجارت دریایی داشته که ساخت و بهره برداری از اسکله های ویژه پذیرش کشتی های اقیانوس پیما در آن به سال ۱۳۰۰ شمسی بر می گردد.

 هر چند با آغاز جنگ تحمیلی بخش زیادی از زیرساخت ها و تاسیسات این بندر آسیب دید، اما پس از جنگ روند بازسازی در این بندر مهم تجاری با شتاب آغاز شد و کلیه زیرساخت های آن از جمله اسکله ها، انبارها و محوطه ها با هدف ارتقاء و بهبود خدمات بندری و دریایی بازسازی شد.

  بندر خرمشهر که در دوران جنگ تحمیلی به دلیل آسیب دیدن زیر ساخت ها امکان فعالیت تجارت دریایی نداشت با پایان جنگ تحمیلی با شتاب مسیر بازسازی را طی کرد اما آنچه که فعالیت های این بندر تجاری را بیشتر برجسته می کند، روند شتاب آمیز تامین و توسعه زیر ساخت های بندری و تجاری همچنین جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در طول سال های اخیر در این بندر است، به طوریکه با نیم نگاهی به اخبار منتشر شده از فعالیت های اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ماه های اخیر می توان فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در بندر خرمشهر را ارزیابی کرد.

 آغاز عملیات اجرایی ۱۰ طرح عمرانی در بندر خرمشهر، آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیارد ریالی در این بندر، برقراری سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کویت، افزایش شش درصدی بارگیری کالای فله در بندر خرمشهر در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تخلیه و بارگیری بیش از سه میلیون تن کالا در بندر خرمشهر در سال ۱۴۰۰ و اعلام آمادگی بندر خرمشهر برای تردد دریایی هواداران فوتبال جام جهانی قطر تنها بخشی از فعالیت های صورت گرفته در این بندر تجاری در ماه های اخیر بوده که اطلاع رسانی شده است.

 پیگیری راه اندازی خط کشتیرانی خرمشهر – بندر ابوفلوس

 در این راستا مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در این بندر تجاری از مذاکره برای راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس خبر داد و گفت: اخیرا در قالب هیاتی برای انجام مذاکرات با طرف عراقی برای ارتباط بندرخرمشهر و بنادر عراق، به این کشور سفر و برهمین اساس برای ایجاد یک خط کشتیرانی بین خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق مذاکراتی صورت گرفته است.

 نوراله اسعدی اظهار کرد: فاصله بندرخرمشهر تا بندر ابوفلوس عراق حدود ۹ مایل دریایی است و اگر یک خط کشتیرانی بین این دو بندر ایجاد شود، می توان از آن در طول سال برای جابجایی مسافر و زائر استفاده کرد.

 وی افزود: در ایام اربعین حسینی خیل عظیمی از زائران و مشتاقان برای زیارت عتبات عالیات از سراسر کشور و همچنین خارج از کشور در خرمشهر حضور پیدا می کنند که با راه اندازی این خط کشتیرانی ، می توان برای جابه جایی زائران به صورت دریایی خدمت رسانی شود.

 برقراری سفر دریایی بین خرمشهر – کویت

 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین با اعلام از سرگیری سفر دریایی بین بندر خرمشهر و کشور کویت گفت: در حال حاضر به صورت هفتگی دو سفر دریایی بین خرمشهر و کویت انجام می شود.

به گفته وی پایانه مسافری دریایی خلیج فارس در خرمشهر به عنوان یکی از بزرگترین و مدرن ترین پایانه های دریایی کشور و منطقه با مساحت ۶ هزار مترمربع دارای دو پست اسکله و ظرفیت جابه جایی روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر است.

 تخلیه و بارگیری بیش از سه میلیون تن کالا در بندر خرمشهر در سال ۱۴۰۰

 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه با تشریح دیگر فعالیت های تجاری این بندر در راستای تجارت دریایی اظهار کرد: سه میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۸۶ تن کالای غیر نفتی در سال ۱۴۰۰ در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد.

 اسعدی از رشد شش درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتیتری TEU در یک سال گذشته در بندر خرمشهر خبر داد و افزود: در این مدت  حجم تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر خرمشهر به ۲۰ هزار و۷۳۰ TEU رسید.

 وی مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی و دامی، فلزات و کالاهای معدنی را از عمده کالاهای صادراتی در بندر خرمشهر عنوان کرد.

 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر به عملکرد  فعالیت ریلی در بندر خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۹۴۴ واگن از خط راه آهن بندر خرمشهر جابجا شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۵ درصدی را نشان می دهد.

 اسعدی خاطرنشان کرد: در این مدت ( سال ۱۴۰۰) تردد ۱۴۹ هزار و ۴۶ دستگاه کامیون و ۸۶۹ فروند شناور زیر یک هزار تن در بندر خرمشهر به ثبت رسی د که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد ۱۳ و ۱۸ درصدی را داشته است.

 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر میزان تخلیه خودرو در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰در بندر خرمشهر را ۲ هزار و ۳۹۲ دستگاه خواند و عنوان کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بوده است.

 به گفته مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بارگیری کالای فله خشک طی دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در بندر خرمشهر ۶ درصد افزایش داشته است.

 اجرای ۱۰ پروژه عمرانی در بندر خرمشهر

 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته در این بندر برای اجرای طرح های عمرانی، توسعه ای  و خدماتی گفت: هم اکنون ۱۰ طرح با اعتباری بالغ بر چهار هزارو ۱۶۰ میلیارد ریال در بندر خرمشهر در حال اجرا است.

 وی این طرح های را شامل تعمیر اساسی و آسفالت جاده های دسترسی به بندر، ارتقاء شبکه اطفاء حریق، احداث مهمانسرا ، تجهیزات بندری،  تعمیر و تعریض ۲ دهانه پل، تعمیر اساسی درب های بندر و تعمیر ترمینال مسافری و ساختمان مرجع دریایی عنوان کرد.

 سرمایه گذاری ۷۱۶ میلیارد ریالی بخش خصوصی در بندر خرمشهر

 مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از افزایش میزان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: ۷۱۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر و دریانوردی خرمشهر جذب خواهد شد.

 اسعدی با اشاره به توسعه تجهیزات با استفاده از سرمایه های غیردولتی تصریح کرد: از این میزان ۶۰۶ میلیارد ریال برای تخصیص انبار به مساحت چهار هزار مترمربع به بخش خصوصی جهت استقرار تجهیزات به منظور آغاز عملیات اجرایی در بخش پتروشیمی برای تولید گرانول با اشتغالزایی ۳۲ نفر سرمایه گذاری شده است.

 وی به دیگر قراردادهای سرمایه گذاری در بندر خرمشهر اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در بخش توسعه خطوط ریلی و مکانیزه کردن عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای فله خشک توسط سرمایه گذار بخش خصوصی به میزان سرمایه گذاری ۱۱۰میلیارد ریال و اشتغال ۲۰ نفر در سال جاری اجرایی خواهد شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص مشوق های سرمایه گذاری افزود: سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند برخورداری ۲۵ درصد تخفیف سود بازرگانی، مزایای و تسهیلات منطقه آزاد اروند که نزدیکترین منطقه آزاد صنعتی جنوب کشور به کویت، عراق و آسیای میانه است بندر خرمشهر را به بندر با موقعیتی استثنایی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در پایان می توان گفت نیازها و چالش های بنادر و مرزهای دریایی کشور به عنوان شاه راه مبادلات اقتصادی و تجاری همواره باید مورد توجه قرار گیرند تا شاهد توسعه تجارت دریایی در بنادر کشور باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.