چرا 45 درصد قربانیان تصادفات درون شهری موتورسواران هستند؟
در هشت ماه گذشته، 206 نفر در تصادفات درون شهری خوزستان جان باخته اند که از این تلفات،45 درصد موتورسواران، 24 درصد عابران پیاده و بقیه مربوط به خودروها بوده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان گفت: در هشت ماه گذشته، 206 نفر در تصادفات درون شهری خوزستان جان باخته اند؛ آماری نگران کننده که کاهش آن نیازمند همکاری مردم است. از این تلفات،45 درصد موتورسواران، 24 درصدعابران پیاده وبقیه مربوط به خودروها بوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سرهنگ رضا دولتشاهی اظهار کرد: از این تعداد 45 درصد مربوط به موتورسیکلت ها، 24 درصد عابران پیاده و بقیه مربوط به سوانح خودروی است که در مقایسه با سال گذشته که استان کاهش فوتی ها را تجربه کرده بود، این افزایش چشم گیر است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان ادامه داد: شهرستان های دزفول، آبادان، خرمشهر، کارون، امیدیه و باغملک از جمله شهرستان هایی هستند که کل استان را زیر سوال برده اند در حالی که سال گذشته شهرستان های خرمشهر یک فوتی و باغملک و شادگان آمار فوتی صفر داشتند.
وی با اشاره به حادثه عجیب امیدیه که منجر به کشته شدن 6 نفر شد، گفت: بلوار محل تصادف هیچ مشکل هندسی نداشته و چنین حادثه ای بسیار عجیب است.
سرهنگ دولتشاهی عوامل متعددی را در بروز این حوادث موثر دانست و گفت: عدم رعایت قوانین، ایمنی نبودن برخی از خودروهای داخلی و ازدحام غیرضروری در محل تصادفات از عوامل حوادث رانندگی به شمار می روند.
وی تصریح کرد: 99 درصد تصادفات در صورت رعایت قوانین کاهش می یابد اما برخی از مردم در شرایطی مثل مه گرفتگی قوانین را رعایت نمی کنند و در صورت مشاهده تصادف در محل حادثه تجمع می کنند که خود یکی از عوامل بروز سوانح است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان یاداور شد: همچنین ایمنی خودروهای داخلی استاندارد نیست و یک تصادف منجر به کشته شدن اکثر سرنشینان می شود.
وی از اقدامات پلیس برای بهبود وضعیت جاده های درون شهری خبر داد و گفت: در یک ماه اخیر بیش از 15 هزار خودرو با دستور دادستان توقیف شده اند که این خودروها به مدت یک ماه در توقیف می مانند.
سرهنگ دولتشاهی به افزایش 15 درصدی برخورد با تخلفات در آذر ماه در حوزه درون شهری اشاره کرد و گفت: دوربین های ثبت تخلف از 6 دوربین فعال به 46 دوربین افزایش یافته است اما با این وجود هوشمندسازی ما همچنان ضعیف است چرا که برخی استان های مشابه خوزستان، بالای 500 دوربین فعال دارند.
وی ظرفیت معابر شهری را محدود دانست و گفت: توسعه یافتگی در سطح شهر متناسب با افزایش خودروها نیست و 50 درصد ترافیک و تصادفات استان مربوط به اهواز است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان گفت: اکنون بدترین وضعیت پارکینگ را در مجتمع های تجاری و پزشکی اهواز داریم که مشکلات زیادی را برای تردد ایجاد کرده است.
وی از انجام اقدامات موثر در حوزه اروند (ورود و پلاک خودروها) و تاثیر مثبت سهمیه بندی سوخت در کاهش ترددهای غیرضروری خبر داد و گفت: همه توان خود را برای خدمت به مردم گذاشته ایم اما از مردم خواستاریم همکاری بیشتری با پلیس راهنمایی و رانندگی داشته باشند.
سرهنگ دولتشاهی تاکید کرد: اگر مردم همکاری نکنند، با شرایط سختی مواجه شده و هرچه فعالیت های خود را افزایش دهیم، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
وی یاداور شد: انتظار داریم رسانه ها و صدا و سیما نیز در کنار ما در فرهنگ سازی ترافیکی بیش از پیش نقش آفرینی کنند تا بتوانیم از بروز سوانح و تلفات انسانی جلوگیری کنیم چرا که جان یک شهروند نیز برای ما اهمیت دارد.