| کد خبر: 248498 |

کاهش تلفات ناشی از تصادفات درپی بهره‌برداری از بزرگراه دشت ارژن-ابوالحیات

بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات به عنوان یکی از مسیرهای مهم در محور شیراز- بوشهر و شیراز - خوزستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بهره‌برداری رسید؛ کاهش آلودگی در منطقه حفاظت شده ارژن و کاهش تلفات ناشی از تصادفات از جمله مزایا و اهداف اجرای این پروژه است.

تین نیوز

بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات به عنوان یکی از مسیرهای مهم در محور شیراز- بوشهر و شیراز - خوزستان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بهره‌برداری رسید؛ کاهش آلودگی در منطقه حفاظت شده ارژن و کاهش تلفات ناشی از تصادفات از جمله مزایا و اهداف اجرای این پروژه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،‌ "وزارت راه و شهرسازی دو ماموریت مهم به عهده دارد؛ یکی ساخت مسکن که امروز مهمترین دغدغه در کشور را به خود اختصاص داده است و دیگری حمل و نقل."وزیر راه و شهرسازی روز شنبه،‌ ۱۴ آبان ماه در سفر یک روزه خود به استان فارس در آئین افتتاح باند دوم جاده ابوالحیات - دشت ارژن بر این جملات تاکید کرد.

پروژه بزرگراه دشت ارژن-ابولحیات بخشی از محور چهارخطه شیراز-دشت ارژن- سه راهی قائمیه است که با احداث این پروژه ارتباط دو استان جنوبی کشور خوزستان و بوشهر و بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق استان فارس به استان‌های شرقی و مرکزی کشور تسهیل می‌شود و کاهش ترافیک سنگین این محور و کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی را به همراه دارد.

عملیات اجرایی این پروژه ۲۱ کیلومتری در سال ۱۳۹۳ آغاز شد. باند دوم جاده ابوالحیات - دشت ارژن روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بهره‌برداری رسید.

این پروژه با ارتفاع دو هزار و ۱۵۰ متری از سطح دریا شروع شده و در ارتفاع یک هزار و ۱۰۰ متری خاتمه می‌یابد که اختلاف ارتفاع یک هزار و ۵۰ متری بین ابتدا و انتهای پروژه منجر به قرار گرفتن مسیر در سه نقطه آب و هوایی سردسیر، معتدل و گرمسیر می‌شود و این امر نشان از کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه دارد.

به گونه‌ای که خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حجم عملیات خاکی صورت گرفته در این پروژه را بیش از چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در این مسیر دو دستگاه تونل به طول ۶۲۵ متر احداث و برای ساخت این مسیر از ۱۵۸ هزار متر مکعب بتن و ۱۲۲ هزار تن آسفالت استفاده شده است.

در محدوده تنگ ابولحیات به منظور چهارخطه کردن مسیر، به دلیل گذر آبرو از تنگه و دو خطه موجود و شرایط خاص توپوگرافی منطقه و ساختار تنگه امکان خاکبرداری و کوه‌بری وجود نداشت؛‌ لذا یک پل طولی در امتداد مسیل موجود ساخته شد و در این راستا با رفع موانع طبیعی مسیل موجود و تعریض نقاط کم عرض آن و فرم‌دهی کف مسیل با بتن میزان آبگذری مسیل موجود نیز افزایش یافت و محور جدید رفت به ابوالحیات (تعریض دو خطه به چهارخطه) روی پل اجرا و در نتیجه شکل، زیبایی و ساختار تنگه به همان حالت قبل حفظ شد.

قطعه یک بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات به طول ۱۱ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال بود که به بهره‌برداری رسید و ارزش روز این پروژه دو هزار ۱۶۰ میلیارد ریال است، قطعه دو این بزرگراه نیز ده کیلومتر بود که اعتباری بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد و ارزش این پروژه امروز یک هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال است.

ایمن سازی محور قدیم مسیر دشت ارژن به ابوالحیات

به گفته محمودرضا طالبان،‌ مدیرکل راه و شهرسازی فارس، این پروژه در شمار پروژه‌های ملی بوده و اعتبار آن از محل منابع اعتبارات ملی تامین شده است. همچنین محور قدیم مسیر دشت ارژن به ابوالحیات، ٨٥ درصد ایمن سازی شده و با بهره برداری از پروژه بزرگراه، ترافیک مسیر قدیم به این بخش انتقال داده می‌شود تا ایمن سازی مسیر قدیم به اتمام برسد.

کاهش تلفات ناشی از تصادفات درپی بهره‌برداری از بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات

در ساخت این پروژه دو دستگاه تونل، شش دستگاه پل بزرگ و خاص و همچنین دو دستگاه گالری احداث شده؛ چراکه اجرای آن از مزایای بسیاری برخوردار است. 

کاهش میزان مصرف سوخت به سبب کاهش طول مسیر و کاهش آلودگی هوا به دلیل کاهش مصرف سوخت از جمله مزایای اجرای این پروژه است.

می‌توان درخصوص دیگر مزایای این طرح کاهش تلفات ناشی از تصادفات را مطرح کرد؛‌ در راستای کاهش تصادفات،‌ بیست و پنجم بهمن ماه سال ۱۴۰۰، در یکصد و نوزدهمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ ها  به ریاست رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی رفع و اصلاح نقاط پر حادثه و پرتصادف ارائه و تصویب شد.

توسعه و رونق اقتصادی استان، تسهیل و تسریع و افزایش ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی در منطقه حفاظت شده ارژن از دیگر مزایا و اهداف اجرای این پروژه است. منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان در بخش جنوبی رشته کوه‌های زاگرس و در شصت کیلومتری غرب شیراز قرار دارد، راه مهم ارتباطی فارس به استان‌های خوزستان و بوشهر از کنار این منظقه می‌گذرد. در شمال این منطقه روستای دشت ارژن و در غرب منطقه شهر کازرون به فاصله ۲۰ کیلومتری واقع شده‌اند.

در این منطقه جاذبه‌های اکوتوریستی بسیاری همچون درختان بلوط در ارتفاعات میانکتل و دشت برم خصوصا در فصل رویش منظره بسیار بدیعی از جنگل های زاگرس را به معرض دید علاقه مندان طبیعت قرار می‌دهد و گونه‌های شاخص جانوری نیز این منطقه را خاص کرده است. همچنین اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ در سایت تکثیر و احیاء گوزن زرد ایرانی در محدوده میانکتل واقع در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان متولد شد.

اجرای پروژه جاده ابوالحیات - دشت ارژن اتصال بهتر بنادر استان بوشهر از طریق استان فارس به استان‌های مرکزی و شرق کشور را به همراه دارد و از طریق فارس منجر به اتصال استان‌های جنوب شرقی به جنوب غربی ایران می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.