| کد خبر: 243958 |

◄ خطوط کشتیرانی چگونه امن شد؟

ناوگروه ۸۱ نیروی دریایی ارتش روز گذشته پس از گذراندن حدود هشت هزار و ۲۰۰ مایل دریایی و دو بار درگیری با دزدان دریایی به کشور بازگشت.

تین نیوز

 ناوگروه ۸۱ نیروی دریایی ارتش روز گذشته پس از گذراندن حدود هشت هزار و ۲۰۰ مایل دریایی و دو بار درگیری با دزدان دریایی به کشور بازگشت. سازمان ملل هم از نقش نیروی دریایی کشورمان در برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در آب های آزاد تقدیر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ماموریت ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بوشهر، حفاظت از منابع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دور دست و تامین امنیت خطوط مواصلاتی کشتیرانی در خلیج عدن و دریای سرخ بود. این ناوگروه روز ۲۷ اسفند سال گذشته به آب های آزاد اعزام شد و روز گذشته پس از ۸۷ روز به کشور بازگشت.

این ناوگروه دو بار با دزدان دریایی در دریای سرخ درگیر شد و کشتی های تجاری کشورمان را نجات داد.

ناوگروه های ارتش در اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ گشت زنی می کنند

ماموریت اسکورت کشتی های تجاری کشورمان از سال ۸۷ به نیروی دریایی ارتش واگذار شد و ۸۱ ناوگروه ارتش تاکنون بیش از ۵ هزار کشتی تجاری و نفتکش کشورمان را در مسیر خلیج عدن و تنگه باب‌المندب و دریای سرخ اسکورت کرده و بارها با دزدان دریایی درگیر شده اند. البته به جز ایران نیروی دریایی سایر کشورها هم در این منطقه (به دلیل گسترش دزدی دریایی) حضور دارند اما  نیروی دریایی ارتش به هر کشتی تجاری از کشورهای دیگر  که درخواست کمک داشته باشند، کمک کرده است.

عمده ماموریت نیروی دریایی گشت زنی در شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ است اما در مواردی هم به اقتضای ماموریت، ناوگروه های ارتش وارد دریایی مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای چین هم شده اند. طولانی ترین ماموریت دریانوردی نیروی دریایی مربوط به ناوگروه ۷۵  بود که در سال گذشته انجام شد.  ناو سهند و ناو بندر مکران از ناوگروه هفتادوپنجم نیروی دریایی ارتش  پس از درنوردیدن ۱۴ هزار مایل دریایی و عبور از اقیانوس اطلس، در خلیج فنلاند به رژه دریایی روسیه پیوستند. این ناوگروه در مجموع  ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها انجام داد و  ۴۴ هزار کیلومتر را درنوردید.

Amir Kholoosi-8-47-th3

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش اخیرا اعلام کرد که «سند معتبری توسط سازمان ملل متحد منتشر شده است. در بخشی از این سند، به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاها در راستای برقراری امنیت اشاره شده و از کمک و همکاری حیاتی ارائه شده برای کمک به کشتی‌ها و اقداماتی نظیر تاکتیک‌های پیشگیرانه و ضد دزدی دریایی که منجر به کاهش تعداد حملات دزدان دریایی گشته تقدیر و تشکر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.