| کد خبر: 241814 |

سهم بنادر قشم از حمل و نقل مسافرین نوروزی ۷۲ درصد بوده است

مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم با بیان اینکه آمار کل مسافرین نوروزی ترابری شده دریایی در کل کشور ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۲۱ نفر - سفر ثبت و گزارش شده است، گفت: در این میان بنادر قشم با ترابری ۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۱۸ مسافر سهم ۷۲ درصدی در حمل و نقل مسافران دریایی در کشور داشته است.

تین نیوز

علی اشتری با ارائه آمار عملکرد بنادر قشم از روز (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱) در اجرا و برگزاری  «طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز» اظهار داشت: در مدت یادشده ۵۸۶ هزار و ۱۰۶ دستگاه خودرو در کل کشور ترابری دریایی شده اند که سهم بنادر قشم با ترابری دریایی ۵۱۱ هزار و ۶۴ دستگاه خودرو از کل حمل و نقل دریایی در کشور ۹۲ درصد بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: در اجرا و برگزاری این طرح نوروزی، سه محور اساسی ایمنی بنادر، شناورها و مسافران دریایی در دستور کار قرار داشت.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی شهرستان قشم با مرور کارنامه ۱۷ روزه از اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ بنادر این شهرستان اظهار داشت: در مدت یاشده ۶ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۵۳  نفر - سفر، مسافر و گردشگر نوروزی در کل کشور ترابری دریایی شدند که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۴۶ نفر - سفر، در این جزیره زیبا انجام شده که سهم بنادر قشم از کل حمل و نقل مسافر و گردشگر ترابری شده در کشور ۴۵ درصد بوده است.

اشتری با اشاره به رکورد ورود و ترابری دریایی بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به جزیره قشم در یک شبانه روز اضافه کرد: با توجه به خروج تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در ۲۴ ساعت می توان عنوان کرد که در مدت یاشده شده به رکورد جابجایی دریایی نزدیک به ۲۵ هزار خودرو در ۲۴ ساعت رسیده ایم که بنا به شرایط رکوردی بی نظیر در حوزه ترددهای دریایی است.

سهم بنادر قشم از حمل و نقل مسافرین نوروزی در کشور ۷۲ درصد بوده است

شهرستان قشم ۱۹ اسکله مسافری، تجاری و گردشگری دارد.

۹ اسکله گردشگری مجاز در مناطق شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا و گوران شهرستان قشم فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از نیمی از آب های تحت حاکمیت ایران در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و دارا بودن جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است.  

سواحل و جزایر خلیج فارس در پنج ماه از سال که دارای آب و هوای معتدل در پاییز و زمستان است، همچنین امواج دریا، دسته های فراوان ماهی در اطراف سواحل و گروه های پرندگان زیبای دریایی که در گوشه و کنار و بر روی آب ها سکنی گزیده اند، مناظر بدیع و روح نوازی را فراهم می آورند و جذابیت‌های استان را بیشتر می کنند.

همچنین این استان به جهت دارا بودن جزایر تفریحی و تجاری، مکان ها و کلوپ های گردشگری دریایی و ورزش های آبی تردد زیاد مسافر در بنادر این استان در طول سال و به طور خاص در ایام تعطیلات، بر اهمیت این استان افزوده است.

به منظور تامین ایمنی سفرهای دریایی در ایام یادشده، از سال ۱۳۸۶ به صورت مدون طرح ساماندهی سفرهای دریایی ویژه نوروز هر سال تهیه و به اجرا گذاشته شده است.

این طرح که شامل اقدامات افزایش ایمنی پایانه ها، شناورها و مسیرهای تردد و همچنین شرح وظایف ارگان های همکار و تیم های عملیاتی و همچنین اقدامات و پیش بینی های  لازم برای پاسخگویی به شرایط اضطرار، سوانح و خطرهای موجود در مسیرهای دریایی است از ۲۵ اسفند ماه هر سال آغاز و تا روز ۱۵ فروردین ماه سال جدید ادامه دارد.

همچنین از این طرح در ایام تعطیلات دهه فجر و سایر تعطیلات طولانی مدت در بازه های پیش بینی شده به فراخور مورد استفاده قرار می گیرد.

به واسطه ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در بنادر مسافری استان، ارتقای ایمنی شناورهای مسافری و جایگزینی شناورهای سنتی و فاقد ایمنی با شناورهای به روز و رشد و بلوغ طرح یادشده، از سال ۱۳۹۶ طرح به نام «طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز» تغییر نام داد.

در  این مدت، ۸۵۳ شناور گردشکری با ظرفیت پنج هزار و ۳۲۸ نفر وظیفه خدمات دهی شبانه روزی به میهمانان نوروزی را بر عهده داشتند.

همچنین به منظور ارتقا ایمنی سفرها  نیز ۳۳ ایستگاه همیار ناجی و ۲۴ ایستگاه نجات غریق و غواصی همراه با ۲۰ تیم بازرسی فنی و ایمنی در بنادر مستقر و ۸ فروند شناور تخصصی جستجو و نجات دریایی مسوولیت خدمت رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی را بر عهده داشتند.

سهم بنادر قشم از حمل و نقل مسافرین نوروزی در کشور ۷۲ درصد بوده است

جزیره زیبای قشم در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی بود.

مردم ایران زمین همه ساله با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن کردند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های طلایی و نقره ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خیج فارس شناخته می شود.  

این جزیره زیبا با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.