| کد خبر: 240923 |

◄ تعیین اعتبار لازم برای لایروبی کانال‌های ورودی آب خلیج گرگان

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اعتبار لازم برای لایروبی کانال‌های ورودی آب برای احیا خلیج گرگان که از مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان است، ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

تین نیوز

 در سفر هفته گذشته رئیس جمهوری به استان گلستان ۵ طرح با اعتباری معادل ۲۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید. یکی از مصوبات این سفر، تامین اعتبارات لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریا و خلیج گرگان بود که در قالب «دستور ویژه رئیس جمهوری» صادر شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی که در جریان این سفر به همراه رئیس جمهوری از جزیره آشوراده بازدید به عمل آوردی، ضمن بیان اینکه تصمیمات مطلوبی در این بازدید گرفته شد، لایروبی کانال‌ها را یکی از مهمترین تصمیمات اخذ شده در این بازدید خواند.

رستم قاسمی گفت: متاسفانه مشکلات جدی در زمینه خشک شدن خلیج گرگان برای منطقه ایجاد شده است؛ از این رو بنا به دستور رئیس جمهوری مقرر شد به‌زودی لایروبی منطقه و احیای خلیج گرگان آغاز شود.

متعاقبِ این اظهار نظر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که لایروبی کانال‌های ورودی آب برای احیا خلیج گرگان شامل چوپوقلی و خوزینی و آشوراده، در دستور کار این سازمان بنادر قرار گرفته است. علی‌اکبر صفایی گفت: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متاسفانه لایروبی آن سال‌ها است مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.

به گفته صفایی، مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته‌اند یا خشک شده‌اند یا به شدت کاهش ورودی داشته‌اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تاکنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر  و دریانوردی تاکیدکرد: بر اساس دستور رییس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسما به صورت ناظر آغاز خواهد شد.

اله‌یار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان دبا بیان اینکه ظرفیت کانال آشوراده ۷۵۰ هزار مترمکعب و ظرفیت کانال چوپوقلی ۱۳۰۰ مترمکعب است، اعتبار لازم برای لایروبی آنها را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با یادآوری اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از سال ۱۳۹۳ هشدار لازم را نسبت به خشک شدن خلیج گرگان را داده بود، از اِهمال سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه سخن گفت و در عین حال ابراز امیدواری کرد، فرصت به وجود آمده ناشی از مصوبه اخیر برای احیا این خلیج این بار از دست نرود و به ثمر بنشیند.

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اعلام کرد: طبق مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری، محل تامین این اعتبار سازمان برنامه و بودجه است که طی مکاتبه‌ای از طرف آقای علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان به ریاست سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است و برای شروع عملیات لایروبی کانال‌ها، منتظر پاسخ این سازمان و تامین اعتبارات لازم هستیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامی خلیج گرگان 1 0

    خداروشکر که بالاخره قراره خلیج گرگان و جزیره آشوراده احیا بشه .واقعا نزدیک به ۲۰ سال این دو منطقه ی مهم رها شده بود و هیچ عملاتی صورت نمیگرفت و هر روز مردم شاهد این موضوعات تلخ عدم رسیدگی به این موضوعات حساس و مهم بودن ولی اتفاق خاصی نمیفتاد.آقای رییس جمهور دمتون گرم که دستور ویژه دادید .دعای مردم گلستان پشت و پناهتون هست .کار نیک ستودنیست دمتون گرم .