| کد خبر: 240714 |

نارضایتی از قرارداد کوتاه مدت با شرکت IPGL

سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت خارجه ایران مذاکراتی را به طور مستقیم با کشورهای هند، پاکستان، امارات، عمان و قطر در مورد استفاده از ظرفیت های بندر چابهار، به منظور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی (CIS) داشته اند.

تین نیوز

با هدف تسریع در روند اجرای توافقنامه چابهار و به منظور افزایش ترافیک و ترانزیت کالا از طریق بندر شهید بهشتی به کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای، مدیرعامل شرکت هندی ایندیا پورتزگلوبال لیمیتد (IPGL) به عنوان اپراتور خارجی بندر شهید بهشتی با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر صفایی در این دیدار با تاکید بر سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش حداکثری همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت خارجه ایران مذاکراتی را به طور مستقیم با کشورهای هند، پاکستان، امارات، عمان و قطر در مورد استفاده از ظرفیت های بندر چابهار، به منظور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی (CIS) داشته اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موافقت نامه چابهار باید هرچه سریع تر نهایی و اجرایی شود، تاکید کرد: هدف ما این است که موافقت نامه چابهار با کمترین چالش، عملیاتی شود و به افزایش ترافیک کالای ورودی به بندر چابهار بیانجامد.

صفایی با بیان اینکه امکان ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار برای هند فراهم شده، تصریح کرد: در حال حاضر از بخش کوچکی از ظرفیت بندر چابهار استفاده می شود که این مساله موجب نارضایتی سازمان بنادر و دریانوردی از قرارداد کوتاه مدت با شرکت IPGL است.

صفایی تاکید کرد: انتظار می رود شرکت هندی به عنوان یک اپراتور بندری، مستقیما در بندر چابهار فعالیت داشته باشد؛ از اینرو با تشکیل کمیته مشترک، هرچه سریع تر تغییرات لازم در قرارداد بلند مدت صورت گیرد و نسخه نهایی آن برای امضای طرفین ظرف یک ماه آینده آماده شود.

 راجیو جلوتا؛ مدیر عامل شرکت IPGL (اپراتور بندری بندر شهید بهشتی چابهار) در این دیدار با اشاره به پتانسیل مطلوب بندر چابهار برای ارتباط و تعامل تجاری با کشورهای حوزه CIS اظهار داشت: با توجه به ماهیت توافقنامه چابهار، لازم است با اتخاذ راهکارهای اجرایی، موانع به سرعت برطرف شود.

وی اعلام کرد: وجود تجهیزات به روز و کارآمد در بندر شهید بهشتی چابهار به افزایش تردد کشتی های بزرگ در بندر چابهار کمک خواهد کرد که برای تسریع در این امر پیشنهادهایی از طرف شرکت IPGL ارائه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت IPGL گفت: در حال حاضر دولت هند برای کالاهای ارسالی خطوط کشتیرانی هند به مقصد چابهار، تسهیلات و تخفیف ۳۰ درصدی در تعرفه ها در نظر گرفته که در صورت افزایش ترافیک، میزان تسهیلات نیز افزایش خواهد یافت.

جلیل اسلامی؛ معاون اموربندری و اقتصادی سازمان بنادرو دریانوردی نیز دراین نشست تاکید کرد: مساله اصلی در بندر شهید بهشتی، فعال شدن قرارداد اصلی چابهار و افزایش ترافیک ورودی به آن بندر است.

به گفته وی، تدوین یک برنامه مشخص از نقشه راه آینده حضور IPGL در بندر چابهار، یکی از رویکردهای سازمان بنادر قلمداد می شود که باید به سرعت مورد توجه قرار گیرد.

خاطر نشان می سازد شرکت ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد از ۲۵ دیماه ۱۳۹۷ راهبری بندر شهید بهشتی چابهار را در قالب قراردادی با سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده گرفته تا آنرا به کانونی برای مبادلات تجاری انواع کالا با افغانستان و کشورهای حوزه CIS تبدیل نماید.

در حال حاضر با تلاش اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بندر شهید بهشتی چابهار به کانونی برای تخلیه کالاهای اساسی و صادرات مواد معدنی برای محور شرق تبدیل شده اما انتظارات سازمان بنادر و دریانوردی در بخش جذب ترافیک محمولات کانتینری و عبور کالاهای ترانزیتی از طرف هندی به خصوص در طول یکسال گذشته برآورده نشده است.

بر اساس گزارش هندوستان تایمز، اولین محموله گندم اهدایی دولت هندوستان به مردم افغانستان در سال ۲۰۲۲، به جای استفاده از ظرفیت بندر چابهار، از اوائل اسفند ماه امسال از مبدا هند و از طریق قلمرو پاکستان به مقصد جلال آباد افغانستان ارسال گردید.

لازم به یادآوری است در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۷۵ هزار تن گندم اهدایی هند به مردم افغانستان با کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار و مرز میلک به ولایت نیمروز افغانستان ارسال شده بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: آسام تدبیر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.