| کد خبر: 239685 |

شاه کلید گشودن قفل ترانزیت کشور چیست؟

دریای خزر چه از لحاط پیمان های تجاری و ترانزیتی و چه از نظر ناوگان کشتیرانی و چه از نظر بنادر، حتی در حد اندازه حداقل ویژگی هایش هم تجهیز نشده است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است حل مسئله امروز ترانزیت کشور با شاه کلید دریای خزر متصور است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس تاکید کرد: دریای خزر می تواند مسیر اصلی ترانزیت ایران در کریدورهای نوستراک و راه ابریشم یا ترانزیت و صادرات به چین باشد.

وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: البته باید در نظر داشت این امر بدون سرمایه گذاری و گسترش بنادر شمالی و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر و همچنین گسترش زیرساخت بندر ایران در روسیه (سالیانکا) میسر نمی شود.

بیشتر بخوانید:

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: ایران به دلیل داشتن امکان صادرات از آب های آزاد به شمال آسیا و اروپا و همچنین دسترسی سریع تر و ارزان به چین از طریق دریای خزر و قزاقستان می تواند کریدور های ترانزیتی خود را تماما به مبدا دریای خزر تنظیم کند.

او ادامه داد: این سرمایه گذاری با هر میزان گسترش آن، به علت داشتن پتانسیل بالای بهره برداری می تواند برای ایران درآمد هنگفتی ایجاد کند.

این کارشناس ادامه داد: همچنین با افزایش تعداد ناوگان رسمی کشتی های ایران در دریای خزر و ایجاد صنعت لنج سازی در این دریا، می توان تمام مشکلات جابجایی بار را حل کرد.

وی با بیان این که یکی از بزرگترین و مهمترین بخش های در پیشرفت پیمان شانگهای در ایران، ایجاد مسیر و منطقه وسیع ترانزیتی در دریای خزر و بنادر شمالی کشور است، گفت: ایران در چند دهه گذشته دریای خزر را کاملا رها کرده است آن هم در حالی که این شاهراه ترانزیتی می تواند با عبور از ایران به چندین کریدور از جمله نستراک و راه ابریم بدل شود.

این کاربر تین نیوز افزود: دریای خزر چه از لحاط پیمان های تجاری و ترانزیتی و چه از نظر ناوگان کشتیرانی  و چه از نظر بنادر، حتی در حد اندازه حداقل ویژگی هایش هم تجهیز نشده است.

به گفته وی ایران هرقدر در این مسیر ترانزیتی سرمایه گذاری کند به سادگی می تواند چندین برابر آن را از درآمد ترانزیتی و صادرات محصولات به شمال آسیا و اروپا به دست بیاورد.

وی  با تاکید بر این که ظرفیت بالای این بستر ترانزیتی/صادراتی نادیده گرفته شده است،  بنادر کم ظرفیت و متعد، کشتی ها کم تعداد (25 کشتی در برابر 5000 کشتی ایرانی در بنادر جنوبی)، عدم ایجاد صنعت لنج سازی و کمک به بخش خصوصی برای ساخت و استفاده از لنج های خصوصی به جهت ترانزیت و نبود خطوط کشتیرانی را از جمله مصداق های این بی توجهی دانست.

این کاربر تین نیوز عنوان کرد: بستر ترانزیتی دریای خزر به سادگی می تواند به بهترین مسیر درآمدزایی ایران تبدیل شود و با وجود داشتن بنادری مانند سالیانکا در روسیه، ایران می تواند با تجهیز خطوط تامین و بنادر شمالی و سالیانکا، نسبت به صادرات گسترده میوه و صیفی به روسیه در فصل سرما اقدام نماید.

به گفته وی در مجموع، ظرفیت بسیار بالایی برای درآمدزایی در دریای خزر وجود دارد که ایران توجهی به آن نمی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ببخشید، این کارشناس اسم نداره؟!
    چرا اینقدر مبهم؟!
    به نظرتون خبر کاملا غیرحرفه‌ای تنظیم نشده؟!
    کحای کارید دوستان؟!!!

  • ناشناس 0 0

    مشخصا دریای خزر و بستر ترانزیتی آن می تواند هم به کشور در زمینه رشد بی سابقه صادرات به روسیه و اورسیا و هم ترانزیت کالا در کریدور شمال به جنوب کمک کند !!! استفاده از این بستر ترانزیتی - صادراتی بخشی از اهداف رو به رشد برای کشور باید باشد !!!

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    با سلام - مطلب مهم و درستي را اشاره كرده اند كه از ظرفيتهاي ترانزيتي و حمل بين المللي خزر به خوبي استفاده نشده است. كاش نويسنده محترم نام خود را نيز مي نوشتند.