| کد خبر: 239682 |

◄ غفلت بزرگ در بنادر شمالی؛ ضعف در خدمات ترانزیتی

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است بزرگترین غفلتی که ایران در مورد دریای خزر انجام داده عدم سرمایه گذاری در دریای خزر و ارائه ندادن خدمات ترانزیتی مناسب به کشورهای صادر کننده کالا است.

به گزارش تین نیوز، وی در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری عنوان کرد: عقب ماندن از کریدورهای جدید التاسیس یک مشکل جدی در حوزه دریایی خزر است ولی اصل مطلب این است که ایران باید سرمایه گذاری گسترده ای در بنادر و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر انجام دهد تا بتواند به مرور خدمات ترانزیتی و صادراتی از کشورهای شمال آسیا و اروپایی دریافت کند.

این کاربر تین نیوز، افزود: نداشتن ارتباط مناسب و فقدان برنامه ریزی مشترک بین کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران موجب شده  است پیش فرض خاصی از توانایی ایران برای کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

زیرساخت ها و امکانات حمل و نقلی بنادر شمالی ایران کامل نیست

او خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر بین بنادر ایران در دریای خزر و بنادر روسیه و قزاقستان برای دریافت بار و برنامه ریزی جهت ورود یا خروج بار از بنادر، قراردادی وجود داشت که تجار این کشورها می توانستند بر مبنای آن برنامه ریزی انجام دهند، بستری فراهم می شد که محاسبات تجاری خود را بر اساس آن انجام بدهند و ایران را جزو گرینه های ترانزیت خود در نظر بگیرند.

این کاربر تین نیوز، تاکید کرد: خدمات بندری علاوه بر دریافت و دپوی بار باید شامل ارائه خدمات و قیمت برای خروج بار از بندر به سمت بنادر جنوبی و ارائه برنامه زمان بندی شده برای تحویل بار باشد.

وی افزود: ایران می تواند حتی بسته های ترانزیتی توسط شرکت های خصوصی یا بنادر را با همکاری بنادر جنوبی خود و شرکت های صادر و وارد کننده بار ایرانی و خارجی ارائه دهد تا کالاها در بنادر شمالی دریافت شده و تا مقصد مورد نظر کشور ارسال کننده از طریق بنادر جنوبی و آب های آزاد، انتقال یابد.

او گفت: برای رسیدن به این هدف لازم است، امکانات لازم از سوی ایران در اختیار کشورها و تجار صادرکننده قرار گیرد،  مسئله ای که تا امروز در سطح ضعیفی انجام شده و نه بنادر شمالی از ظرفیت و تجهیزات لازم در سطح بین المللی و لایروبی لازم برخوردار هستند و نه قرارداد و تفاهم نامه مشخصی بین بنادر ایران و بنادر روسیه و قزاقستان برای تقبل تمام یا بخشی از مسائل ترانزیتی وجود دارد.

به گفته وی، در نتیجه بنادر شمالی ایران در بخش زیرساخت بندری و ناوگان کشتی قادر به ارائه خدمات ترانزیتی و صادراتی نیستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    این مساله واقعا یک واقعیت محض !!! دریای خزر بستر مغفول مانده ترانزیت در شمال کشور است !!!