| کد خبر: 238327 |

◄ چرا باید یک اداره دریایی توانمند داشته باشیم؟

ر همین اساس تین نیوز با طرح این پرسش که: چرا باید یک اداره دریایی توانمند داشته باشیم و وضعیت اداره دریایی ایران چگونه است؟ از فعالان، کارشناسان و ذینفعان حوزه دریا و دریانوردی درخواست می کند با ارایه پاسخ های خود به این پرسش، به بررسی هرچه بهتر جایگاه این سازمان بپردازند.

تین نیوز

در ایران سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه بخش معاونت امور دریایی آن نقش و وظیفه اداره دریایی را بر عهده دارد.

به گزارش تین نیوز، طبق اطلاعات موجود در وب سایت این سازمان وظایف و ماموریت های سازمان بنادر به شرح ذیل است:

  •  مدیریت امور بندری و امور دریایی بازرگانی کشور.
  • ایجاد و تکمیل و توسعه ساختمان ها و تاسیسات و تعمیرگاه های بندری و دریایی بازرگانی و وسائل و تجهیزات مربوط و بهره برداری ار آنها.
  • تهیه و تنظیم واجرای مقررات بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی طبق قوانین مربوط.
  • تنظیم امور مربوط به راهنمایی کشتی ها با تصویب شواریعالی سازمان.
  • اداره امور تخلیه و بارگیری و حمل ونقل کالا در محوطه بنادر و انبار داری در بنادر کشور (بنادری که سازمان دارای اداره یا شعبه است).
  • اداره شبکه های مخابراتی (رادیویی، تلگرافی، تلفنی، تله تایپ و غیره) در دریا و خشکی برای تماس با کشتی ها و بنادر تابعه و تهیه و تأمین وسائل مربوطه با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن.
  • نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و مجاهدت در توسعه آنها و تأمین ایمنی عبور و مرور و انجام هر نوع اقدامی که در پیشرفت و توسعه فعالیت کشتیرانی های بازرگانی و ساحلی لازم باشد.
  • اداره و برقرار نمودن علائم و وسائل روشنایی دریایی و رودخانه ای برای تأمین ایمنی عبور و مرور کشتی ها و شناورها.
  • ثبت کشتی ها و شناورهای بازرگانی و تفریحی و غیره دارای تابعیت کشور و اجرای مقررات مربوط.
  • اعطای گواهینامه های صلاحیت فنی، دریایی و غیره به افراد واحدهای دریایی طبق مقررات مربوط.
  • وصول حقوق و عوارض بندری، رودخانه ای و حق تخلیه و بارگیری و باربری و انبارداری و سایر درآمدهایی که بر طبق مقررات مربوط به وسیله سازمان یا سایر سازمان های دولتی برای سازمان وصول می شود.
  • اجرای قانون دریایی ایران و انجام وظایف مقرر در قانون راجع به اجازه تأسیس سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر قوانین مربوط.
  • تعیین نحوه استفاده و نرخ بهره برداری از تأسیسات و تجهیزات بندری و اموال منقول و غیر منقول سازمان و اجرای آن پس از تصویب شواریعالی.
  • تحقیق و مطالعه در امور بندری و دریایی و کشتیرانی بازرگانی.
  • تهیه و تنظیم برنامه سال بعد و همچنین برنامه های دراز مدت و اجرای آنها پس از تصویب شواریعالی سازمان.
  • بررسی طرح موافقت نامه ها و قراردادهای بین المللی مربوط به امور بنادر و کشتیرانی و دریانوردی بازرگانی جهت تقدیم به مراجع مربوط.
  • عضویت در سازمان های بین المللی مربوط به بنادر و کشتیرانی با موافقت شورای عالی سازمان و تصویب مجلس شورای اسلامی.
  • شرکت در کنفرانس ها و مجامع بین المللی مربوط به بنادر و کشتیرانی.
  • تعیین منطقه آزاد درصورت لزوم وتهیه مقررات و شرایط استفاده از آن با موافقت شورایعالی سازمان و تصویب مجلس شورای اسلامی.
  • در اختیارگرفتن و اداره خطوط راه آهن از سوزن ورودی تا سوزن خروجی محوطه بندر و همچنین دارا بودن واگن ها و لکودیزل ها و وسائل مربوط به آنها و وسائل ضروری دیگر جهت تأمین تخلیه و بارگیری برای حمل به انبارهای سرباز و سرپوشیده.
  • تأسیس آموزشگاه تعلیم راهنمایان و یا کارکنان دریانوردی بازرگانی و اعزام دانشجو برای تحصیل در رشته های تخصصی به خارج از کشور با توجه به احتیاجات سازمان.
  • صدور اجازه تأسیس اسکله و سایر تأسیسات و تجهیزات ضمن تصویب طرح مربوط با داشتن حق نظارت در اجرا و بهره برداری.
  • صدور اجازه تأسیس دفتر، خانه ملوانان، رستوران و انبار و سایر تأسیسات لازم به درخواست متقاضیان صلاحیتدار، سازمان می تواندبا توجه به امکانات خود در بنادر، زمین برای تأسیسات مزبور از طریق اجاره واگذارنماید.
  • واگذاری آن قسمت از خدمات سازمان که انجام آن از طرف بخش خصوصی به صرفه وصلاح می باشد به موسسات خصوصی واجد صلاحیت.
  • اهتمام در پایین آوردن نرخ کرایه حمل کالا به بنادر ایران با تجهیز بنادر و تسریع در امر تخلیه و بارگیری و از بین بردن مدت انتظار نوبت کشتی ها به منظور کمک به اقتصاد کشور.

همه این وظایف به گونه ای است که اهمیت سازمان بنادر و دریانوردی و جایگاه ارزشمند آن را نشان می دهد.

بر همین اساس تین نیوز با طرح این پرسش که:

- چرا باید یک اداره دریایی توانمند داشته باشیم و وضعیت اداره دریایی ایران چگونه است؟

از فعالان، کارشناسان و ذینفعان حوزه دریا و دریانوردی درخواست می کند با ارایه پاسخ های خود به این پرسش، به بررسی هرچه بهتر جایگاه این سازمان بپردازند.

به سه مورد از بهترین پاسخ ها پس از بررسی هیئت داوری، از سوی موسسه مطبوعاتی و اطلاع رسانی ترابر یار نوید (تین) لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

علاقه مندان می توانند پاسخ به این پرسش را در زیر همین مطلب در بخش نظرهای کاربران درج کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید بهبد 1 0

    در مطالعه نگاشت نهادی سازمانهای درگیر با دریا مشخص شده در بخش های مختلف، نزدیک 14 دستگاه در حوزه های مختلف درگیر دریا هستند که اینها کاملا جزیره ای عمل می کنند. اینکه سازمان بنادر و دریانوردی زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است، بخشی از صنایع دریایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بخشی دیگر در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو دریایی ارتش، محیط زیست دریایی در سازمان حفاظت از محیط زیست، شیلات در وزارت جهاد کشاورزی و ... نشان می دهد که نه ساختاری و نه محتوایی موضوع دریا جمع بندی نشده است.

  • پیمان حیدری 1 0

    باید جهت سازماندهی و مدیریت دریا و یکپارچه سازی های فعالیت های دریایی به مانند مثلا امنیت هوایی تحت که تحت پوشش سامانه یکپارچه است دریا هم به این صورت اداره گردد.