| کد خبر: 215541 |

◄ عملکرد بخش باری راه آهن قبل و بعد از شیوع کرونا

عملکرد بخش واگن‌های باری راه آهن قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نوسانات بسیاری داشته که عمده این نوسانات صعودی بوده‌اند.

تین نیوز

عملکرد بخش واگن های باری راه آهن قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نوسانات بسیاری داشته که عمده این نوسانات صعودی بوده اند.

به گزارش تین نیوز، در گزارشی که توسط گروه سیاست گذاری و پایش کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل  ریلی و خدمات وابسته تهیه شده است؛ تمامی عملکردها براساس تن کیلومتر طی شده کل، تناژ بار بارگیری شده، متوسط سیر بار در شبکه و تعداد واگن بارگیری شده، مقایسه شده اند.

بر این اساس مجموع تناژ بار بارگیری شده از اسفند 97 الی خرداد سال گذشته 16322 هزار تن بوده و در مدت زمان اسفند 98 تا خرداد سال جاری که با شیوع کرونا همزمان شده است، 16344 هزار تن است. این آمارها بیانگر رشد 0.13 درصدی در این بخش است.

در مقایسه عملکرد بخش باری راه آهن، براساس تن کیلومتر طی شده کل، مجموع تن کیلومتر طی شده از اسفند 97 تا خرداد 98، مقدار 11361 میلیون تن کیلومتر بوده که با رشد 3.85 درصدی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته به 11816 میلیون تن کیلومتر رسیده است.

متوسط سیر بار در شبکه در دوره سه ماهه اسفند 97 تا خرداد 98 در قیاس با سه ماهه اسفند 98 تا خرداد سال جاری، 3.8 رشد داشته است. سیر بار در شبکه در سه ماهه اول 2781 کیلومتر و در دوران شیوع ویروس کرونا 2891 کیلومتر بوده است.

در بازه اسفند 97 تا خرداد 98، 253666 واگن و در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور 254453 واگن در بخش باری بارگیری شده اند. این میزان نشان از رشد 0.3 درصدی در تعداد واگن های بارگیری شده دارد.

در بخش دیگری بهره وری واگن های باری طی سال های 83 تا 98 براساس آمارهای ماهنامه و سالنامه راه آهن جمهوری اسلامی بررسی شده اند.

photo_2020-07-20_12-59-57

سیر صعودی این بهره وری که در سال های 94 الی 97 شیب تندتری به خود گرفته، دلایل متعددی داشته است. عرفان قربانعلی در توضیح این سیر صعودی گفت: افزایش واردات، صادرات و ترانزیت با استفاده از حمل ریلی و اعتصاب های کامیون داران از جمله دلایل عمده این موضوع بوده است. علاوه بر این افزایش تقاضا در صنایع داخلی و رشد کرایه حمل جاده ای نسبت به ریلی از جمله دلایل افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش بهره وری در صنعت ریلی نیز بوده است.

ضمن اینکه استفاده از سیستم واگن پول میان برخی شرکت ها و سیستم بازاریابی منسجم تر در شرکتها، افزایش تعداد قطارهای برنامه ای و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در سیر و حرکت راه‌آهن هم روی افزایش بهره وری بی تاثیر نبوده است.

 روند صعودی بهره وری واگن ها تا سال 97، به میزان 1400000 تن کیلومتر رسیده بود که در سال گذشته با یک سیر نزولی به عدد 1300000 تن کیلومتر کاهش یافت. قربانعلی از دلایل عمده ی این سیر نزولی در سال 98 به بسته شدن مرزهای ریلی و عملا حذف بارهای بین المللی (واردات، صادرات و ترانزیت) به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی برخی معادن و صنایع داخلی در اسفندماه نیز اشاره کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.