بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

◄ آیا احداث راه‌ آهن سریع‌ السیر شمال (تونل البرز) توسط چین به صلاح است؟

طرح احداث تونل طویل ریلی البرز برای حمل سریع مسافر و کالا در کریدور تهران شمال مطرح است. این خط ریلی می تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان سفر را به ۳۰ دقیقه کاهش دهد.

آیا احداث راه‌ آهن سریع‌ السیر شمال (تونل البرز) توسط چین به صلاح است؟
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: به گزارش تین نیوز از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه مشارکت سرمایه گذاری در احداث راه آهن تهران لاریجان آمل با حضور هوشنگ بازوند سرپرست شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، استاندار مازندران و مدیران شرکت ساخت و توسعه با نمایندگان شرکت CREC چین برگزار شد (تین 285949). وی از برنامه توسعه خطوط ریلی اتصال مرکز به شمال کشور خبر داد و گفت: با این هدف مطالعات گسترده ای در سال های گذشته بر روی این مقوله در ایران صورت گرفته است و از میان واریانت های موجود کریدور ریلی هراز به طول ۱۵۵ کیلومتر از تهران تا آمل پذیرفته شده است. این مسیر نیاز به ساخت ۱۱۸ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر پل خاص دارد ... و اعتبار مورد نیاز بروز آن ۳۰۰ همت برآورد می شود.

یوسف نوری، استاندار مازندران نیز در این دیدار: ساخت راه آهن تهران لاریجان آمل را موجب افزایش کیفیت زندگی مردم اعلام کرد و گفت: استفاده از خطوط ریلی موجب کاهش آلودگی های زیست محیطی، افزایش ایمنی سفر، رونق گردشگری در استان های شمالی و توسعه اقتصادی در این مناطق می شود. وی از حضور سرمایه گذاران چینی در ساخت این مسیر ریلی استقبال کرد و گفت: در صورت توافق امیدواریم هرچه سریعتر کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و چینی به منظور بررسی جوانب مختلف این مشارکت به منظور ارایه پیشنهادهای تامین مالی پروژه تشکیل شود. در پایان مقرر شد که به منظور تنظیم تفاهم نامه اولیه شرکت CREC مدل مالی سرمایه گذاری در این پروژه را به صورت رسمی به شرکت ساخت وتوسعه ارائه دهد.

نمودار ریلی

بررسی اجمالی طرح احداث تونل طویل ریلی البرز عنوان یکی از مقالات ارائه شده در اولین همایش ملی راه آهن سریع السیر در ایران (930210) بود که ازسوی آقایان محسن هاشمی رفسنجانی و محمدعلی کرونی که خلاصه آن بشرح زیرست ارائه گردید، این مقاله مبتنی بر مطالعات شرکت آمبرگ (Amberg) سوئیس بود که در کتاب عبور از البرز در سال 1391 منتشر گردید.

امروزه موفقیت و جذابیت راه آهن به عواملی چون سرعت، دقت، امنیت و آسایش وابسته است. برتری حمل و نقل ریلی زمانی بیشتر نمایان می شود که راه آهن برقی، خطوط سریع السیر و تونل های طویل با یکدیگر ترکیب شوند. تونل های طویل ریلی با کوتاه کردن مسیر، موجب کاهش زمان سفر و افزایش ظرفیت حمل و نقل می شوند. در حال حاضر، طول مسیرهای ریلی ایران با وسعت و جمعیت کشور تناسب ندارد.

نقشه تونل ریلی البرز

شبکه ریلی کشور شامل حدود ۱۰,۰۰۰ کیلومتر مسیر در حال بهره برداری، ۵,۰۰۰ کیلومتر در حال ساخت و ۴,۰۰۰ کیلومتر در دست مطالعه است. سهم راه آهن در حمل و نقل بار و مسافر از ده درصد کل عملکرد سامانه حمل و نقل پایین تر است. برای جبران این کمبود، دو اقدام هم زمان لازم است: احداث سالانه ۱,۰۰۰ کیلومتر خط ریلی و افزایش سرعت حمل و نقل. همچنین باید مسیرهای پرتردد یک خطه به دوخطه تبدیل شوند و استفاده از قطارهای برقی در مسیرهای پرظرفیت در اولویت قرار گیرد. طبق سند راهبردی راه آهن ایران، حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا پایان برنامه پنجم توسعه نیاز است. با توجه به محدودیت بودجه های دولتی، حضور مؤثر بخش خصوصی ضروری است.

قطار در تونل

در جهان، بیش از ۷۰ تونل طویل ریلی با طول ۱۰ تا ۶۰ کیلومتر وجود دارد که ۵۵ تونل به طول ۸۸۵ کیلومتر تکمیل شده و ۱۵ تونل به طول ۲۷۳ کیلومتر در حال ساخت است. مهم ترین این تونل ها عبارتند از: تونل گوتهارد سوئیس (۵۷ کیلومتر)، تونل سیکان ژاپن (54 کیلومتر)، تونل مانش بین انگلیس و فرانسه (۵1 کیلومتر) و تونل لوچبرگ در سوئیس (۳5 کیلومتر).

در ایران، طرح احداث تونل طویل ریلی البرز برای حمل سریع مسافر و کالا در کریدور تهران شمال مطرح است. این خط ریلی می تواند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، زمان سفر را به ۳۰ دقیقه کاهش دهد. با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، نیازمند احداث تونل های عمیق و طویل است و می تواند به عنوان یک سیستم ریلی سریع السیر مسافری و باری مطمئن عمل کند.

نقشه تونل ریلی البرز

اصل طرح عبور از البرز که در زمان رکورد بالاترین قیمت نفت در جهان و درآمد هنگفت کشور مطرح شده بسیار ارزشمند بوده لکن علاوه بر لزوم بازنگری اساسی و استفاده از تجربیات تونل گوتهارد که تفاوت زیادی با مسیر شمال از بعد پیوستگی تونل دارد، تخصیص 5 میلیارد دلار در شرایط کنونی مگر با سرمایه گذاری واقعی و نه استقراض مانند رشت آستارا به صلاح نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • كارشناس ارشد وزارت راه پاسخ

    با شما موافقم. اين طرح توجيه مالي و اقتصادي مناسبي ندارد و احداث آن بسيار دشوار و زمان‌بر است و در شرايط كنوني اقتصادي كشور منابع مالي بايد صرف بهبود شبكه ريلي موجود و افزايش قطارها و افزايش خدمات به مردم شود ولي اكنون به علت كمبود ناوگان بسياري از مسيرها كه با هزينه هنگفت ساخته شده اند راكد هستند و در نتيجه سهم راه آهن در ترابري كشور روز به روز كمتر مي شود. البته اكنون خط اعتباري براي فاينانس پروژه هم وجود ندارد و دادن وعده اي كه توجيه ندارد و پشتوانه آن معلوم نيست چه معنايي دارد؟

    • عباس قربانعلی بیک

      با سلام و سپاس از توضیحات و دلایل تکمیلی شما

    • ناشناس

      مسیر تهران شمال پرتردد است و نیاز به چندین شاه راه دارد و باید ساخته شود
      مسیر ریلی و ازادراه نیاز دارد
      برای ایران ثروتمند کاری ندارد
      اگر مسیولان دزدی نکنند ...

    • ناشناس

      ابتدا پروژه نیمه تمام را تکمیل کنند بعدش حرف از پروژه جدید بزنند
      سی ساله ازادراه را تکمیل نکردند
      فقط زخمی می کنند بودجه می گیرند و هیچ

  • یادمهر پاسخ

    درود اصلا به صلاح نیست. بدین شرکتهای ایرانی تا چهل سال آینده تحویل میدم.. خیلی بهتره

  • ناشناس پاسخ

    خداوکیلی چی می‌زنید
    ما هنوز پروژهایی که ۳۰ سال پیش شروع کردیم نتونستیم تموم کنیم
    از راه اهن بگم
    پروژه دورود خرم اباد اندیمشک تعطیل
    کرمانشاه خسروی تعطیل
    شیراز بوشهر تعطیل
    رشت استارا تعطیل
    و..
    آزادراه بگم :آزاد راه تهران شمال چهل ساله شد هنوز نصف بیشترش مونده
    ازاد راه خرم اباد اراک که تعطیل شد کامل
    و..
    پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان تهران کاملا تعطیل شد
    ما تو پروژه هایی که ساخت کم هزینه تر داشتن موندیم
    میخوا بریم سریع سیر بزنیم اونم از البرز عبور کنیم

  • ناشناس پاسخ

    قرارداد را با چینی ببندید خیلی بهتر است چرا برای اینکه مهندس هایمان و وزیر مسکن و شهرسازی و راهداری یا کسانی دیگه حسابی پول می‌خورند چند سال طول می‌دهند که پول بخورند ولی قرار داد با چینی ها بسته شود خیلی زود تحویل می‌دهند البته اگر دزدها بگذارند

  • ناشناس پاسخ

    فعلا پروژه ازادراه تهران شمال را بسرعت تکمیل کنید
    ملت گرفتارند با وضعیت اقتصادی خراب و...

  • ناشناس پاسخ

    با چین تهاتر کنید اول ازادراه تهران شمال بسرعت تکمیل شود
    تونل البرز را تکمیل کنید
    بعد مرحله ای تکمیل کنید قطعه سه و غیره را بسازید
    تهران شمال تردد بسیار دارد اما ملت گرفتار ترافیک

  • ناشناس پاسخ

    وقتی هنوز شهرهای میلیونی مشهد،اصفهان،شیراز، تبریز و اهواز به راه‌آهن سریع‌السیر وصل نشدن، این طرح‌ها هدر دادن منافع ملی هستند

    • ناشناس

      جاده خراب تهران شمال هم بسیار خراب و پرتردد است باید ازادراه باشه

    • ناشناس

      شما اول ازادراه تهران شمال را تکمیل کنید و بعدش حرف از پروژه جدید بزنید


      مسیولان جمهوری اسلامی هم سی ساله ازادراه تهران شمال را تکمیل نکردند

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    از همه عزیزان بابت نظرات ارزشمندشان سپاسگزارم

  • ناشناس پاسخ

    ازادراه تهران شمال را تکمیل کنید
    بعد پروژه جدید استارت بزنید
    پروژهای نیمه کار را تکمیل کنید و بعدش پروژه جدید