| کد خبر: 199539 |

تغییر شیوۀ ساخت مسکن در طرح اقدام ملی از "مسکن مشارکتی" با انبوه سازان به شیوۀ فروش اقساطی زمین، می‌تواند وزارت راه را در تحقق اهداف خود در طرح اقدام ملی مسکن کمک کند.

تین نیوز

تغییر شیوۀ ساخت مسکن در طرح اقدام ملی از "مسکن مشارکتی" با انبوه سازان به شیوۀ فروش اقساطی زمین، می‌تواند وزارت راه را در تحقق اهداف خود در طرح اقدام ملی مسکن کمک کند.

عملیات ساخت 400 هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی در حالی مرحله ثبت نام از مردم را پشت سر می‌گذارد که جزئیات ارائه شده توسط متولیان این طرح، بیانگر تجدید نظر وزارت راه و شهرسازی در شیوۀ ساخت طرح اقدام ملی است.

جزئیات ارائه شده از طرح اقدام ملی در زمان معرفی این طرح، حاکی از بهره‌گیری وزارت راه وشهرسازی از شیوۀ مسکن مشارکتی و اعطای زمین به انبوه‌سازان در ساخت نیمی از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی بود.

در همین ارتباط نیز، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در بیان جزئیات شیوۀ ساخت برگزیده وزارت راه در ساخت 400هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی، گفته بود: در ساخت 200 هزار واحد مسکونی از 400هزار واحد طرح اقدام ملی، مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن یعنی زمین رایگان و پروانه ساختمانی را در اختیار سازندگان قرار می‌دهیم. در حقیقت در این طرح از مدل مسکن مشارکتی استفاده خواهد شد که کاملا قابل اجراست.

به گزارش تسنیم، شیوۀ اتخاذی وزارت راه و شهرسازی در ابتدای طرح اقدام ملی، بر مبنای شراکت بین انبوه‌سازان و وزارت راه استوار بود. در این شیوۀ ساخت مسکن، وزارت راه و شهرسازی زمین را در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد، انبوه‌سازان نیز، هزینه و عملیات ساخت را پشتیبانی خواهند کرد. پس از اتمام عملیات ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی، مالکیت واحدهای ساخته شده بین انبوه‌سازان و وزارت راه و شهرسازی تقسیم خواهد شد.

با توجه به اینکه اکثریت واحدهای مشارکتی در شهرهای جدید ساخته می‌شود و همچنین قیمت کم زمین در این شهرها، مالکیت بیش از 70درصد واحدهای ساخته شده در اختیار انبوه‌سازان قرار خواهد گرفت، بنابراین تجدیدنظر وزارت راه در شیوۀ ساخت طرح اقدام ملی و لغو شیوه مسکن مشارکتی مثبت ارزیابی می شود، هر چند شیوه جدید هنوز ابهاماتی دارد.

در همین رابطه محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه در اظهاراتی متفاوت با جزئیات قبلی ارائه شده از طرح اقدام ملی تاکید کرد: « در طرح اقدام ملی، سبد متنوعی را طراحی کردیم که پروژه های مشارکتی، بخش کوچکی از آن است.»

این در حالی است که پیش‌تر، حبیب‌الله طاهرخانی از ساخت نیمی از 400هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی به شیوۀ مسکن مشارکتی خبر داده بود.

محمود محمودزاده، در توضیح شیوۀ اتخاذی وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی، بیان کرد: « عمده بحث روی فروش اقساطی زمین است؛ یعنی ساختمان با قیمت تمام شده با سازنده توافق می‌شود. با توجه به طول دوره ساخت که حدود دو سال ممکن است زمان ببرد، بخشی از هزینه اجرا از طریق تسهیلات تامین می‌شود و بخشی هم خود شخص باید آورده واریز کند. درخصوص قیمت زمین، حداقل دو سال تنفس می دهیم و بعد به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌کنیم که با یک رقم خیلی جزئی، مالک زمین می شوند.»

 تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی در شرایطی انجام شده که بسیاری از نمایندگان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شیوۀ ساخت مسکن مشارکتی را شیوه‌ای پراشکال تلقی کرده بودند.

سید ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره گفته بود: « استفاده از مسکن مشارکتی به سبب مالکیت انبوه‌سازان بر بخش اعظمی از واحدهای تکمیل شده، امکان سوداگری و سواستفاده را فراهم می‌آورد.»

به گزارش تسنیم، کارشناسان حوزه مسکن، نیز این تغییر رویکرد وزارت راه در شیوۀ ساخت را مثبت ارزیابی کرده‌اند، در همین رابطه، محمد عنایتی نجف‌آبادی، کارشناس مسکن، در بیان مزایای شیوۀ فروش اقساطی زمین به عنوان شیوۀ جدید ساخت مسکن در طرح اقدام ملی می‌گوید:« استفاده از شیوۀ فروش اقساطی زمین، به واسطه حذف اصلی‌ترین هزینه خرید واحد مسکونی ، نسبت به شیوۀ مسکن مشارکتی، طیف وسیع‌تری از دهک‌های درآمدی را در بر خواهد گرفت.»

وی با استقبال از تغییر شیوۀ ساخت در طرح اقدام ملی، افزود:« در صورتیکه وزارت راه و شهرسازی در استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی تجدید نظر کرده باشد، به اهداف خود در طرح اقدام ملی نزدیک‌تر خواهد شد اما جزئیات استفاده از شیوۀ جدید همچنان ابهاماتی دارد.»   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین