| کد خبر: 223877 |

این روزها بحث استفاده از ظرفیت مترو برای جابجایی مردم و مصدومان در زمان بروز حوادث احتمالی مطرح است، موضوعی که مورد تاکید دستگاه های مختلف در حوزه پدافند غیرعامل است و بر روی کاغذ همه چیز خوب پیش می رود؛ اما در واقعیت نحوه تامین اعتبار آن مشخص نیست که باید برای دست یابی به این هدف بزرگ در ابتدا آن را مرتفع کرد.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این روزها بحث "اتصال مراکز بیمارستانی مهم به خطوط مترو" برای افزایش توان در زمان بروز بحران های احتمالی مطرح است، بگونه ای که اسماعیل سلیمی معاون آمادگی مقابله و پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که در صورت تامین اعتبار و موافقت نهادهای بالادستی، هشت ایستگاه متروی تهران به بیمارستان‌های بزرگ پایتخت متصل خواهند شد.

همچنین دکتر پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران از طرحی برای انتقال زیرزمینی مصدومان و بیماران به برخی بیمارستان های پایتخت با مترو خبر داده و گفته است: این طرح در بحران های شدیدی مثل زلزله و.. می تواند بسیار به ما کمک کند. در برخی از موارد هم چنانچه لازم باشد تا بیماری را در مدت زمان کوتاهی از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری انتقال دهیم، در این شرایط می توانیم از محورهای زیرزمینی و مترو استفاده کنیم.

در حالی که همگان به اتصال بیمارستان ها به خطوط مترو تاکید دارند مدیرعامل متروی تهران عنوان می کند که با وجود اینکه همه به لزوم اتصال مترو  و مراکز بیمارستانی واقف هستند اما باید برای منابع مالی این مهم هم تعیین تکلیف شود.

 علی امام در مورد اتصال مراکز بیمارستانی مهم به خطوط مترو  با بیان اینکه موضوع اتصال و ارتباط مترو به بیمارستان ها بر اساس مصوبه سال ۹۵ شورای شهر است، می گوید:  براساس آن مصوبه، متروی تهران می بایست ارتباط خطوط را با مراکز بیمارستانی در مطالعات خود جای دهد تا بیمارستان ها و مراکز نظامی مهم به صورت دو طرفه با مترو در ارتباط باشند که در این مطالعات اولیه، کاشناسان ما در مترو برخی از بیمارستان ها همچون بیمارستان امام خمینی (ره)، شهید اکبر آبادی، برج میلاد و بیمارستان گلستان را به عنوان اولویت اول شناسایی کردند و به سازمان پدافند غیرعامل  معرفی شدند.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه و دستورالعمل اجرائی آن، شرکت متروی تهران مسوول اجرای پروژه است و هیچ اشاره ای به تامین هزینه های اجرایی آن توسط مترو یا شهرداری تهران نشده است، ادامه می دهد: به همین دلیل اقداماتی که در این مورد انجام دادیم تنها به منظور اعلام آمادگی بود تا بتوانیم  از محدوده پیرامونی مترو به سمت درون ایستگاه ها امکانات ارتباطی به سمت سکو، قطار و سالن فروش بلیط را ایجاد کنیم،  اما هنوز منابع مالی آن مشخص نیست؛ چراکه شهرداری بر اساس اسناد بالادستی اش وظیفه ای برای تامین منابع مالی اجرای این اتصال ندارد.

مدیرعامل متروی تهران با تاکید براینکه این اتصال را می توان تنها برای خطوط جدید ایجاد کرد و با توجه به اینکه در خطوط قدیمی دیوار و تونل های بتنی ایجاد شده و نمی توان آنها را تخریب کرد، می افزاید: در خط هفت مترو دسترسی و اتصال به سه بیمارستان امام خمینی(ره) که در نزدیکی ایستگاه متروی باقرخان قرار دارد، بیمارستان برج میلاد که در نزدیکی ایستگاه مترو به همین نام (برج میلاد) قرار دارد و دسترسی به بیمارستان اکبرآبادی در نزدیکی ایستگاه متروی مولوی دیده شده است که می توانیم با ایجاد دسترسی هایی مسافران و یا مجروحان احتمالی را از زیر زمین به بیمارستان منتقل کنیم، البته در جلسات مختلف مسئولان بیمارستان، اما و اگرهایی در مورد پذیرش بیمار در زمان بروز بحران احتمالی آوردند که این مسئله باید بین بیمارستان و مسئولان وزات بهداشت حل و فصل شود تا به نتیجه برسیم.

امام تاکید می کند: برخی بیمارستان ها همچون اکبر آبادی که مخصوص زنان و زایمان است با تشریح دلایلی همچون اینکه ظرفیتشان همین حالا نیز تکمیل است و در زمان بحران احتمالی، نمی توانند پاسخگوی بیماران جدید باشند و نوع کارکردشان نیز تخصصی است، با این اتصال موافق نیستند و باید این اختلاف نظر داخلی شان حل شود. هرچند که این بیمارستان از لیست اولیه حذف خواهد شد.

به گفته وی، در مقابل بیمارستان امام خمینی (ره) اعلام کرده که در صورت تامین هزینه توسط مراجع دیگر با این موضوع موافق است. لذا پیشنهاد می شود که با حضور مسئولان سازمان پدافند غیرعامل  و شورای شهر مسائل مالی این پروژه تعیین تکلیف شود تا این مشکل هم  مرتغع شود.

مدیرعامل متروی تهران با تاکید بر اینکه در مطالعه ساخت چهار خط جدید متروی تهران (۸،۹،۱۰،۱۱)، یکی از موضوعاتی که در دستور کار مشاوران قرار گرفته، پدافند غیرعامل است و در خطوط جدید نیز پیش بینی و جانمایی خواهد شد، در مورد اتصال مابقی بیمارستان ها به مترو می گوید: در ایستگاه های ساخته شده در نزدیکی بیمارستان ها کاری نمی شود کرد چراکه ایستگاه ها بتنی هستند و کار از کار گذشته و نمی شود رمپ ایجاد کرد.

به گفته وی، در خطوط جدید ما آمادگی داریم که دسترسی از روی سکو به بیمارستان ها داده شود، چراکه معتقدیم این اتصال برای تهران در زمان بحران احتمالی لازم و ضروری است، اما این ایده هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده و باید یک نهادی مثل پدافند غیرعامل میانه این موضوع را بگیرد و برای همه دستگاه های دخیل الزام ایجاد کند تا کار پیش برود و باید تمهیدات خاص اندیشیده شود که یکی از آنها تعیین تکلیف مسائل مالی است.

وی تاکید می کند: ما در خطوط  جدید مترو اتصال به بیمارستان های مهم را در دستور کار قرار داده ایم، اما از سوی دیگر باید مسائل مختلف آن همچون اعتبار نیز تعیین تکلیف شود، وگرنه همه این ایده ها بر روی کاغذ خوب و کاربردی هستند.

امام با بیان اینکه قرار شده است تا وزارت بهداشت با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه ریزی قرار داریم، از مجلس پیگیر تامین بودجه اتصال حداقل دو بیمارستان به مترو باشد، می افزاید: وزارت بهداشت در شرایط فعلی کمبود بودجه دارد و نمی تواند هزینه ایجاد رمپ و مسیرهای تردد آمبولانس از سکوی مترو تا بیمارستان را پرداخت کند و لازم است ردیف بودجه مشخصی در لایحه بودجه سالانه وزارت بهداشت توسط مجلس ایجاد شود تا حداقل این مهم در سال ۱۴۰۰ آغاز شود.

وی ادامه می دهد: برخی بیمارستان ها با ایجاد رمپ دائمی برای تردد آمبولانس مخالف هستند، در حالی که یا باید از آسانسور مخصوص و یا رمپ های موقت برای این اتصال استفاده کنیم که هزینه های آن نیز زیاد است و بررسی های اولیه نشان می دهد که برای اتصال دو بیمارستان امام خمینی(ره) و میلاد، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که باید تامین شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین