بازدید سایت : ۲۹۳۸۷

◄ موشکافی رکوردشکنی راه‌ آهن در جابه‌جایی مسافر ریلی

یک کارشناس حوزه حمل ونقل ریلی با تاکید بر اینکه شاخص حمل ونقل ریلی مسافری نفر - کیلومتر است، گفت: محاسبه مسافران حومه ای در آمار حمل ونقلی بدون در نظر گرفتن کیلومتر طی شده صحیح نیست.

موشکافی رکوردشکنی راه‌ آهن در جابه‌جایی مسافر ریلی
تین نیوز

انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، اعلام کرد آمارهای ۱۴ سال اخیر نشان می دهد که بیشترین تعداد مسافر حومه ای در سال ۱۴۰۲ جابه جا شده و بررسی شاخص اصلی سنجش عملکرد حمل مسافر (یعنی نفر– کیلومتر) نشان می دهد که عملکرد بازه شش ماهه نخست امسال در جایگاه ششم دوره ۱۴ ساله اخیر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ماده ۵۷ ماده ششم توسعه، ذیل بند ۲۴ سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری به اولویت بخش ریلی تاکید کرده اند. در بند ب آمده که حوزه حمل و نقل ریلی در بخش مسافری ۲۰ و در بخش باری ۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما پیش از آن در بند الف ماده ۵۷ اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد.

چندی پیش سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرد که رکورد شش ماهه تاریخ راه آهن در جابجایی مسافر ریلی با عبور از مرز ١۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و رشد ١٠ درصدی نسبت به سال گذشته شکسته شد.

این در حالی است که انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، در واکنش به این آمار اعلام کرد آمارهای ۱۴ سال اخیر نشان می دهد که بیشترین تعداد مسافر حومه ای در سال ۱۴۰۲ جابه جا شده و بررسی شاخص اصلی سنجش عملکرد حمل مسافر (یعنی نفر– کیلومتر) نشان می دهد که عملکرد بازه شش ماهه نخست امسال در جایگاه ششم دوره ۱۴ ساله اخیر است.

در عین حال در ماه های گذشته، مسافران برای سفر به شهرهای مختلف با کمبود بلیت مواجه هستند؛ این موضوع اگرچه در زمان پیک سفرها بیشتر خود را نشان می دهد، اما شرایط در حال حاضر به نحوی است که برای خرید بلیت قطار در مقصد مورد نظر، باید از هفته های قبل برنامه ریزی کرد؛ در غیر این صورت امکان عدم دسترسی به بلیت وجود دارد.

هرچند به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی، در سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و حتی ابتدای ۱۴۰۲ سهم حمل بار ریلی کاهش یافت؛ سهم حمل و نقل ترانزیت ریلی از حمل بار ترانزیت زمینی (ریلی و جاده ای) در سال ۱۴۰۰، ۱۷.۳ درصد بوده که اکنون به ۱۰.۸ درصد رسیده است.

در این خصوص انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته شاخص های مهم این صنعت را در بازه شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با مدت مشابه سال گذشته و همچنین مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مقایسه کرده است. این گزارش حاکی از آن است که متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری در شش ماهه نخست سال جاری ۴.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افت داشته؛ در کل این شاخص در تابستان ۱۴۰۲، نسبت به سه فصل گذشته کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. همچنین این شاخص در شش ماهه نخست ۱۴۰۲، کمترین مقدار را نسبت به دوره مشابه سه سال گذشته دارد.

در این دوره شاخص تن-کیلومتر کل بار حمل شده نسبت به سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش و نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد کاهش یافته است. تن-کیلومتر بار ترانزیتی ریلی این دوره نیز نسبت به سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۹.۸ و ۶۱ درصد کاهش یافته است.

پس از عبور از رکود شدید کرونایی در سال ۱۳۹۹، با رفع محدودیت مسافرگیری و افزایش ضریب اشغال قطارها، هر سال شاهد رشد شاخص بهره وری واگن های مسافری بوده ایم، به طوری که این شاخص در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد رشد داشته است.

در شش ماهه نخست امسال، ۱۶.۲ میلیون نفر مسافر ریلی جابه جا شده که بیشترین تعداد در مدت چهار سال گذشته است. همچنین شاخص نفر-کیلومتر در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۲.۹ درصد رشد داشته است.

آمارهای ۱۴ سال اخیر نشان می دهد که بیشترین تعداد مسافر حومه ای در سال ۱۴۰۲ جابه جا شده است. مدیریت راه آهن با استناد به آمار تعداد مسافر جابه جاشده در دوره شش ماهه ۱۴۰۲ (بر حسب شاخص نفر) مدعی رکوردشکنی تاریخی در جابه جایی مسافر شده؛ اما بررسی شاخص اصلی سنجش عملکرد حمل مسافر (یعنی شاخص نفر– کیلومتر) نشان می دهد که عملکرد بازه شش ماهه نخست امسال در جایگاه ششم دوره ۱۴ ساله اخیر است و همچنین رتبه بازه زمانی مذکور در شاخص متوسط مسافت پیموده شده به ازای هر مسافر، جایگاه ۱۲ در میان ۱۴ سال اخیر است.

این نتایج ثابت می کند که رشد تعداد مسافر جابه جاشده ناشی از تخصیص بیشتر قطارهای حومه ای در مسیرهای کوتاه و نیز کوتاه سازی طول سفرهای غیرحومه ای بوده است. لذا روشن است که ادعای رکوردشکنی جابه جایی مسافر ریلی، آن چنان که راه آهن مدعی است، صحیح نیست.

درصد آماده به کاری لکوموتیوها در فصل تابستان جاری نسبت به هر سه فصل پیش از آن، ۷.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین مقدار این شاخص در شش ماهه نخست سال جاری ۵۳ درصد است که کمترین مقدار در میان دوره های مشابه چهار سال اخیر است. طبق آمار شش ماهه امسال و سه سال گذشته، اگرچه سالانه تعدادی لکوموتیو به شبکه ریلی وارد می شود اما در مجموع با خروج تعداد بیشتری لکوموتیو از ناوگان به خاطر سوانح و کمبود بودجه تعمیرات، خالص تعداد لکوموتیوهای آماده به کار کاهشی بوده است.

در این راستا ابوالقاسم سعیدی -از مدیران سابق حوزه راه آهن- با تاکید بر اینکه شاخص حمل و نقل ریلی مسافری نفر - کیلومتر و در بخش باری تن - کیلومتر است، گفت: ممکن است همه قطارها را بین تهران و قم منتقل کنید، فاصله بین این دو شهر ۱۵۰ کیلومتر است و یک قطار روزانه شش بار می تواند این مسیر را طی کند؛ در مقابل قطار تهران - مشهد  فاصله ۹۵۰ کیلومتری را طی می کند. بنابراین این نمی تواند ملاک خوبی باشد.

وی ادامه داد: متوسط سیر قطارهای حومه ای ما کمتر از ۵۰ کیلومتر و متوسط سیر قطارهای بین شهری  ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. یعنی یک مسافر بین شهری حداقل معادل ۱۲ نفر مسافری حومه ای است و محاسبه مسافران حومه ای در آمار حمل و نقلی بدون در نظر گرفتن کیلومتر طی شده صحیح نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس


    کاش یک با غیرتی پیدا می شد و این رسوم زشت را از مجموعه رفتارهای مدیران دولت جمهوری اسلامی از میان می برد، از جمله همین رسم ادعای رکوردشکنی
    کسی که برای خدا و برای خدمت به خلق خدا کار میکند نیازی به طرح ادعاهای مکرر رکوردشکنی ندارد، آنهم ادعاهایی که پشت سر هم کذب بودنشان اثبات می شود. یکجا مثل همین رکوردشکنی جابجایی مسافر که تا باحال سه چهار بار مطرح کرده است و با وجود تکذیب آن از سوی کارشناسان و مدیران مختلف و پیر و جوان، ایشان باز هم این ادعا را مطرح میکند. یکی هم ادعای قبلی رکوردشکنی ترانزیت ۱۰۰ ساله !!!! کشور در شرایطی که اساسا شبکه راه آهن زیر ۱۰۰ سال عمر دارد و بخش ترانزیت آن هم کمتر از ۳۰ سال است که راه افتاده، ضمن این که همین رکوردشکنی الکی هم به بهای توقیف عمدی بارهای داخلی مثل بار فولاد مبارکه و معادن سنگ آهن رخ داد. هیچ کس هم در دولت نمی‌فهمد که بابا جان ترانزیت وقتی خوب است که بابت دوزار درآمد اندک آن، درآمد فولادسازان کشور خودت را نابود نکنی ...

  • ناشناس

    دلت خوشه حاجی؟!
    با غیرت کجا بود؟
    همه شومن هستن، راه آهن هم فعلا وضعیتش بهتر نمیشه .