| کد خبر: 247010 |

آخرین وضعیت مرزهای ایران در پی درگیری های آذربایجان-ارمنستان

مدیرکل حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آخرین وضعیت مرزهای ایران با منطقه قره باغ در پی درگیری های آذربایجان و امرنستان را تشریح کرد.

تین نیوز

مدیرکل حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آخرین وضعیت مرزهای ایران با منطقه قره باغ در پی درگیری های آذربایجان و امرنستان را تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، در پی توافق آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان در ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در مسکو و انتقالی بخش هایی از قلمروی ارمنستان به آذربایجان پس از جنگ بیست و چند روزه قره باغ که به پیمان صلح نارگونو مشهور شد، بار دیگر از صبح امروز سه شنبه ۲۲ شهریور درگیری های مرزی میان دو کشور شمال غربی ایران آغاز شده است.

در پی توافق آتش بس در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۰ آبان ۱۳۹۹) دولت باکو بر سر راه اصلی تردد میان ایران با ارمنستان که پیش از این محور گوریس-قاپان در خاک این کشور و جزو قلمروی ارمنستان محسوب می شد و پس از توافقنامه صلح ارمنستان و آذربایجان به قلمروی آذری ها ملحق شده بود، عوارضی قرار دادند.

لذا با هماهنگی مقامات ارشد ایرانی و ارمنی قرار شد محور تاتِو جایگزین مسیر گوریس-قاپان شود که به دلیل محدودیت هایی که در این مسیر وجود داشت و بخشی از آن نیاز به تعمیر، تعریض و بهسازی داشت؛ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این زمینه، همکاری هایی با دولت ایروان دارد.

با این حال با توجه به اینکه بخش هایی از مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان و همچنین بخشی از هر دو محور تردد میان ایران و ارمنستان برای کامیون های ایرانی حامل کالاهای صادراتی به ارمنستان چه از مسیر گوریس-قاپان و چه از مسیر جاده تاتِو، در نزدیکی منطقه محل درگیری و مورد مناقشه قره باغ است، احتمال مسدود شدن این محورها یا مرزهای هر دو کشور با ایران تا اتمام درگیری های باکو-ایروان وجود داد.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: فعلاً مرزها برای تردد کامیون ها باز است

جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان در پی از سرگیری درگیری های قره باغ اظهار کرد: ما هم از امروز صبح در جریان آغاز درگیری های مجدد دو کشور شمال غربی ایران قرار گرفتیم و در حال پیگیری هستیم تا از وضعیت رانندگان ایرانی در ارمنستان و آذربایجان مطلع شویم.

وی افزود: رانندگانی که از مرز خارج شده و وارد قلمروی این دو کشور شده اند، در صورتی که راه مسدود باشد یا امکان ادامه تردد وجود نداشته باشد، به پایانه های مرزی شمال غربی ما اطلاع می دهند تا از ادامه پذیرش رانندگان و خودروهایی که قصد تردد به ارمنستان دارند، جلوگیری شود.

هدایتی یادآور شد: در حال حاضر هم مسیرهای تردد به آذربایجان و ارمنستان باز است و هم پایانه های مرزی ما با این کشورها و پذیرش و اعزام کامیون ها از مرزها در حال انجام است.

وضعیت مرزهای ایران و عراق در ایام اربعین

وی در خصوص آخرین وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق در ایام اربعین خاطرنشان کرد: در حال حاضر رئیس سازمان راهداری در مرزهای تردد زائران اربعین حضور دارد و در صورتی که مشکلی پیش بیاید، بلافاصله شخصاً اقدام به رفع و رجوع مشکلات می کند...

مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل سازمان راهداری گفت: تردد کامیون ها از مرز مهران به دلایل ازدحام بیشتر زائران برای عبور از این مرز فعلاً ممنوع است اما در سایر مرزهایی که صف کمتری برای عبور زائران وجود دارد ماند مرز تمرچین یا باشماق، تردد کامیون ها برای تبادل کالا با کامیون های عراقی ممنوع نیست و فقط محدود شده است؛ همزمان با عبور زائران، کار تبادل کالا در مرزها با عراق نیز در برخی از مرزها ادامه داد.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس 1 1

    جنگ قره باغ تمام شده جنگ
    جنگ مزهاست وجنگ زنگه زور
    غربی است لطفا اصلاح شود

  • خاج مرتضی مداح همدانی 1 1

    چراماداریم باالهام علی اف موش وگربه بازی میکنیم.حتمابایدبیان توی ایران/b>