| کد خبر: 216946 |

◄ آیا ظرفیت تولید لکوموتیو در ایران وجود دارد؟

در طول سال های گذشته همواره کشش و درگیری بین واردکنندگان لکوموتیو و تولیدکنندگان داخلی وجود داشته که نهایتا پس از تحریم ها، مسئولان در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولیدات داخلی اعتماد بیشتری از خود نشان دادند؛ چراکه به زعم کارشناسان ریلی، هزینه‌های واردات لکوموتیو فقط به‌واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود و نوعا هم از چین و هند وارد می‌شوند، مزید بر علت بوده است.

تین نیوز

در سال 1390 برای نخستین بار موتور لکوموتیو باری در داخل کشور تولید شد و یک سال بعد از آن اعلام شد که نخستین لکوموتیو نیز تولید خواهد شد. در آن زمان تلاش شد تا 150 دستگاه لکوموتیو با همکاری و کمک سازندگان آلمانی ساخته شود.

به گزارش تین نیوز، در طول سال های گذشته شرکت هایی نظیر ایریکو و مپنا تلاش کردند تا تولید صد درصدی اجزا و قطعات لکوموتیو را به نام خود ثبت کنند. نخست قرار بود که گروه مپنا با انعقاد قرارداد تامین ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو و انتقال دانش فنی و لیسانس آن با شرکت زیمنس و تاسیس کارخانه‌ای مدرن در حوالی کرج، افتخار کسب فن‌آوری ساخت لکوموتیوهای مسافری و قطعات مربوط و تولید لکوموتیو دیزل‌الکتریک مسافری را برای اولین‌بار در کشور کسب کند که در این راه موفق هم شد اما وقوع تحریم ها، انجام این عملیات را با صرف زمان و هزینه بیشتری برای این شرکت رقم زد.

در طول سال های گذشته همواره کشش و درگیری بین واردکنندگان لکوموتیو و تولیدکنندگان داخلی وجود داشته که نهایتا پس از تحریم ها، مسئولان در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولیدات داخلی اعتماد بیشتری از خود نشان دادند؛ چراکه به زعم کارشناسان ریلی، هزینه‌های واردات لکوموتیو فقط به‌واسطه تعرفه پایین واردات لکوموتیو و عدم استفاده از ظرفیت ساخت لکوموتیو در داخل کشور ایجاد نمی‌شود، بلکه کیفیت نه چندان بالای لکوموتیوهای وارداتی که منجر به افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود و نوعا هم از چین و هند وارد می‌شوند، مزید بر علت بوده است.

 

بیشتر بخوانید:

 بهره وری واگن های مسافری در سال های 96 و 97 افزایش خوبی داشته است

 

بهره برداری از ۵۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۶۹ میلیارد تومان

 

بر همین اساس، در سال گذشته در راستای حمایت از تولید ملی ١٧٢ لوکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری در کشور ساخته شد.

این در حالی است که رئیس کارگروه لکوموتیو انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، توان شرکت های سازنده لکومتیو در ایران را بالا ارزیابی کرد و تصریح کرد که با بکارگیری نیروهای متخصص و ارتقای دانش فنی این ظرفیت قابل توسعه است.

مجتبی لطفی اضافه کرد: در سال گذشته به منظور توسعه ناوگان لکوموتیو، قراردادی برای تولید ۱۰ دستگاه لکوموتیو به نام پارس-۳۳ با شرکت واگن پارس بسته‌ شد. ضمن اینکه مپنا لکوموتیو نیز مجهز به سالن‌های بوژی، بدنه، رنگ، مونتاژ و تست به منظور تولید انواع لکوموتیو و واگن است و برای تولید لکوموتیو صد درصد به دانش و توان لازم مجهز است.

گفتنی است که به طور کلی با تلاش‌ها و همکاری وزارت راه‌وشهرسازی و شرکت‌های خصوصی تا یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندی‌های شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است. این در حالی است که به‌منظور تحقق برنامه‌های راه‌آهن و برای افزایش سهم جابجایی بار و مسافر در ماه های پایانیِ سالی که گذشت نیز ۵۴ لکوموتیو وارد ناوگان ریلی کشور شد. ضمن اینکه تقریبا دو سال است که به شکلی جدی تر نهضت قطعه‌سازی در شرکت‌های داخلی آغازشده و هم‌اکنون ۶۰ درصد تولید لکوموتیو در کشور داخلی سازی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.