باید بنادر مناسب و به روز داشته باشیم
معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه دریامحور به توسعه بنادر مناسب و به روز باید به تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی توجه کنیم.

معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه دریامحور به توسعه بنادر مناسب و به روز باید به تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی توجه کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند که برخی از این محورها شامل سیاست گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی، توسعه فعالیت های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران، تسهیل و توسعه سرمایه گذاری و مشارکت داخلی و خارجی، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و... است.
در این راستا سید علی استیری_معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دسترسی به دریا خصوصا آب های آزاد برای هر کشوری موهبت الهی است، گفت: توسعه دریا محور برای کشوری که چند هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب دارد یک مزیت است و ما از این جهت پتانسیل های خوبی در کشور داریم.
وی با اشاره به اینکه در توسعه دریامحور باید به چند محور توجه بیشتری شود، گفت: از نظر پتانسیل طول سواحل در شرایط خوبی هستیم و پتانسیل های بالقوه بسیاری داریم که باید بالفعل شود.
این کارشناس حوزه دریایی اضافه کرد:محور دیگر توسعه بنادر است و در این راستا نیز نیازمند بنادر مناسب و به روز هستیم.
استیری تصریح کرد: محور سوم تامین ناوگان دریایی در بخش تجاری و نظامی است تا بتواند قدرت منطقه ای و حفاظت از ناوگان تجاری را برای کشور فراهم کند.
وی در ادامه گفت: بنادر خوبی از جمله بندرامام، بندرشهیدرجایی داریم و بندر چابهار نیز در دست توسعه است و اخیرا هم صحبت از بندر جاسک است. معتقدیم سرمایه گذاری های خوبی در این بخش شده ولی باید کم و کاستی ها تکمیل شود تا بتوان از آن بهره برداری کرد.
معاون اسبق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش توسعه ترانزیت از نظر پتانسیل سخت افزاری کمبودی نداریم، گفت: این یعنی زیرساخت های سخت افزاری مناسب هستند اما آن برنامه های نرم افزاری و مدیریتی که بتواند پتانسیل بالقوه را بالفعل کند، شکل نگرفت.
وی در پاسخ به اینکه چه موانعی بر سر راه توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی وجود دارد؟ گفت:برای ترانزیت صرف داشتن زیرساخت های سخت افزاری مانند بنادر مناسب، راه آهن، جاده و... کافی نیست و باید شرکت های بین المللی و فورواردر(فورواردر شخص یا شرکتی است که به عنوان واسطه بین صاحب بار (مشتری) و شرکت حمل و نقل دریایی (ناوبر) فعالیت می کند. فورواردر مسئول ترتیبات لازم برای حمل و نقل بار از مبدأ به مقصد است، از جمله بسته بندی، بارگیری، تخلیه، انبارداری و امور مربوط به ترانزیت. همچنین فورواردر مسئول اخذ مجوزها، تأمین اسناد لازم و رفع هرگونه مشکلات گمرکی نیز است.) حضور داشته باشند که مسئولیت مبدا تا مقصد حمل و نقل کالا را بر عهده بگیرند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما شکل نگرفته و قدم اول این است که شرکت ها وارد کار شوند و مسئولیت بپذیرند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.