| کد خبر: 20270 |

چرا پژو بهترین گزینه برای صنعت خودروی ایران است؟

تین نیوز | ماه گذشته مدیرعامل پژو به ایران آمد و با حضور در ایران‌خودرو، علاوه بر بازدید از این واحد بزرگ صنعتی کشور، ادامه همکاری خود را با بزرگ‌ترین شریک آسیایی‌اش مورد بررسی قرار داد. در این بین، برخی با تحلیل‌هایی احساساتی سعی کردند ایران‌خودرویی‌ها را متوجه این موضوع کنند که حالا وقت تلافی است و چون پژو یک‌بار دست این شرکت را در پوست گردو گذاشته، باید در انتخاب این خودروساز فرانسوی به عنوان شریک تجاری خود تجدید نظر کنند.
 
این حق و بلکه وظیفه مدیران ایران‌خودرو است که به بهترین شکل در فضای اقتصادی موجود برای این شرکت تصمیم‌گیری کنند. تصویری که ایران‌خودرو از خود در مقابل شریک قدیمی‌اش به نمایش گذاشت، به نظر من تاکتیک بدی نبوده و نخواهد بود. وظیفه مدیریت این شرکت است که به‌گونه‌ای جلوه ندهد که ما دست‌بسته هستیم و هیچ کاری هم از عهده‌مان برنمی‌آید و بایستی به ناچار با پژو کار کنیم. اگرچه می‌دانیم که پیدا کردن شریکی غیر از پژو در شرایط فعلی، هم برای ما سخت است و هم مدت زیادی طول می‌کشد، اما باید به لحاظ مسائل شرکتی و به لحاظ وظیفه ملی، یک راه‌حل فوری برای احیای صنعت خودرو ایران پیدا می‌کردیم که براساس آن راه‌حل، بتوانیم مشکلاتی را که وجود دارد برطرف کنیم. بنابراین فکر می‌کنم در چارچوب وضعیت موجود و اهدافی که در بخش اقتصاد داریم، بهترین اتفاق ممکن می‌توانست تمدید توافق یا قرارداد با شرکت پژو باشد، هم به نفع آنها بود، هم به نفع ما و این به منزله آن است که تمام سرمایه‌گذاری‌ها و روابط موجود صورت گرفته دوباره فعال خواهد شد و نیازی به تجدید سرمایه‌گذاری و شروع از صفر نیست.
 
حال شاید این سوال پیش بیاید که آیا این دو شریک قدیمی، بار دیگر یک بازی برد- برد را شروع کرده‌اند؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت در شرایط کنونی ایران، این بازی برد- برد بود و ما چاره دیگری جز رفتن در آغوش پژو نداشتیم. پیدا کردن شریک از نظر سیاسی بسیار پیچیده، از نظر اقتصادی و اجتماعی بسیار سخت و از نظر فنی بسیار دشوار و زمان‌بر است. در شرایطی كه پژو در فاصله ربع قرن اخیر، در ایران‌خودرو جا افتاده است، پیدا کردن جانشین برای پژو برای ایران‌خودرو فوق‌العاده سخت و پر‌هزینه خواهد بود و یا حداقل در شرایط زیان‌های انباشته و وحشتناکی که ناشی از سوءمدیریت گذشته است، ناممکن به نظر می‌رسد.
 
از طرف دیگر پژو نمی‌تواند به راحتی جانشین مناسبی برای ایران‌خودرو پیدا کند و یافتن بازار دیگری به خوبی بازار ایران که تقریبا در آن حرف شماره یک را پژو می‌زند، غیرممکن است. پس هم کمپانی پژو در این ماجرا برنده می‌شود و هم شرکت ایران‌خودرو. از طرفی این شرکت در 25 سال گذشته، ارتباطات بسیار خوبی با پژو داشته و از برقراری رابطه با پژو به هیچ‌وجه ضرر نکرده است.
 
بازخوانی 25 سال حضور پژو
 پژو در 25 سال همکاری خود با ایران، تبدیل به بزرگ‌ترین برند خودرو در ایران شد و بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه بعد از ترکیه را به دست آورد، اما در عین حال ما موفق شدیم از طریق پژو برای اولین بار بعد از انقلاب به جدیدترین خودروهای روز دنیا مثل پژو 206 دست پیدا کنیم و علاوه بر آن، وارد یکسری فعالیت‌ها و همکاری‌های فنی اقتصادی شویم. مثلا خط تولید اتومبیل سمند را راه‌اندازی کردیم و موفق شدیم پژو پرشیا را با این همکاری مشترک بسازیم و پژو 206 اس‌دی را با نوآوری به تولید برسانیم. همه این اتفاقات، اساسا با پژوی فرانسوی رخ داد. در حال حاضر نه برای پژو صرف می‌کند جانشینی به غیر از بازار ایران پیدا کند و نه برای ایران‌خودرو.
 
سود ما این بوده است که یک بازار بسیار بزرگ ایجاد کرده و موفق شدیم با سرعتی حدود پنج برابر متوسط رشد اقتصادی ایران، تقاضای خودرو در کشورمان ایجاد کنیم. اگر حوادث دو سه سال اخیر در اقتصاد ایران اتفاق نمی‌افتاد، تولید داخلی خودرو از مرز دو میلیون در سال عبور می‌کرد که یک عدد در سطح جهانی است.
 
در تمام این 25 سال گذشته و همین‌طور در حال حاضر، همکاری چه پژو و چه ایران‌خودرو ، در چارچوب فضای سیاسی و در واقع ژئوپولتیکی که برای آنها حاکم است پیش رفته و می‌رود. یعنی هم کمپانی پژو در درون بافت هیات حاکمه فرانسه کار می‌کند و در شرایط بین‌المللی تسلیم تصمیم‌ها می‌شود و هم ایران‌خودرو در این بافت کار می‌کند. بنابراین تمام تحولات سیاسی و ژئوپولتیک که در سطح جهانی و در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و بین ایران و غرب در این 25 سال جریان داشته، بر روی روابط خودرو اثر گذاشته است. با این حال، همچنان بهترین گزینه روی میزمان، پژو است. همین الان بحث راجع به آمریکایی‌ها بسیار است، ولی هنوز هیچ ‌یک از مسائل بانکی اعم از انتقال حل نشده و همه مسائل فعلا روی کاغذ است.
 
اگر تحریم‌ها برداشته شود 
حال ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر این تحریم‌ها برداشته شود و در دو سه ماه آینده توافقی صورت بگیرد در شرایط جدید، آیا دوباره پژو بهترین گزینه است؟
 
بنده با توجه به سرمایه‌گذاری که صورت گرفته است، بسیار شفاف می‌گویم؛ بله، پژو بهترین گزینه است. در این خصوص شاید ذکر یک مثال به روشن شدن موضوع کمک کند. حدود 13 سال پیش که تعرفه واقعی و عملی واردات خودرو در ایران 135 درصد بود، برخی می‌گفتند صنعت خودروسازی ایران از یک بازار اقتصادی داخلی سود می‌برد و در این بازار رانت می‌خورد. این حرف آن موقع واقعا درست بود. اکنون این تعرفه به زیر 50 درصد آمده است.
 
سوالی که دارم این است که چرا تبدیل ‌شدن نرخ تعرفه گمرکی از 135 درصد به 30 درصد منجر به نابودی ایران‌خودرو یا سایپا یا از دست رفتن بازارهای ایران‌خودرو و سایپا نشده است؟ هر پاسخی که داده شود، همان در روابط پژو هم حاکم است. یعنی به دلیل آشنایی پژو با بازار ایران (به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و به دلیل تکنولوژی که ارتقا پیدا کرده)، از یک حق تقدم گریزناپذیر و غیرقابل نادیدن بهره‌مند شده است و این باعث می‌شود که آنها همیشه در خط مقدم بازار باشند. یعنی اگر ما همین الان در روابط بین‌المللی وارد شویم و همه کشورها و شرکت‌ها وارد همکاری با ایران شوند، هیچ قدرتی نخواهد توانست پژو را عقب بزند، چون به همان نسبتی که بازار ایران انعطاف‌پذیرتر می‌شود و شرکت‌های دیگر وارد می‌شوند، به همان اندازه هم پژو می‌تواند انعطاف بیشتری داشته باشد. فقط در صورتی آن وضعیت دچار خطا خواهد شد که پژو از درون خود و از داخل، در حال باخت بازارهای جهانی باشد. اگر این اتفاق بیفتد روابط پژو با ایران‌خودرو نمی‌تواند پژو را نجات دهد، ولی اگر پژو در درون خود نیرومند باشد، حتما اولویت بیشتری برای بهره گرفتن از شرایط جدید بازار ایران مثلا نسبت به ژیان یا فولکس‌واگن و بقیه خواهد داشت.
 
چرا الان در ایران، ‌خودروی لوکس، به شدت و به فراوانی در حال وارد شدن است، ولی خودرو‌ی سواری، ارزان‌ نمی‌شود؟ چون من حدس می‌زنم كه چیزی حدود چهار، پنج هزار میلیارد تومان، ارزش سرمایه‌گذاری هر یک از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در شبکه‌های خدمات بعد از فروش است. در واقع الان اگر کسی بخواهد چنین شبکه‌ای را - که ایران‌خودرو و سایپا دارند- ایجاد کند، شاید رقمی بین هشت تا 10 هزار میلیارد تومان هزینه لازم داشته باشد؛ چه به لحاظ قطعات، چه به لحاظ تجهیزات و ماشین‌آلات؛ چه به لحاظ ساختمان‌ها و زمین و چه به لحاظ نیروی انسانی. اگر این اتفاق بخواهد بیفتد، هر شرکت دیگری در ایران، سه تا چهار میلیارد دلار نیاز دارد فقط برای اینکه در شبکه خدمات صرف کند. در غیر این صورت هیچ بیزینس و هیچ خودرویی وجود نخواهد داشت، چون باید تولید خود را به 700 هزار دستگاه خودرو برسانند تا بتوانند صرف چنین شبکه‌ای کنند.
 
پس اینکه یک شرکت دیگری بتواند جای پژو را در ایران‌خودرو بگیرد، به نظر من در کوتاه‌مدت بسیار غیرممکن است. مگر اینکه شرکت پژو به طور کلی قابلیت انعطاف‌پذیری‌ خود را در برابر نوسانات تحولات بین‌المللی از دست داده باشد و به طور کلی شرکت در درون خود رو به شکست باشد که طبیعتاً در مورد روابطش با ایران هم تاثیرگذار است.
 
*مدیر فروش اسبق ایران خودرو دیزل

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    با تشکر از جناب لیلاز. این سخن ایشان مصداق " دو کلام حرف حساب " است. واقعیت اینست که صنعت خودرو در ایران طی ۲۰ سال گذشته واقعا پیشرفت کرده و ما اکنون در مرز خودروساز شدن هستیم. ۲۰ سال پیش ابتکار تحقیق و توسعه خودروسازی ما در حد ساخت و نصب سپر جوش برای پیکان بود. اما الان چهار برند ملی خودرو وجود دارد که توسط نیروهای ایرانی و خارجی مشترکاً خلق شده. استفاده از نیروهای خارجی هم دقیقا میشود مصداق " بهره مندی از تجارب جهانی ". الان هم توانایی داخلی ما روز به روز در حال گسترش و افزایش است. اما هجمه شکل گرفته در کشور علیه خودروسازان تنها در پی دیدن نیمه خالی است و نیمه پر را به راحتی به کناری می نهد.

  • رهگذر 0 0

    آقای ظهرابزاده چه نونی قرض میدهید به هم خیلی جالبه! بیشترین آمار مرگ و میر و آتش گرفتن خود بخود و هزار مشکل دیگر صنعت خودرو سازی فشل ما را پیشرفت می دانید؟ آیا می توانید جواب بازماندگان حوادثرانندگی را بدهید؟ آیا در اطراف شما، در بین اقوام یا در خانواده شما خدای نکرده تصادف منجر به جرح یا فوت صورت گرفته؟ فکر نکنم وگرنه الان شما اینطور حرف نمی زدی و مثل من از صنعت دزد و غارتگر جان و مال مردم مردم دفاع بی جا نمی کردی امید وارم، و فقط امیدوار که برای شما و خانواده محترمتان از این دست اتفاقات نیفتد.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    هموطن با نام رهگذر اگر پاسخ می خواهید ابتدا باید با نام واقعیت خودتان اینجا حضور داشته باشید. اما پاسخ برای دیگران و نه شما: بله در میان اطرافیان، اقوام و آشنایان ما تصادف منجر به فوت آن هم در خودروی به زعم خیلی ها ایمن " ماکسیما " هم وجود داشته. انواع دیگر خودرو هم بوده. پاسخگوی بازماندگان، کسانی باید باشند که در ذهن مردم اینگونه القاء می کنند که حق دارند هر طور دلشان خواست برانند و آخر هم اگر اتفاقی افتاد بیندازند گردن خودرو و جاده. برای چنین نوع نگاهی بنده فقط می توانم بازی کامپیوتری رو پیشنهاد کنم که می توان با فشار یک کلید همه چیز رو re _ set کرد. وگرنه زندگی کلید re _ set ندارد. یکی از ساده ترین کارهای دنیا اتهام زدن و داد و بیداد راه انداختن است. آن هم با نام مستعار " رهگذر ". کسانی هم که به راحتی از بخش مهمی از صنعت کشور با عنوان " دزد " و " غارتگر " یاد می کنند نه تصوری از ساخت و تولید و صنعت دارند، ‌ نه واقعیات کنونی ایران رو می دانند و نه واقعیات دنیا را می دانند. و عجیب است بدون اینکه حتی یک پقطعه ساده طراحی و ساخته باشند چه برسد به اینکه بتوانند فرایند خلق محصولی چون خودرو و تولید انبوه اون رو حتی تصور کنند، به راحتی به اظهار نظر درباره صنعت می پردازند. این افراد فراموش کرده اند که تا ۱۵ سال قبل حسرت به دل یک پراید بودند و خودروی ۲۰-۲۵ یا حتی ۳۰ ساله شان رو هر هفته باید تعمیرگاه می بردند. یادشان رفته صبح های زمستان با هزار بدبختی و با زور ساسات، می بایست خودروی کاربراتوری فرسوده شان رو روشن می کردند. اینکه سوار بر خودروی کولر دار شوند رو در خواب هم نمی دیدند. تا ۱۵ سال قبل پراید خودرو طبقه مرفه جامعه بود. ۴۰۵ که جای خود داشت. امان از روزگار و انسان فراموشکار

  • 0 0

    در این تحلیل به نکات بسیار خوب و منطقی اشاره شده است که متاسفانه این روزها در میان جوسازی برخی از رسانه ها مغفول مانده اند.

  • رهگذر 0 0

    جناب ظهرابزاده عزیز چرا ناراحت می شوید؟ چرا با این عصبانیت؟ آخر مگر خدای نکرده شما هم در سود کلان دزدها و غارتگران اموال مردم سهیم هستید که اینگونه پیراهن چاک می کنید؟ بنده به هیچ وجه عوامل دیگر دخیل در مرگ و میر جاده ها را انکار نمی کنم ولی بی خبر هم نیستم شاید و فقط شاید به خود احتمال این را بدهید که از شما بیشتر اطلاعات داشته باشم طبق اطلاعات و آمار منتشره از عوامل مرگ و میر بخش قابل توجهی از این تلفات به خاطر راههای نامناسب و خودرو های غیر استاندارد و عوامل انسانی است. اما نمی دانم چرا در کشورهای پیشرفته که نه حتی در حال توسعه آمار مرگ و میر در تصادفات کمتر از اینجا است. بله حق دارید بگویید ماکسیما هم تلفات دارد ولی جناب شما که ید طولایی در بازیهای کامپیوتری دارید و از اطلاعات کاملتان از آن کاملا هویدا است مقایسه ای بین تلفات دیگر خودروها با خودروهای ساخت داخل بفرمایید درب بعضی از این خودروها در حالت پارک و ایستاده هم توانایی در آوردن چشم شما از حدقه را دارند و بین مردم معروفیت خاصی از این لحاظ دارند به جهت طراحی بسیار بد و اما … و اما صحبت از ۱۵ سال قبل کردید … من توجه شما را به ۱۸۰ سال قبل آن موقع که جد محترم شما با الاغ تردد می فرمودند می کنم و می گویم باید خیلی ممنون باشیم که این ماشین دودی ها آمدند و ما را از سرعت کم این الاغ که دایم برای مان ناز می کرد و جفتک می انداخت راحت کردند و گرنه در یکی از سفرها الاغ خدای نا کرده با چموش بازی خود جد گرامی را به دره ای می انداخت و در نتیجه شما ظهرابزاده عزیز الان نبودی تا با هم به گفتگو بنشینیم کمی واقعیت را بپذیریم خوب است نه؟ شما ظاهرا کارشناس خودرو هستی, کارشناس اسم ما دیگه نباش و گرنه اون هم تبدیل به بلای جان مردم می شود مگر من به ظهرابزاده ایرادی گرفتم؟

  • دوست رهگذر 0 0

    درود بر آقای رهگذر بنده هم با نظر شما موافقم، به نظر من بخش عمد ه ای از گرفتاریها و مشکلات کشور ناشی از سو مدیریت است و ماله کشی بعضی از کارشناس نماها آقای ظهرابزاده از پیشرفتهای صنعت خودرو طی بیست سال اخیر می گویند و من خطاب به ایشان می گویم که اگر این سو مدیریتها و حماقتهای مدیریتی نبود اکنون ما باید خیلی جلوتر از اینها بودیم. آقای ظهرابزاده به دنبال نام افراد است، شما که همیشه در تایید راههای ناصواب مدیران قلم بدست می گیرید نام خود را بیاورید تا به عنوان مجیز گوی دربار از ارثبهر مند شوید ما منتقدین از بیم مدیران نالایق و توبخ آنان از بردن نام خود حذر می کنیم.

  • مفاخری 0 0

    جناب رهگذر متاسفانه در سال‌های اخیر یک روش اعلام نظر و بحثخاصی در کشور رواج پیدا کرده و به عنوان الگو قرار گرفته که در ادبیات شما به وضوح قابل ادراک است. پیشنهاد می‌کنم که این مدل افترا و تهمت زدن به افراد و به قول معروف «بگم بگم» ‌ها را کنار بگذارید و اگر نظر کارشناسی یا تخصصی دارید رفتار و گفتار یک متخصص را داشته باشید! توهین کردن به افراد روش استدلال نیست!

  • مفاخری 0 0

    یکی از مزایای بسیار بزرگ استفاده از خودروی تولید شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، استفاده از خدمات پس از فروش آنها و در دسترس بودن همیشگی تعمیرکار و ارزان بودن قیمت قطعات یدکی آنها است. برخی از خودروهای وارداتی هزینه نگهداری بسیار بالایی دارند که پرداختن آن نیازمند توانایی مالی بالایی است.

  • مهرداد 0 0

    با درود روی سخنم با خوانندگانی مانند خودم هست…خوانندگانی که دانش فراوانی پیرامون فن آوری خودروسازی ندارند,(هرچند شاید در دیگر زمینه ها آگاهی هایی داشته باشند) ولی کنجکاوند و این گفتمان را پیگیری میکنند. شوربختانه در دبستان و دبیرستان و چه بسا دانشگاه, کمتر آموزش ِ " اندیشیدن ِ خردگرایانه ی پرسشگرایانه " دیدیم… اینکه راه درست ِ جداکردن ِ راستیها از نادرستیها چیست… یکسوی داستان یک چیز میفرمایند و سویی دیگر سخنی در راستای ۱۸۰ درجه ای! کدام درست هست؟ همینکه اینجاییم, نشان از این دارد که دسترسی به رایانه و تارکده(= اینترنت) داریم, خب بنابراین ساده ترین راه راستآزمایی ِ سخنان هر سو با انجام جستجو های درست روی تارکده هست. برای نمونه, اگر گفته شد " دیگر هر بچه ای می داند که دوره هواپیماهای ملخی در دنیا به اتمام رسیده است, در: http: / / tinn. ir / vdchzzni. ۲۳nvkdftt۲. html fd۳۲۴۵ ", بسادگی میتوان دریافت که نگارنده ی نوشته ی بالا, آگاهی چندانی از پیش پا افتاده ترین گفتمانهای هوانوردی ندارد…و سپس سخن ِ سوی دیگر را میخوانیم که با فراهم آوردن ِ بنپایه, نادرستی های سخن پیش را آشکارتر میسازد.(این نمونه را دادم, زیرا خودم نیز آگاهی ِ اندکی پیرامون هوانوردی دارم) … همین شیوه را پیرامون گفتمان خودرو میتوان داشت. هرچند بر نویسندگان ِ نوشتاری همچون نگاشته ی جناب لیلاز است که موشکافانه درستی ِ گفتمان خویش رو بررسی کنند, بر ما خوانندگان نیز هست که با موشکافانه خواندن و پرسشگرانه اندیشیدن و هوشمندانه جستجو نمودن, نوشتار نویسنده رو ارزیابی کنیم…این از دید بنده پسندیده تر از دست یازیدن به انگ پرانی هست. اگر از همه گیر شدن ِ نادرستپراکنی پیرامون خبرهای هوانوردی / ترابری مینالیم, از دید بنده بر ما خوانندگان نیز " وظایفی " هست. مچکرم

  • رهگذر 0 0

    جناب مفاخری عزیز در کجای سخنان بنده بگم بگم بود اگر بگویید خوشحالم می کنید. بعد هم اگر منظور شما از افترا که اخیراً باب شده(غارتگران و دزدان اموال مردم است که این افترا نیست و اظهر و من الشمس است و حاضرم این مطلب را اگر تین نیوز عزیز همکاری کند به نظر سنجی بگذاریم تا مردم به شما اثبات کنند هر چند که راه های دیگری برای اثبات هست که بسیار ساده و محکمه پسند است. در ضمن بنده کاملا با واردات خودرو مخالفم و صحبت بنده اصلاح ساختار و طرحی نوع درانداختن در صنعت خودرو سازی کشور است و مدیریت و نحوه اداره آنها را غلط می بینم نه کل موضوع را مفاخری جان! هر چند اگر واردات خودرو درست و أصولی صورت بگیرد خدمات پس از فروش این خودرو ها هم ارزانتر و هم با کیفیت تر از دوستان تولید کننده داخلی است. در ضمن از لحاظ حقوقی عارضم که بنده از کسی اسم نبردیم ولی شما نام دو خودرو ساز کشور را بردید و خدای ناکرده اتهامی را متوجه آنها کردی بیشتر دقت کن!

  • احمد ناظمی 0 0

    در اینکه خودرو های داخلی آشغال است شکی نیست من خودم یه پراید خریدم هنوز ٢٠ روز نشده بود لنت عقب تموم شد و کاسه چرم رو هم خورد. کمک ها هم که سر سه ماه مرخص شدند بردم کأسه چرم رو یکی از نمایندگی ها در زمان گارانتی ٩٥ هزار تؤمان ازم گرفتند عوض کردند، خدا رو شاهد می گیرم تا خونه رسیدم چرخم قفل کرد مجبور شدم دوباره خودم باز کنم دیدم لنت از فلزش جداً شده بود و بین کأسه چرخم گیر کرده بود این هم از خودرو ساز و خدمات پس از فروش که صابونشون به تنمون خورد حتی باهاشون تماس گرفتم و شکایت کردم هیچ پاسخی ندادند خدا پدرتونو بیامرزه ول کنید بابا این مشکلات درست شدنی نیست. تو کانادا BMW x۳ مدل ٢٠٠٧ قیمتش ٢٧ میلیونه آقایون مدافع خودرو سازی داخلی یه خودرو با این قیمت و با اون کیفیت به من معرفی کنید ببینم چقدر کارشناسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • 0 0

    درود بر مهرداد یا بهتر بگویم ظهرابزاده عزیز گویا تنها شما در این وانفسا کارشناسی می کنید و بقیه بوق تشریف دارند، اینکه می بینم چون دیگران در زمان نقد هم با نام مستعار از تاریکی هفت تیر می کشید و بر بی نامی آفراد می تازید خود بیان بسیاری از ناگفته هاست

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    در مقایسه میان قیمت خودروهای داخلی و خارجی، قیمت خودرو نو رو می بایست لحاظ کرد. به صورت کلی در خارج از کشور افت قیمت خودرو بیشتر از ایران است. چون خودرو مانند ایران کالای سرمایه ای نیست و کالایی مصرفی است. با با این وجود ممکن است در کانادا بی ام و ای که ۱۵۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد ارزان باشد. حتی ماشین مجانی هم هست. اما هزینه تعمیر و نگهداریش و نیز عوارضش به دلیل سن بالا هم بیشتر است. سمند ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرده رو هم می شود زیر ۱۰ میلیون خرید. اما لابد این ارزانی دلیلی دارد که افراد پولدار خودروی دست دوم نمی خرند هیچ گاه کسی ادعا نکرده خودروهای ایرانی کاملا برابر و قابل رقابت ۱۰۰ درصدی با خودروهای مشابه اروپایی / آمریکایی / ژاپنی و کره ای هستند. بلکه خودروهای ایرانی با توجه به قیمتشان در مقایسه با خودروهای خارجی و نیز توان خرید جامعه ایرانی مناسب هستند. در خصوص ایمنی خودروهای ایرانی هم هیچ کسی ادعایی ندارد که این خودروها کاملا از بابت ایمنی برابر با نمونه های خارجی هستند، بلکه حقیقت اینست که در خصوص نقش خودروهای داخلی در آمار بالای کشته ها و مجروحان سوانح رانندگی در کشور شدیدا اغراق می شود. دلیل همین بس که از میان ۱۸ هزار کشته سالانه، همیشه نیمی عابر پیاده و موتور سوار هستند. یعنی اگر قرار باشد با توجه به نرم قابل قبول، کشته های ما سالی ۵ هزار نفر باشد، می توان گفت خودروسازان مسئول ۹ هزار کشته که عابر و موتورسوارند نیستند. دلیل دیگر اینکه اگر هر انسان منصفی پایش را از مرزها بیرون بگذارد و چگونگی رانندگی درکشورهایی با فراوانی کشته های کم رو ببیند، محال است چشم بر روی نقش عامل انسانی ببندد. همچین دلیل پر شمار بودن تعداد کشته های پراید و پژو خیلی واضح است: این دو برند بالای ۵۰ درصد خودروهای سواری تولیدی کشور رو شامل می شوند. اگر سمند رو هم اضافه کنیم، این فراوانی(اگر اشتباه نکنم) به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید. بنده قبلا در مقاله ای که در تین نیوز منتشر شده بود، فراوانی انواع خودروها رو با فراوانی تلفات هریک بر اساس آمار متشر شده توسط پلیس راهور مورد مقایسه قرار داده بودم که الان از دیتا بیس تین نیوز پاک شده. مجددا آن مقاله رو ارسال خواهم کرد. سهم پراید در میان خودروهای سواری تولیدی در سالهای اخیر برابر با ۲۵ درصد و در میان کلیه خودروها(با لحاظ خودروهای سنگین) برابر با ۲۱ درصد بوده. سهم پراید در میان کشته ها هم برابر با ۲۴ درصد بوده. یعنی فراوانی کشته های پراید تنها ۳-۴ درصد بیشتر از فراونی این نوع خودرو است. که با توجه به قرار گیری این خودرو در کلاس وزنی سبک و نیز استفاده از آن در مناطقی که نطارت پلیس بسیار کم یا هیچ است طبیعی است. اینها آمارهای موجود در کشور است. بنده هم با استناد به این ها با جرات می گویم عامل انسانی پررنگ ترین عامل در بروز سوانح رانندگی است. اما متاسفانه برخی هموطنان همچنان اصرار دارند چیزهایی را بگویند که فقط کمی دلشان رو خنک می کند، اما مشکلی رو حل نمی کند

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    در ادامه نوشته قبلی: فساد در همه بخشهای کشور وجود دارد و مختص خودروسازی نیست. آقای روحانی هم چند روز پیش در مشهد اشاره بسیار مستقیم و بدون رو دربایستی به این مساله داشتند. خیلی راحت گفتند قبل از انقلاب بوده و الان هم هست. اگر بنا است به واسطه وجود فساد به خودروسازان، ناسزا بگوییم باید اول به خودمان و بعد به اطرافیانمان و سپس همگی با هم به خود ناسزا بگوییم. هیچ بخشی در کشور وجود ندارد که از فساد در امان مانده باشد. این حتی شامل بخش خصوصی هم می شود. از یک کار ساده آسفالت کردن معابر بگیریم تا پروژه های کلان مملکتی. اما متاسفانه ظاهرا قرار بر اینست که تلافی وجود فساد در همه جای کشور بر سر خودروسازان خالی شود. به گونه ای از خودروسازی انتقاد می شود که گویی مثلا در زمینه نساجی، کشاورزی، لوازم منزل، نرم افزار، و … بازارهای عالم رو فتح کرده ایم و این وسط فقط خودروسازان هستند که بیکار نشسته و سماق می مکند. در حالیکه شاید اگر بر اساس شاخصهایی مشخص مقایسه کنیم، خودروسازی، با تمام اشکالات موجود اعم از خدمات پس از فروش ضعیف و عیوب موجود در خودروهای نوی تحویلی که بر سر بنده نیز بسیار آمده، از میانگین کلی صنعت کشور، وضعیت بهتری داشته باشد. بنده تاکنون نشده خودرویی از ایران خودرو بگیرم که ایراد نداشته باشد. در دو مورد گیربکس خودرو در زمان گارانتی با هزینه شخصی تعویض شده. نشت بنزین از ۴۰۵ و پارس و خطر انفجار رو هم شخصا تجربه کرده ام. اما میان انتقاد اصولی و ناسزا گویی تفاوت وجود دارد. اشکالات موجود در خودروسازی مایه ننگ و سرافکندی همه ماست. اما چاره کار شناسایی نقاط قوت و تقویت آنها، در کنار شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن آنهاست. نقاط قوت خودروسازی کشور، ارائه خودروهایی با حداقل های قابل قبول(در صورت عدم وجود نقایص پس از تحویل) و با قیمت مناسب(۶ الی ۱۰ هزار دلار) است که هیچ خودروساز کره ای و ژاپنی قادر به ارائه خودرو به این قیمت نیست. نقاط ضعفش هم می شود همین ایرادات عجیب و غریب پس از تحویل و پشتیبانی ضعیف خودرو سازها. چاره اش هم ورود قوه قضاییه و جریمه خودروساز در صورت خلف وعده و تحویل خودروی معیوب است. این روندی است که در همه دنیا وجود دارد. وگرنه وقتی در امریکا طی چند ماه گذشته چندین خودروی ساخت جنرال موتورز در هنگام حرکت دچار آتش سوزی و تلفات جانی شد(خبرش در تین نیوز هم هست)، هیچ کجا صحبتی از تعطیلی خط تولید و اعدام مسئولان کارخانه به میان نیامد، بلکه نهاد قضایی محکم و مستحکم خودروساز رو مجبور به اصلاح می کند و خط تولید هم ادامه دارد. هیچ آمریکایی ای هم عباراتی نظیر " خودروی مرگ " رو برای خودروهای آمریکایی به کار نمی برد.

  • رهگذر 0 0

    سلام خدمت ظهرابزاده عزیز تا اینجا بسیار خوب پیش رفتیم و شما بالاخره حرفهای ما رو پذیرفتی و این برای ما جای بسی خوشحالی دارد. فساد در تمام مجموعه ها را هم پذیرفتی و از آن جمله فساد در صنعت خودرو سازی را خواهشی از شما دارم خواهش می کنم از موافق خوانی دست برداری و با اشرافی که به مسائل داری به خیل مردم بپیوندی و از حق و حقوق آنها دفاع کنی زیرا مراکز قدرت و ثروت مثل خودرو سازها در اطراف خود طرفدار و موافق خوان جیره مواجب بگیر زیاد دارند و از آنها خیلی بیشتر دفاع می شود ولی متاسفانه کسی نیست تا انتقاد کند و باعثرشد صنعت و کشور شود اگر قلبتان برای ایران می تپد و سرافرازی و سر بلندی ایران و ایرانی را خواهانید از موافق خوانی چشم و گوش بسته دست بردارید و با انتقاد مدیران فاسد را حداقل کمی به راه راست هدایت کنید و زمینه رشد و کار بیشتر مدیران پاک را فراهم آورید. با تشکر از شما از صحبت کردن با شما بسیار لذت بردم هر چند اول بحثشما ظاهرا بسیار عصبانی بودی ولی بازگشت به منطق شما ستودنی است

  • ملک 0 0

    جناب رهگذر برای من نتیجه‌گیری شما در خصوص بروز رویداد چرخش در نظرات آقای ظهرابزاده خیلی جالب بود. مقاله نگاشته شده توسط آقای لیلاز، مانند اکثر نظرات دلسوزانه و واقع‌بینانه ایشان جالب و قابل تأمل است. با دقت، نظرات همه دوستان و صاحب‌نظران را هم مطالعه کرده‌ام ولی چرخشی در نظرات آقای ظهرابزاده ندیدم. موافق‌خوانی یا مخالف‌خوانی یعنی چه آقا؟!! انسانیت و ارزش‌های انسانی جز حقیقت‌خوانی حکم نمی‌کند، اگرچه این روزها بیشتر شاهد موج‌سواری هستیم. کسی که قلبش برای ایران می تپد و سرافرازی و سر بلندی ایران و ایرانی را می‌خواهد تولید ملی و صنعت ملی را چشم‌بسته و بی‌منطق نمی‌کوبد! این «خیل مردم» چه گناهی دارند که هرکسی خودش را سخنگوی آنها می‌داند؟! من به عنوان یکی از همین مردم خواهان حمایت از خودروسازی ایران و سایر صنایع کشورم هستم.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    جناب رهگذر بنده هم سلام عرض می کنم. راستش نمیدانم کدام صحبتهای شما رو بنده پذیرفتم. چون شما فرمودید: خودروسازی ما " فشل " است بنده و آقای لیلاز به همدیگر نان قرض می دهیم آمار مرگ و میر بالای سوانح رانندگی بر گردن خودروسازها است پاسخ بازماندگان حوادثرانندگی رو خودروسازها باید بدهند درب خودرو ها چشم انسان را از حدقه در می اورد(منظورتان درب ۴۰۵ است که طراحیش هیچ ربطی به ما ندارد و از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ در اروپا با همان قیافه تولید می شده) خودروسازان دزد و غارتگر هستند و موارد دیگر. ضمن اینکه آوردن استعاره هایی چون ترد با " الاغ " رو هم زیبنده گفتگوی سالم نمی دانم. همچنین بنده هیچگاه از کسی طرفداری نکرده ام. بلکه تلاش کرده ام بی طرفانه قضاوت کنم. در خصوص خودرو هم می بینم انتقاداتی که می شود دو اشکال دارد. اولین اشکال اینست که انتقاد بر مبنای اطلاعات نادرست صورت می گیرد. مثلا در خصوص مصرف سوخت خودروهای ایرانی گفته می شود این خودروها ۲-۳ برابر بیشتر بنزین مصرف می کنند. در حالیکه خودروهای جدید داخلی نظیر رانا، سمند EF۷ و تیبا در مقایسه با خودروهای هم وزن شان حدودا ۳۰ درصد پر مصرفتر هستند. بنده با این موافقم که خودروهای ایرانی اندکی پر مصرف تر هستند ولی نه به اندازه ۲ تا ۳ برابر و بیشتر. آن ۳۰ درصد هم باید کمتر شود. همین قضاوت بر پایه اطلاعات غلط در خصوص قیمت خودرو نیز هست. قیمت پایه خودروهای داخلی بدون لحاظ ۳۰ درصد بالاسری های مالیات و بیمه و … هست: پراید ۵ هزار دلار، تیبا ۶ هزار دلار. سمند و خانواده اش ۷ هزار دلار و گرانترین نمونه پژو پارس ۱۱ هزار دلار. حالا ببینید قیمت پایه خودروهای خارجی چه قدر است: کیا پیکانتو(معادل تیبا) ۱۲.۵ هزار دلار. یاریس(معادل رانا) ۱۵ هزار دلار. کرولا(معادل سمند) ۱۶-۱۷ هزار دلار. به تمام این قیمت ها هم در همه کشورها آن بالاسری مالیات و بیمه و … تعلق می گیرند(در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد) و آن قیمتهایی که در اینترنت میبینید قیمت پایه کارخانه است. یعنی اگر اصلا عوارض گمرک گرفته نشود، قیمت پایه کارخانه خودروهای خارجی ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از معادل " وزنی "، " ابعادی " و " توانی " خودروهای ایرانی است. پس اینکه خودرسازی ایرانی خودرویی می دهد که اگر چه کیفیتش پایینتر است، اما به شرطی که ایرادات موقع تحویل را نداشته باشد در مقایسه با خودروهای خارجی می ارزد مشکل دیگر انتقادات مطرح شده اینست که خودروسازی رو در ظرف کلیت کشور لحاظ نمی کنند. مثلا توقع دارند که خودروسازی ایران با کره و آلمان و فرانسه رقابت کند. در حالیکه اندازه صنعت کشور ما آن قدر نیست. اگر مثلاً کشاورزی و نساجی و صنعت نفت ما قابل رقابت با کره و آلمان و فرانسه بود آن وقت می توانستیم بگوییم خودروسازی مان " فشل " ‌است. اما وقتی کلیت کشور ما از آنها عقب تر است دیگر نمی توان خودروسازی رو فشل نامید. حالا فرض کنید در مجموعه خودروسازی ما با تولید سالی ۵۰۰ هزار خودرو، ۱۰ هزار نفر نیروی کار مازاد که هر کدامشان هرماه ۳ میلیون تومان هزینه برای خودروسازیها داشته باشند در حال کار باشند. همچنین هزار نفر مدیر هم داشته باشیم که اینها هر کدام سالانه ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر از حقشان حقوق دریافت می کنند. مجموع این مبالغ رو برای یک سال حساب کنید. بعد تقسیم کنید بر ۵۰۰ هزار. خواهید دید سهم هر خودرو کمتر از یک میلیون تومان خواهد شد. یعنی با اخراج ۱۰ هزار نفر و کاهش درآمد آن هزار مدیر، سمند ۳۰ میلیونی می شود ۲۹ میلیون و معجره ار رخ نداده. به عبارتی دیگر همانطور که عرض شد فساد همه جای کشور است. اما نباید خیال کرد که اگر فساد نبود الان ایران خودرو شانه به شانه مرسدس بنز حرکت می کرد و یا سمند می شد ۱۵ میلیون تومان. بلکه همانطور که عرض شد خودروسازی رو باید در کنار سایر بخشهای کشور به نقد کشید. جناب رهگذر، خیلی وقتها هست که برخی کارها در ظاهر خیلی دلمان رو خنک کند، اما فایده ای برایمان نخواهد داشت و تنها سودش همان خنکی زودگذر دل خواهد بود. مثل اینکه به مسئولان خودروسازی ناسزا بگوییم و آنها رو دزد و غارتگر خطاب کنیم. اما دنیا محل خنک کردن دل نیست بلکه محل کار و تلاش و عرق ریختن است مشکل اینست که خیال می کنیم یک طرف مردم هستند و یک طرف مسئولان و مدیران. فراموش می کنیم که مدیران هم از بدنه همین مردم هستند مردم و مدیران همه سوار بر یک کشتی هستند. همه هم رئیس و هم مرئوس هستیم. خود شما و بنده در جایی رئیسیم و در جایی دیگر مرئوس. در جایی خدمات می گیریم و در جای دیگری موظف به ارائه خدماتی هستیم. مدیر فلان خودروسازی خودش در جایی مشتری فلان شرکت هواپیمایی است و مدیر فلان شرکت هواپیمایی هم خودش مشتری فلان خودروساز. هر دو شان هم مشتری پزشکان و پزشکان هم مشتری هر دوی آنها و همینطور سایرین. به همین خاطر بنده عرض کردم اگر بنا بر ناسزا گویی باشد، باید اول به خودمان کلی ناسزا بگویم. اگر با ناسزا گفتن مشکل خودمان حل شد بعد به دیگران ناسزا بگوییم تا مشکل آنها هم حل شود. اما بعید می دانم با ناسزا گفتن مشکلی حل شود. به شما هم پیشنهاد می کنم به عنوان یک ناظر و از بیرون به کلیت کشور و مجموعه خودروسازی و سایر بخشها نگاه کنید. آنگاه اگر موافق بودید می توانیم به ادامه گفتگو بپردازیم

  • رهگذر 0 0

    ضمن اینکه آوردن استعاره هایی چون ترد با " الاغ " رو هم زیبنده گفتگوی سالم نمی دانم???????????????????????? یعنی به جای تردد با الاغ باید چی می گفتم؟؟؟ اصلا این طوری که من فهمیدم شما به کل عالم ایراد وارد کردی به جز مدیران دوست داشتنی خودرو سازی ها اون کسانی را هم که کلمه الاغ را روی این حیوان بینوا گذاشته اند هم کار بدی کردند؟؟؟؟؟ ما که نفهمیدیم شما بالاخره فساد و مشکلات خودرو سازها را قبول داری یا نه؟؟؟؟ در جایی قبول می کنی و در جای دیگر رد می کنی خودمونیم نمی دونی چی می خواهی!!!!!! بحثکردن با شما جز از دست دادن وقت چیز دیگری نیست در آخر هم یک توصیه: دست بردار از این در وطن خویش غریب!!!

  • رهگذر 0 0

    باز هم نظر کارشناسی و قابل توجه جناب ظهرابزاده و در تایید صحبتهای من جناب ظهرابزاده با این نظر کارشناسی چطوری؟؟؟؟؟ بازم بنداز گردن مردم و راننده ها تین نیوز | مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی‌ راه‌ها با بیان اینکه فرمولی که وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه برای تعیین عامل و مقصر تصادفات عنوان می کنند، غلط و منسوخ شده است، ‌ گفت: ‌ هیچ جای دنیا چنین فرمولی که عامل انسانی ۷۰ درصد ‌تصادفات جاده ای را به خود اختصاص می دهد، ‌ وجود ندارد. بهروز غروی با اشاره به فرمول عامل انسانی سهم ۷۰ درصدی در تصادفات دارد و ۳۰ درصد مابقی بین جاده و خودرو تقسیم می شود، ‌ گفت: از این فرمول در هیچ کشوری سابقه ای وجو ندارد و درصدها کاملا غلط هستند. وی ادامه داد: هر چند جاده های کشورمان مطابق با استانداردهای جهانی نیست اما مشکل اصلی در بخش ندیریت و بهره برداری از جاده ها است. غروی با بیان اینکه مصالح ساخت زیرساخت های جاده ای مانند سایر کالاهای تولید داخل مشکل استاندارد دارد، ‌ گفت: جاده های ما گرفتاری قیر تقلبی و مصالح غیر استاندارد را دارند و با توجه به این مشکلات نمی توان گفت عامل انسانی ۷۰ درصد از تصادفات را شامل می شود. مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی‌ راه‌ها با اشاره به هزینه تصادفات جاده ای در کشور گفت: در حال حاضر هزینه تصادفات جاده ای برابر با ۴.۵ درصد تولید ناخالص داخل کشور است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین