| کد خبر: 226066 |

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه اتوبوس برقی در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی می شود، گفت:امکان تبدیل اتوبوس احتراقی به برقی طی یک ماه وجود دارد.

تین نیوز

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه اتوبوس برقی در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی می شود، گفت:امکان تبدیل اتوبوس احتراقی به برقی طی یک ماه وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، سید شهریار زینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در مرکز طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته مورد پیگیری قرار می‌گیرد ایجاد زیست بوم وسایل نقلیه برقی همچون اتوبوس، خودروی سواری و موتور برقی است.

وی با بیان اینکه اولین پروژه ستاد اتوبوس برقی بود که طبق برنامه‌ها قرار است این اتوبوس برقی در خرداد ۱۴۰۰ رونمایی شود، بیان کرد: هدف اصلی این پروژه بومی سازی اقلام «های تک» برقی از جمله «درایو اتوبوس» و «موتور الکتریکی»، «مجموعه باتری پک»، «کانورترهای دی سی»، «شارژر» … و بقیه اقلام اتوبوس بوده است.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری تاکید کرد: در اصل این پروژه و پلتفرم اتوبوس برقی با عمق بومی سازی ۸۰ درصد پیش می‌رود که با همکاری یک شرکت ایرانی در حال انجام است.

زینی با بیان اینکه برقی سازی اتوبوس در بستر یکی از اتوبوس‌های دیزلی این شرکت انجام می‌گیرد، افزود: اما سعی شده که بهینه سازی همچون کاهش وزن، روی اتوبوس نهایی داشته باشیم؛ این اتوبوس نمونه «وی پی» خواهد بود؛ در واقع با تغییرات جزئی و بهینه سازی هایی تبدیل به اتوبوس نمونه نهایی خواهد شد که می‌تواند به سمت تولید انبوه برود.

وی با بیان اینکه مجری این پروژه دانشگاه تهران است و تلاش می‌شود با حمایت‌های شهرداری تهران و شرکت تولید کننده این پروژه را به نقطه خوبی برسانیم، گفت: پروژه اتوبوس‌های برقی همچنان جاری است و پیشرفت خوبی دارد.

مدیر طرح‌های کلان ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری عنوان کرد: «خرداد» ماه رونمایی نمونه مهندسی است که بعد از آن ان شا الله با سرمایه گذاری می‌توان به سمت تولید انبوه برود.

وی با اشاره به مزایای اتوبوس‌های برقی گفت: در وسایل نقلیه سیستم احتراقی، روغن، بنزین، گازوئیل و… حذف می‌شود و به شدت صرفه جویی خوبی در مصرف سوخت رخ می‌دهد که از مزایای استفاده و توسعه این وسایل نقلیه برقی در کشور به شمار می‌رود. همچنین کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست از دیگر مزایای استفاده از وسایل برقی است.

وی با بیان اینکه اگر سفارش گذاری خوبی برای تولید انبوه صورت بگیرد سازنده اتوبوس محصول بهتری ارائه می‌کند، افزود: همچنین در این اتوبوس‌ها همانند مترو از پلکان استفاده نمی‌شود.

زینی با بیان اینکه ۲۵ درصد از کل آلایندگی‌ها مربوط به وسایل نقلیه است، گفت: از این میزان، ۱۵ درصد مربوط به حمل و نقل اتوبوس است؛ از این رو به سمت برقی سازی اتوبوس رفتیم.

وی ادامه داد: این پروژه در قالب دو پلتفرم است؛ یکی دیگر از این پلتفرم‌ها در خصوص تبدیل اتوبوس‌های احتراقی به برقی است که این در فاز مطالعات و امکان سنجی است و اگر سرمایه گذار باشد می‌توان این پروژه را طی یک ماه پیاده سازی کرد.

وی در خصوص استفاده از این اتوبوس‌ها گفت: به صرفه است که بنا به مطالعات اقتصادی در برخی خطوط از این اتوبوس‌ها استفاده شود و به صورت شب شارژ باشد تا در پایانه اتوبوس شارژ شود. این اتوبوس ۱۲ متری است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین