بازدید سایت : ۶۰۲۵۶

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند /احداث بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید

قزاقستان در نظر دارد ۱۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازد.

قزاقستان حمل و نقل خود را متحول می کند /احداث بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید
تین نیوز |

توسعه کریدور ترانس خزر منعکس کننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل قوی مستقل از درگیری های ژئوپلیتیک است. قزاقستان در نظر دارد ۱۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، آستانه اخیراً میزبان سی و ششمین نشست سالانه شورای سرمایه گذاران خارجی به ریاست رئیس جمهور قزاقستان بود، رویدادی که از سال ۱۹۹۸ هر ساله برگزار می شود. قزاقستان اهداف بلندپروازانه ای را با هدف جذب ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا سال ۲۰۲۹ با تمرکز قوی بر حمل و نقل در آستانه برگزار کرد.

بسیاری از برنامه های اقتصادی قزاقستان برای همسویی با این جدول زمانی ترسیم شده اند، از جمله برنامه دوبرابر کردن تولید ناخالص داخلی این کشور به ۴۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹. کریدور میانی نقش مهمی در این چشم انداز ایفا می کند. برای حمایت از این امر، قزاقستان در نظر دارد ۱۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن موجود را مدرن کرده و بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بسازد. در حالی که مسیر ترانس خزر در حال حاضر شامل شبکه های جاده ای و ریلی گسترده است، «گلوگاه هایی» وجود دارد که برای کاهش تأخیر نیاز به ارتقا، مسیر دوم و برق رسانی دارد. قزاقستان همچنین در حال سرمایه گذاری در پایانه ها و کشتی های حمل و نقل جدید است. این امر با توجه به اینکه گردش کالای فعلی در مسیر ترانس خزر چندین بار افزایش می یابد و به ۱۰ میلیون تن در سال می رسد، بسیار مهم است.

مسیر ترانس خزر در استراتژی قزاقستان برای ایجاد اوراسیا به عنوان یک قطب بزرگ ترانزیتی کلیدی است، اما این تنها مسیر موجود نیست. شبکه حمل ونقل گسترده تر اوراسیا شامل کریدور «شمال جنوب» است، پروژه ای که توسط روسیه حمایت می شود و قزاقستان و آذربایجان از آن حمایت می کنند و دارای دو مسیر اصلی است: یکی از طریق آذربایجان و دیگری از طریق قزاقستان و ترکمنستان.

پروژه بلندمدت ترنس خزر مزایایی را ارائه می دهد که شامل تحویل سریع تر، مسیرهای مستقیم تر و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه های دریایی است

ادغام این کریدورها توزیع حمل و نقل انعطاف پذیر را امکان پذیر می کند و رقابت پذیری مسیرهای زمینی را افزایش می دهد. به عنوان مثال کالاهای چین می توانند از طریق قزاقستان، از دریای خزر عبور کنند و از طریق آذربایجان به اروپا برسند، یا از طریق ترکمنستان به سمت جنوب به خلیج فارس و اقیانوس هند بروند. این گزینه ها به یک شبکه حمل و نقل پویا و متنوع کمک می کنند.

مسیر ترانس خزر بیش از یک دهه است که در حال شکل گیری است. در سال ۲۰۱۴، انجمن بین المللی توسعه آن تأسیس شد که در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را با دفتر مرکزی در آستانه آغاز کرد. این پروژه بلندمدت مزایایی را ارائه می دهد که شامل تحویل سریع تر، مسیرهای مستقیم و ثبات بیشتر در مقایسه با گزینه های دریایی است.

در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی امروز، هم قزاقستان و هم آذربایجان به توسعه پایدار در سیستم های سیاسی و اقتصادی خود ادامه می دهند و اعتماد سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده و توجه را به مسیر ترانس خزر جلب می کنند که با شرکای اروپایی نیز مورد بحث است. قابل ذکر است، گفتگوها در مورد سرمایه گذاری بالقوه ۱۰ میلیارد دلاری برای گسترش بیشتر این کریدور در حال انجام است که بر علاقه شدید بین المللی علیرغم عدم قطعیت های فعلی تأکید می کند.

قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود. اهمیت استراتژیک مسیر ترانس خزر به طور مرتب در بالاترین سطوح از جمله در سخنرانی سالانه رئیس جمهور قزاقستان و در جریان تعاملات بین المللی مورد تاکید قرار می گیرد.

قزاقستان و آذربایجان اکنون راه های جدیدی برای دستیابی به بازارهای جهانی دارند که موجب تنوع اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های تجاری می شود

با افزایش حجم حمل و نقل فعلی و بهبود زمان حمل و نقل، چشم انداز امیدوارکننده است. تا سال ۲۰۲۹، هدف دستیابی به حجم حمل سالانه ۱۰ میلیون تن است – افزایش قابل توجهی از ۱.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ و ۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۳. زمان تحویل نیز کاهش یافته است، از ۵۳ روز اولیه به ۲۰ روز، با برنامه ریزی بیشتر برای کاهش این مدت به ۱۰-۱۵ روز برای مسیرهای کامل از داخل چین.

مسیر ترنس خزر به طور معمول از شهر شیان چین شروع می شود، طول مسیر بر اساس مقصد متفاوت است، چه دریای سیاه، دریای مدیترانه یا مناطق دیگر. سرعت و قابلیت اطمینان عوامل کلیدی باقی می مانند و به عنوان مثال، یک دورگذر راه آهن فعال در اطراف آلماتی برای کاهش ازدحام، تسریع زمان حمل و نقل با جلوگیری از تاخیر در داخل شهر در حال انجام است.

تحریم های آمریکا سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره مندی هــای اقتصادی آن شده اســت

در نهایت، موفقیت مسیر ترانس خزر به ظرفیت چین برای حفظ جریان صادرات قوی نیز بستگی دارد. اطمینان از سفرهای رفت و برگشت بارگیری شده برای کانتینرها برای رقابتی نگه داشتن هزینه ها ضروری است. به طور کلی، توسعه کریدور ترانس خزر منعکس کننده واکنشی به تغییرات ژئوپلیتیکی است که هدف آن ایجاد یک شبکه حمل و نقل قوی است که صرفاً بر تجارت پایدار و لجستیک قابل اعتماد، مستقل از درگیری های ژئوپلیتیک متمرکز است.

جهت ارزیابی نسـبت مسـیر ترانزیتـی ترانـس خزر بـا منافـع ایـران باید از دو منظر به آن توجه نمود. نخســت ارتبــاط ترکیــه بــا جمهوری هــای آســیای مرکــزی از طریــق باکــو و دریــای خــزر و دوم، ترانزیــت کالا میــان آســیا و اروپــا. نگاهــی بــه نقشــه نشــان می دهــد کــه بهتریــن راه بــرای دسترســی ترکیــه بــه آســیای مرکـزی ایـران اسـت؛ بـا ایـن وجـود فشـارهای ایالات متحـده بـا هـدف جلوگیـری از ادغـام ایـران در هرگونـه پـروژه منطقـه ای، سـبب شـده اسـت تـا ترکیـه بـرای ارتبـاط زمینـی بـا جمهوری هـای آسـیای مرکـزی، مسـیر ترانـس خزر را برگزینـد. ایـن مسـئله سـبب از دسـت رفتـن یکـی از مزیت هـای ترانزیتـی ایـران بـه عنـوان پـل ارتباطـی آسـیای مرکزی-قفقــاز- آناتولــی و بهره مندی هــای اقتصادی آن شده اســت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.