| کد خبر: 184581 |

◄ بازار آشفته لوازم یدکی ناوگان مسافری عمومی

در سالی که گذشت شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت اتوبوس و لوازم یدکی و حتی شاهد افزایش 600 درصدی بعضی اقلام بودیم.

تین نیوز

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور با بیان این‌که ناوگان مسافری برون‌شهری نفس‌های آخر خود را می‌کشد، از مسئولان درخواست کرد هرچه زودتر و پیش از آن‌که حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای برون‌شهری از نفس نیفتاده است، چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش تین‌نیوز، مختار داوودی این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با حذف عوارض بزرگراه‌ها برای ناوگان عمومی و وزارت کشور هم با حذف 5 درصد عوارض شهرداری‌ها در ترمینال‌ها، شرایطی ایجاد کنند تا این کشتی طوفان‌زده به ساحل امن برسد.

به گفته این فعال صنفی امروز و در این بحران هیچ‌کس نمی‌خواهد هزینه بدهد و  همه مشکلات یک تنه به دوش مالک اتوبوس است.

داوودی تادامه داد: سال 97 را در حالی سپری کردیم که سخت‌ترین سال برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بود، در سالی که گذشت از بی‌عدالتی‌ها، از دست غاصبان دسترنج‌مان و از بی‌مهری‌ها کمرمان شکست و اگر این روند ادامه یابد و کسی به داد ناوگان جاده‌ای نرسد به‌طور یقین ناوگان درسال جدید با این کمر شکسته زمین‌گیر خواهد شد.

این راننده خودمالک اظهار کرد: صنف حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و به خصوص  بخش مسافر تنها صنفی است که دراین تورم وگرانی با کرایه سال 96 و 97 اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کند و اگر هم افزایشی در ایام نوروز داشته در یک بازده زمانی 20 روزه بوده و آن هم به‌خاطر یکسر خالی بودن ناوگان است و مجدداً کرایه‌ها به روال گذشته برمی‌گردد.

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور، گفت: در سالی که گذشت شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت اتوبوس و لوازم یدکی و حتی شاهد افزایش 600 درصدی بعضی اقلام بودیم، به‌طور مثال سرسیلندی که 11 میلیون تومان بوده امروز 60  میلیون شده و تعمیر کامل موتور 150 میلیون تمام می‌شود.

به گزارش تین نیوز، او ادامه داد: اقلام مصرفی نیز رشد 300 درصدی داشته به‌طور مثال قیمت تسمه که مصرفی است، از 200 هزار به 700رسیده، تسمه سفت‌کن از 400 به یک میلیون و 200 ، کیسه باد از 700 به 2 میلیون و 300 و روغن هم افزایش صددرصدی داشته است.

این فعال صنفی با تاکید بر این‌که حتی افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس چاره کار فعالان این صنف نیست، در توضیح این موضوع گفت: پس از این افزایش، شهرداری‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقلی نیز به همین میزان و بدون این‌که هزینه این اقلام را بدهند و از این بحران پایشان خیس شود از این افزایش 20 درصدی سود می‌برند درحالی که همه هزینه‌ها به دوش مالک اتوبوس است.

او افزود: ما حاضریم با همان کرایه سابق مسافر جابه‌جا کنیم و مردم هم در مضیقه نباشند، ولی در عوض دولت و وزارت صمت، در تهیه لوازم یدکی به ما کمک کنند، پیشنهاد مشخص هم آن است که از طریق تشکل‌ها و تعاونی‌ها همچون دهه 60 این بازار آشفته را مدیریت شود.

به گفته وی، امروز بیشترین افزایش ازسوی نمایندگی‌های کارخانه‌های تولید اتوبوس صورت گرفته است که برای یک سرویس اولیه 5 میلیون از مالک می‌گیرند و هیچ ارگانی هم بر عملکرد آنها نظارتی ندارد.

این راننده خود مالک تاکید کرد: موضوع مهم دیگر حق و حقوق رانندگان و خدمه ناوگان است، از نظر آن نماینده‌ مجلس که از حقوق مردم حرف می‌زند و می‌گوید افزایش کرایه ظلم به مردم است، آیا رانندگان و خدمه جزیی از مردم نیستند؟ آیا نباید برای این قشر آسیب‌پذیر تسهیلاتی از قبیل بن کارگری و ...درنظر بگیرند، یک راننده اگر تمام 30 روز را هم کار کند با این حقوق به حداقل حقوق یک کارگر هم نمی‌رسد.

داوودی تاکید کرد: مصیبت هم وقتی از راه می‌رسد که به‌خاطر یک اشتباه با اخذ دفترچه یا به‌خاطر نمره منفی گواهینامه، رانندگان اتوبوس به مدت یک‌ماه بیکار می‌شوند در حالی‌که ممکن است این نمره منفی مربوط به تخلف خودروی سواری باشد که جریمه آن برای دیگران فقط محرومیت از حق رانندگی است اما برای رانندگان اتوبوس محرومیت از درآمد و معیشت که خود این نمونه بارز بی‌عدالتی است.

این فعال صنفی ابراز امیدواری کرد تا در سال جدید از سوی مسئولان امر  برای رفع این مشکلات تلاش شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.