| کد خبر: 10078 |

انتظار ۹ساله راه آهن همدان - سنندج را پایان دهید

تین نیوز | سنندج به منظور اتصال شبکه راه آهن به بخشی از مناطق غربی کشور طراحی شده که فاقد حمل و نقل ریلی است، راهی که نبود فرودگاه فعال و جاده مناسب، لزوم ایجاد آن را دو چندان کرده است.
 
راه آهن همدان - سنندج به عنوان بخشی از راه آهن تهران سنندج، یک خطه و به طول 140 کیلومتر برای محرومیت زدایی و رونق اقتصادی منطقه، تحول و افزایش سهم ترانزیت در کشور، دگرگونی در زمینه اقتصادی و تجاری، سهولت در حمل و نقل ، افزایش میزان گردشگری و صرفه جویی در مصرف سوخت اثر بسزایی خواهد داشت.
 
این خط آهن در مسیر ریلی تهران - همدان - سنندج، اتصال آن به مسیر راه آهن سمنگان - کرمانشاه و در ادامه تا مرزی خسروی و اتصال به راه آهن کشورهای همسایه احداث می شود که با احداث و تکمیل این مسیر، کریدور ریلی شرقی - غربی کشور برقرار و امکان حمل و ترانزیت بار و مسافر فراهم خواهد شد.
 
امکان جابجایی یک میلیون مسافر در سال، بهره برداری و رشد آن در افق طرح سال 1404 به 2.4 میلیون مسافر و امکان جابجایی دو میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری، و رشد آن در افق طرح سال 1404 به چهار میلیون تن از جمله ظرفیت های این شبکه حمل و نقل ریلی است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این باره می گوید: این خط آهن به طول 418 کیلومتر است که در سال 84 مطالعات آن صورت پذیرفته و عمیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال 85 شروع شد.
 
ˈمحمد صادق وجدی ˈافزود: از کل مسیر 268 کیلومتر مربوط به راه آهن تهران - همدان 64.50 کیلومتر ریل گذاری شده و 203.50 کیلومتر آن باقی مانده است.
 
وی اظهار کرد: در کل مسیر تهران - همدان - سنندج تعداد 18 ایستگاه موجود است که 11 ایستگاه در مسیر تهران - همدان و هفت ایستگاه در مسیر همدان - سنندج است که از کل 18 ایستگاه، دو ایستگاه تشکیلاتی و 16 ایستگاه نیز بین راهی است.
 
وی پیشرفت فیزیکی کل قطعات راه آهن تهران - همدان - سنندج را 80 درصد ذکر کرد و افزود: در قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج،هم اکنون 30 کیلومتر لایه رویه سازی آن آماده، و جاده دسترسی به ایستگاه سنندج در حال ساخت است.
 
وجدی، اعتبار مصوب طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج را در سال 92 635 میلیارد ریال و مبلغ تخصیصی را 158میلیارد و 75 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: میانگین پیشرفت این قطعات هم اکنون 80 درصد است.
 
وی اظهارکرد: تاکنون هزار و 800 میلیارد ریال با احتساب هزینه ارزیابی در این پروژه هزینه شده و در سال 93 نیز برای اجرای این پروژه 860 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
 
وی تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مشارکت، فروش سهام، جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی را از جمله راهکارها و پیشنهادها برای تسریع در اجرای این پروژه عنوان کرد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، تامین نشدن منابع مالی پروژه، تخصیص ندادن به موقع ، و نبود همکاری ادارات مرتبط با پروژه را به عنوان معضلات و مشکلات پروژه ذکر کرد.
 
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی فروردین امسال از پروژه های عمرانی کردستان، از جمله پروژه راه آهن تهران - همدان- سنندج دیدن، و از نزدیک با مسایل و مشکلات آن آشنا شدند.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در جریان این بازدید
گفت: برای تکمیل این طرح در مجموع به هزار و 320 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
ˈامیر قادریˈ افزود: قطعه سوم راه آهن همدان - سنندج 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده، و نیازمند پنج هزار و 100 میلیارد ریال است.
 
وی با اشاره به اینکه طول قطعه سوم این پروژه 30 کیلومتر است، پیشرفت کل مسیر پروژه راه آهن همدان - سنندج را زیر 30 درصد عنوان کرد و افزود: قطعه نخست این پروژه هفت درصد و قطعه یک آن نیز 60 درصد پیشرفت دارد.
 
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: برای مسیر همدان - سنندج تاکنون هزار و 800 میلیارد ریال هزینه شده که نسبت به هزینه کل طرح، رقم بسیار ناچیزی است.
 
قادری گفت: در صورت تامین اعتبار، این قطعه در دو سال به بهره برداری خواهد رسید.
 
استان کردستان به دلیل داشتن مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مسیرهای ترانزیتی کشور محسوب می شود که راه اندازی شبکه حمل و نقل ریلی می تواند کمک فراوانی به افزایش ترانزیت و حمل کالا از سایر نقاط کشور به این استان کند.
 
استان کردستان به دلیل دارا بودن بازارچه های مرزی در شهرستان های مریوان و بانه و همچنین جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان، در سال های اخیر به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل شده و در صورت راه اندازی راه آهن، تعداد گردشگران به این استان افزایش خواهد یافت.
 
نامناسب بودن وضعیت راه ها و نیمه فعال بودن فرودگاه سنندج از مشکلات حوزه حمل و نقل در کردستان است و به نظر می رسد با ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی برخی از مشکلات این حوزه برطرف شود و از این رو تسریع در روند احداث پروژه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز یکی از مطالبه جدی مردم کردستان است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.