| کد خبر ۲۶۵۹۰۷
کپی شد

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی: صادرات از این منطقه سه برابر شده است

باوجود تمایل تجار و بازرگانان به استفاده از بنادر نسل قدیم و درحالی که شاخص این بنادر منفی بوده بندر کاسپین توانسته شاخص مثبتی داشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی: صادرات از این منطقه سه برابر شده است
تین نیوز |

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به نگاه عمیق استاندار گیلان و با حمایت هایی که از این منطقه دارد، گفت: مشکلات در مسیر توسعه این منطقه را می توان در سطح ملی و هیات وزیران دنبال کرد چرا که این منطقه آزاد شاخص تراز صادرات استان را مثبت کرده و با سه برابر رشد به ۲۶۶ درصد رسانده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی طاعتی مقدم روز سه شنبه چهارم شهریورماه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: باوجود تمایل تجار و بازرگانان به استفاده از بنادر نسل قدیم و درحالی که شاخص این بنادر منفی بوده بندر کاسپین توانسته شاخص مثبتی داشته باشد.

وی در خصوص تراز تجاری منطقه آزاد انزلی نیز گفت: منطقه آزاد چابهار با احداث پتروشیمی نگین مکران طی سال های آینده می تواند ۲ میلیون دلار صادرات داشته باشد درحالی که منطقه آزاد انزلی ۲ شهرک صنعتی کوچک در ۱۳۰ هکتار دارد که بسیاری از صنایع مستقر در این شهرک های صنعتی حاضر نشدند زیر مجموعه منطقه آزاد انزلی قرار گیرند؛ اعلام تراز تجاری نیاز به دقت بیشتری دارد.

طاعتی مقدم با بیان اینکه توسعه ای که در منطقه آزاد انزلی اتفاق افتاده را توسعه ای انتزاعی و اقتضایی می توان نامگذاری کرد، گفت: انتزاعی به این واسطه که بعد از گذشت سال ها بسیاری از مشکلات همچنان به قوت خود باقی هستند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: در توسعه اقتضائی نیز مدیران و برنامه ریزان دیدگاه آمایشی به منطقه آزاد انزلی نداشتند.

وی تصریح کرد: در کشور کریدور شمال- جنوب مطرح است و ظرفیت بنادر انزلی و کاسپین در مجموع با اجرای طرح توسعه ای به ۲۰ میلیون تن کالا می رسد و ریل در بهترین حالت می تواند چهار میلیون تن کالا را جابجا کند و جاده و زیر ساخت اولیه برای موضوعی که سال ها برای آن تلاش می کنیم وجود ندارد.

طاعتی مقدم گفت: توسعه شهر رشت، بندر کاسپین و منطقه آزاد نیاز به احداث زیرساخت های جاده ایی دارد برای ساخت این جاده به ۴۰ همت اعتبار نیاز است، اگر این مطالبه همگانی شود می توان این مشکلات را حل کرد بنابراین باید نگاه آمایشی در منطقه آزاد انزلی و استان گیلان شکل گیرد.

وی تصریح کرد: هم اینک منطقه آزاد انزلی وارث یک مجموعه ای است که باید برای بهتر شدن آن چاره اندیشی کند در این راستا طرح بندر رویا تهیه شده است، این طرح از ورودی طالب آباد تا انتهای بزرگراه چهاربانده منطقه آزاد انزلی یک منظر شهری فاخر درخور استان با بهره گیری از تیم هایی مجرب ایجاد خواهد کرد؛ این کار در حال انجام است و بزودی مشکل ترافیک در محدوده منطقه آزاد انزلی حل خواهد شد و در یک برنامه زمانبندی شده منطقه آزاد انزلی به استانداردهای گردشگری روز نزدیک می شود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی به مشکلاتی که از مدیران گذشته به میراث مانده نیز اشاره کرد و افزود: عده ای که در روزهای نخست ایجاد منطقه آزاد انزلی را امری محال می پنداشتند موجب شدند منطقه آزاد انزلی در این شرایط قرار گیرد. تغییرات مداوم، سیاسی بازی ها و افراد مختلفی که هیچ سنخیت و دغدغه ای برای این استان نداشتند موجب بروز این مشکلات شدند.

طاعتی مقدم افزود: برخی از مدیرانی که در منطقه آزاد انزلی سمتی برعهده گرفتند از آن پله ای ساختند برای دستیابی به موقعیت های بالاتر، این موارد نیاز به چاره اندیشی دارد.

وی تصریح کرد: از رسانه هایی که دغدغه توسعه استان را دارند می خواهیم برنامه های توسعه گیلان را در منطقه آزاد و گیلان دنبال کرده و به ارتقای این منطقه کمک کنند، این دغدغه مندی در استان باید ساماندهی و از فرصت ها استفاده شود.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه با بیان اینکه اطلاع رسانی های سازمان منطقه آزاد انزلی باید منطبق بر آمار و ارقام واقعی باشد، گفت: مزیت منطقه آزاد انزلی قرار گرفتن در دروازه اوراسیاست باید از این ظرفیت ها بهره لازم را گرفت.

وی درمورد مشکلات زیرساختی در بخش حمل و نقلی نیز گفت: با اتصال ریل به این منطقه تعداد واگن هایی که کالا را از این بندر حابجا می کند به ۳۱ واگن رسیده است درحالی که خط آهن رشت-کاسپین از ایستگاه خمام برعکس وارد منطقه آزاد انزلی می شود.

این مقام مسئول در گیلان تاکید کرد: باید مطالبه گر باشیم تا هفت هزار میلیارد ریال اعتباری که برای تکمیل خطوط نیاز است اختصاص یابد. پروژه زمانی کامل خواهد بود که ایستگاه آن ساخته شود از رسانه ها می خواهیم نقص ها را بیان کنند تا ما مشکلات موجود را پیگیری کنیم.

طاعتی مقدم یکی از ابهامات درخصوص منطقه آزاد انزلی را عدم احداث اسکله جدید در بندر کاسپین از سال ۹۸ تاکنون دانست و گفت: منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین به رغم همه مشکلات موجود و ممنوعیت صدور غله از روسیه تنها بندر شمال کشور بود که در تخلیه و بارگیری رشد داشت و آمار این افزایش در سامانه گمرک ثبت شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.