| کد خبر: 253154 |

آتشکده ساسانی پارکینگ خودرو شد!

آتشکده ساسانی کازرون که گفته شده در سال ۱۳۱۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، به پارکینگی برای خودروهای سنگین کشاورزی و سواری تبدیل شده است.

تین نیوز

آتشکده ساسانی کازرون که گفته شده در سال ۱۳۱۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، به پارکینگی برای خودروهای سنگین کشاورزی و سواری تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل ایسنا، سیاوش آریا، پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی، با انتشار عکس های جدیدی از وضعیت نابه سامان این آتشکده ساسانی که در بی توجهی تمام رها شده است، نسبت به شیوه نگهداری و تعرض هایی که از سوی کشاورزان به عرصه و حریم آن شده است، هشدار داد.

این دوستدار میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ نیز درباره ساخت گلخانه در عرصه و حریم این اثر ساسانی هشدار داده بود، اما اکنون می گوید: نه تنها به آن هشدارها توجهی نشده که تعداد بیشتری گلخانه در حریم درجه یک این یادگار ساسانی ساخته شده است.

آتشکده ساسانی

او اضافه کرد: از همان سال درباره تعیین عرصه و حریم این بناهای ساسانی با مسؤولان میراث فرهنگی استان فارس گفت وگو کرده و آن ها قول هایی داده بودند، اما با گذشت بیش از پنج سال ونیم، نه تنها حریم و عرصه ای برای آتشکدۀ کازرون تعیین نشده و از ساخت گلخانه پیشگیری نشده، بلکه در کمال شگفتی و ناباوری چندین گلخانۀ دیگر در حریم درجه یک و چند متری آتشکدۀ کازرون سبز شده است که چیزی جز افسوس و دریغ از این همه بی مهری و بی تفاوتی و کم کاری متولیان میراث فرهنگی برجای نمی ماند.

این فعال میراث فرهنگی به تبدیل این آتشکده به محلی برای پارک کردن خودروهای سنگین کشاوری و سواری اشاره کرد و گفت: کشاورزان و زمین داران از عرصه این آتشکده به عنوان پارکینگ بهره می برند، ابزار و ماشین آلات خود را در اطراف آن رها کرده اند و منظره ای زشت را به نمایش گذاشته اند.  

آتشکده ساسانی

او نصب تیرهای برق در عرصه و حریم آتشکده ساسانی کازرون را معضل دیگری دانست و اظهار کرد: اگر عرصه و حریم این اثر تاریخی تا کنون تعیین شده بود، این چنین فضا برای دست اندازی و دست درازی بیشتر به این اثر تاریخی باز نبود. در اطراف این آتشکده حتی یک تابلوی معرفی وجود ندارد تا مردم به ویژه بومی ها به اهمیت این اثر تاریخی پی ببرند.

آتشکدۀ کازرون در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کازرون در استان فارس واقع شده و به باور برخی از پژوهشگران از سوی «مهرنرسی یا مهرنرسه»، وزیر نامدار بهرام پنجم ساسانی ساخته شده است.

آتشکده ساسانی

این پژوهشگر میراث فرهنگی در ادامه گفت: این آتشکده طبق برخی اسناد، در سال ۱۳۱۶ خورشیدی از سوی «ماکسیم سیرو» کشف شد. این چهارتاقی روی چهار پایۀ سنگی استوار شده و گنبدی منحنی شکل داشته است. مصالح اصلی به کار رفته در سازه، سنگ و ملات گچ است. بلندای هر یک از ضلع ها ۵ متر و نیم است. ضخامت پایه های سنگی آتشکده یک متر و پهنای دهانۀ هر یک از تاق ها دو مترونیم است. بلندای پایه ها تا پهنۀ زمین نیز، دو متر و چهل سانتی متر است. دیوارهای آتشکده اندازه ای نزدیک به ۲/۲۰ در ۱ متر دارند، اما هم اینک تنها دو پایه از چهارپایۀ چهارتاقی موجود است و از سقف گنبدی آن هم دیگر اثری برجای نمانده است. این دو پایۀ برجای مانده نیز تا نیمه در گذشته بازسازی و مرمت شده است. بنا بر نوشته های تاریخی، آتشکدۀ کازرون تا سدۀ سوم مَهی (قمری) کامل سالم بوده است.

آتشکدۀ کازرون با همین نام با شمارۀ ۳۳۱ در بهمن ماه ۱۳۱۸ خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.

آتشکده ساسانی

آتشکده ساسانی

آتشکده ساسانی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.