امکان کاهش ۳۰ درصدی تلفات جاده ای با اجرای برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه ها و بسته های آموزشی
با اجرای بسته های آموزشی نوین و برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه ها، ظرف سه سال آینده امکان کاهش ۳۰ درصدی تلفات جاده ای کشور فراهم خواهد شد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: با اجرای بسته های آموزشی نوین و برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه ها، ظرف سه سال آینده امکان کاهش ۳۰ درصدی تلفات جاده ای کشور فراهم خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی، معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به سهم بالای خطای انسانی در بروز حوادث جاده ای گفت: بیش از ۹۰ درصد تصادفات ناشی از رفتار رانندگان است؛ چه به صورت غیرعمد مانند خواب آلودگی و خستگی و چه به شکل عمدی مانند سرعت های غیرمجاز و سبقت های نابجا. تنها حدود ۱۰ درصد عوامل دیگر همچون وضعیت راه و خودرو در تکمیل حادثه نقش دارند.
قربانی افزود: برای کاهش این حوادث باید راه ها را ایمن تر و خودروها را استانداردتر کنیم تا در صورت بروز خطای انسانی، پیامد آن کاهش یابد. خوشبختانه در دو سه سال اخیر رویکرد جدیدی در کشور شکل گرفته و چشم انداز ایمنی جاده ها روشن تر شده است.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای نخستین بار در دو دهه گذشته، با ابلاغ ریاست جمهوری از اردیبهشت ۱۴۰۴، برنامه عملیاتی ملی بهبود ایمنی راه ها تدوین و تکلیف دستگاه ها برای پنج سال آینده مشخص شده است.
وی با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی هماهنگی ایمنی راه ها گفت: در جلسه هفته گذشته که با ریاست دکتر عارف برگزار شد، هفت مصوبه مهم به تصویب رسید که یکی از آنها به ارتقای ایمنی ناوگان حمل ونقل عمومی اختصاص داشت.
قربانی گفت: در خصوص همین رابطه در این بسته اقداماتی همچون نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، مشوق های مالی، مشارکت شرکت های حمل ونقل در مانیتورینگ سفر رانندگان، کنترل های فنی پیش از سفر و آموزش های ایمنی برای مسافران پیش بینی شده است.
امکان ستاره گذاری راه ها و خودروها بر اساس ایمنی
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر دیگری را نیز «تاریخی» توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور امکان ستاره گذاری خودروها فراهم شده است؛ مشابه ۱۱ کشور دنیا که تست های برخورد از جلو، کنار و واژگونی را انجام می دهند.
قربانی افزود: از این پس هر خودرو بر اساس سطح ایمنی رتبه بندی می شود و رانندگان می توانند متناسب با سطح ایمنی خودرو و جاده، رفتار خود را تنظیم کنند. همچنین سازمان راهداری ستاره گذاری راه ها را آغاز کرده و مشخص کرده کدام مسیرها دو یا سه ستاره هستند.
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد علت اصلی بالا بودن تلفات به رفتار رانندگی بازمی گردد، تاکید کرد: به همین دلیل بسته های آموزشی جدیدی طراحی شده که با روش های نوین و جذاب از جمله اپلیکیشن های موبایلی و بازی های آموزشی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.
معاون حمل ونقل یادآور شد: این آموزش ها بر دو رویکرد جهانی یعنی رانندگی با ذهن خودآگاه (Mindful Driving) و همراه سفر ایمن (Be Safe Passenger) تاکید دارد.
قربانی تأکید کرد: اگر این بسته های آموزشی به طور کامل اجرا شود، تنها از همین مسیر می توان ظرف سه سال آینده تا ۳۰ درصد از تلفات جاده ای کشور را کاهش داد.