| کد خبر: 265410 |

وضعیت وخیم بارش‌ ها در کشور؛ بارش‌ ها در ۲۹ استان منفی شد

بررسی داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می دهد بارش ها در ۲۹ استان کشور نسبت به دوره بلندمدت منفی شده است.

تین نیوز

 بررسی داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می دهد بارش ها در ۲۹ استان کشور نسبت به دوره بلندمدت منفی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی تا 17 آذرماه امسال به جز دو استان خراسان شمالی و گلستان بارش ها در سایر استان های کشور منفی شده است.

در این استان ها به ترتیب بارش ها نسبت به دوره بلند مدت 31.2 و 10.5 درصد افزایش یافته است.

بیشترین کاهش بارش در استان قزوین با 69 درصد ثبت شده است. پس از این استان قم قرار دارد که بارش ها در آن نسبت به دوره بلندمدت 65.2 درصد منفی شده است.

بارش ها در استان خراسان جنوبی 63.8 درصد، لرستان 61.9 درصد و در مرکزی نیز 60.6 درصد رشد منفی داشته است. در استان های گیلان و مازندران کاهش بارش ها به ترتیب 46.8 و 5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، در مجموع بارش ها در کشور نسبت به دوره بلندمدت 39.2 درصد کاهش یافته است.

درحالی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از کاهش حدود 40 درصدی بارش ها در کشور خبر داده که رئیس سازمان هواشناسی از پاییز پربارش خبر داده بود.

سحر تاجبخش مسلمان در واکنش به پیش بینی اشتباه بارش ها در پاییز امسال گفته است: بر اساس یک سری شواهد و مدل ها اظهارنظر می کنیم، صحبت های ما پیش بینی است، پیش گویی نیست، یعنی آنچه را که روی نقشه ها و مدل ها می بینیم، اعلام می کنیم.

وی یادآور شد: در آخرین شورای آبی عالی نیز که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اعلام کردم که براساس تمام مدل های تولیدی داخلی و مدل های کشورهایی دیگر، شواهد افزایش بارش ها را نشان می داد که در مهرماه بارش های بالای نرمال در کشور داشته باشیم اما در آبان ماه هم اتفاق نیفتاد و ما خودمان بیشتر از همه از این موضوع ناراحت بودیم!

وی بیان کرد: ناراحتی ما از این موضوع نه تنها بخاطر اینکه پیش بینی بارش ها درست درنیامده، بلکه شرایط کشور به نحوی است که بیشتر به آب نیاز دارد و این منابع بارشی می توانست کمک خوبی برای استان هایی که در دو سال اخیر تحت تاثیر کم بارشی شدید بودند، باشد.

وی با اذعان به اینکه بارش ها در آبان ماه زیر نرمال بود، افزود: امروز تمام صحبت ها بر پایه احتمالات است، ما 50 تا 70 درصد احتمال می دهیم که بارش ها بالای نرمال باشد و در معنای بدبینانه ممکن است که 30 تا 50 درصد پیش بینی ها نیز اتفاق نیفتد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.