| کد خبر: 183101 |

◄ ایران قابل دور زدن نیست/ عبور 11 میلیون تن بار ترانزیتی در سال گذشته

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب در روز 13 و 14 اسفندماه خبر داد و گفت: با تکمیل خط آهن قزوین - رشت دسترسی ما به بنادر شمالی و کشورهای غرب و شرق نیز تسهیل می‌شود.

تین نیوز

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این مسئله که ایران از نظر ترانزیتی قابل دور زدن نیست، گفت: با تکمیل خط آهن قزوین-رشت دسترسی ما به بنادر شمالی و کشورهای غرب و شرق نیز تسهیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امین ترفع در نشست خبری هفتمین اجلاس شورای  هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-تهران با بیان این‌که توافقنامه این کریدور توسط سه کشور ایران، هند و روسیه در سال 2000 هزار بین این سه کشور به امضا رسیده است عنوان کرد: امروز پس از 19 سال 6 شورای هماهنگی، 7 اجلاس کارشناسی و یک نشست در سطح وزرا برگزار شده است.

وی ادامه داد: روز 13 و 14 ماه جاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب برگزار می‌شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ضمانت حضور بخش خصوصی تسهیل امور است، بیان کرد: در کریدور شمال به جنوب مکانیزیم‌های الکترونیکی گمرکی و فرآینده داریم که پیشرفته‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

ترفع خاطرنشان کرد: بنده این را همواره عنوان کرده‌ام که کشور ما به واسطه موقعیتی که دارد قابل دور زدن نیست و در هر زمانی مزیت خودش را خواهد داشت این در حالی است کشورهای همسایه نیز تلاش می‌کنند  از مزیت ترازیتی بهرهمند شوند.

وی با بیان این‌که در کریدور شمال به جنوب، هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است، که هند از طریق ایران به روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی متصل می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران، تاجیکستان، روسیه، هند، بلاروس، آذربایجان، ارمنستان، عمان، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان، بلغارستان، سوریه و اوکراین کشورهایی هستند که هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی سمال-جنوب حضور خواهند داشت.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مذاکرات متعددی در حوزه استاندارد شدن و مقرون به‌صرفه شدن تعرفه‌ها برای بخش خصوصی در کریدور شمال - جنوب انجام شده است، تصریح کرد: با تکمیل خط آهن قزوین - رشت که هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد دسترسی ما به بنادر شمالی و کشورهای غرب و شرق نیز تسهیل می‌شود.

ترفع با اظهار به اینکه سال گذشته ۱۱ میلیون تن ترانزیت از کشور ما عبور کرد، عنوان کرد: راهکارهای تبادل اطلاعات به‌صورت فرایند پیش اظهاری در گمرک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم تا بار با  حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. بر خلاف فرمایشات خوش بینانه ی مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل ‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به عرض میرسانم که هر کوریدوری که توسط متولی آن حمایت نشود قابل دور زدن است و همسایگان و رقبا در این بازار به ما رحم نمیکنند و هر چقدر بتوانند سنگ جلوی ما میاندازند تا مسیر های ترانزیتی را از آن خود کنند. رقبای ما دائما تلاش میکنند هزینه ی عبور ترانزیت از ایران گران شود. متاسفانه در همه ی زمینه ها کوتاهی کرده ایم و میدان را به رقبا باخته ایم . هنوز تکلیفمان با خودمان روشن نیست که بالاخره با یک بودجه محدود راه آهن رشت - آستارا اولویت دارد یا شلمچه - خرمشهر یا چابهار- زاهدان؟ بار چین به اروپا از شما ل دریای خزر عبور میکند حال آنکه میتوانست از ایران عبور کند . افغانستان بار خود را به جای عبور از ایران از ترکمنستان به اروپا فرستاد . ترکیه عملا در عبور بار ترانزیتی ایران به اروپا مانع تراشی میکند. افغانستان برای کامیون های ایرانی در مرز مشکل میتراشد.کشور های اکو و آسیای میانه از ارسال بار به خلیج فارس ابا دارند تا از پا گرفتن این کوریدور مهم جلو گیری کنند.همه ی اینها فضای رقابتی شدید در حوزه ی ترانزیت را نشان میدهد.ما بجای انکه با چنگ و دندان از مزیت منطقه ای خودمان حفاظت کنیم ، نشسته ایم و نشست خبری میگذاریم و راضی شده ایم به 11 میلیون تن بار ترانزیت در سال.