| کد خبر: 1805 |

◄ واگذاری احداثراه آهن چابهار - زاهدان به قرارگاه خاتم / بخش خصوصی کجاست؟

تین نیوز | نیاز به برقراری ارتباط دو سویه بین اعضای شبکه‌ها‌ی اجتماعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و مخاطبان "تین ‌نیوز" و همچنین انعکاس بیشتر دیدگاه‌ها و نیز دریافت نظرات افراد بیشتر و در نهایت رسیدن به هدف مشترک فعالان حوزه حمل و نقل که چیزی جز ارتقای وضعیت این بخش نیست، موجب شد صفحه‌ای جدید در تین نیوز با نام "نگاه شما در شبکه‌های دیگر" راه اندازی شود که فرصتی جدید برای جمع آوری دیدگاه‌های نو و خلاقانه در این بخش خواهد بود.
با این هدف، مباحث مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی، در این صفحه، بازنشر و دیدگاه‌های جدید نیز به این مطلب اضافه می‌شود.
بدین ترتیب این امکان برای بخشی از مخاطبان "تین نیوز" که در شبکه‌های اجتماعی عضو نبوده و اطلاعات حمل و نقلی مورد نیاز خود را از طریق "تین نیوز" به دست می‌آورند نیز فراهم می‌شود که دیدگاه خود را در زیر مطلب منعکس کنند تا با گفت و گو و مباحثه بیشتر، قدمی‌دیگر در جهت حل مشکلات و تقویت جایگاه حمل و نقل کشور برداشته شود.

در بخشی دیگر از گزارش مربوط به "نگاه شما در شبکه‌های اجتماعی"، موضوع زیر که توسط " مجید" در اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی " لینکدین " مطرح شده است به همراه دیدگاه‌های شما در این مورد بازنشر می‌شود:
واگذاری احداث راه آهن چابهار-زاهدان به قرارگاه خاتم، بخش خصوصی کجاست؟

مجید نظر داده است:
معمولا دولت معتقد است پروژه‌هایی را که از نظر حجم اعتبار و یا سطح تکنولوژیک از عهده بخش خصوصی بر نمی‌آید (البته شخصا همین استلال را هم قبول ندارم) بایستی به ارگان‌ها واگذار کند. در خصوص پروژه‌های ریلی سالهاست که بخش خصوصی حضوری پررنگ داشته لذا با چه منطقی اینگونه واگذار گردیده جای سوال و تامل است. پروژه آزادراه شمال را ببینید بیش از دو دهه از دست ارگانها بین زمین و آسمان راکد مانده‌است. پروژه برقی کردن تهران مشهد را هم که مجری آن خاتم الوصیا است ببینید. از وزیر راه و شهرسازی انتظار چنین رویکردی نمی‌رفت.

سیدمرتضی نظرداده است:
برای آنكه بحث بازتر شود بنده ابتدا برداشت خود از دلایل مسئولان در واگذاری این كار به قرارگاه را مطرح می‌كنم
قرارگاه توان تخصصی خود را نشان داده است كه می‌تواند یك پیمانكار عمومی‌بزرگ باشد. قرارگاه امكان فعالیت در مناطق ناامن را بهتر از بقیه دارد. تشریفات و مقدمات این واگذاری در دولت قبل فراهم شده بود و وزیر و مسئولان دولت قصد بر هم زدن مبانی كارهای قبلی را نداشته اند. قبلا مصوبه دولت در واگذاری سهام برخی موسسات دولتی به قرارگاه در قبال این پروژه صادر شده و لغو آنها این بخش منابع مالی را از دسترس وزارت راه دور می‌كرد. اجرای این پروژه توسط قرارگاه در تقویت حضور آنها و تثبیت امنیت منطقه موثر است. قرارگاه در توسعه بندر چابهار نیز فعال است و این دو پروژه مرتبط با هم هستند. قرارگاه تامین 25درصد از هزینه طرح را به صورت وام تقبل كرده است. قیمت پیشنهادی قرارگاه برای اجرای كار منصفانه بوده است. تعلیق این واگذاری از سوی دولت جدید باعث تعویق اجرای طرح حداقل به مدت 6 تا 12 ماه برای ترتیبات جدید واگذاری می‌گردید. اجرای فوری طرح به دلایل رقابتی بودن ایجاد كریدورهای ترانزیتی مورد تاكید مقامات سیاسی و استراتژیك بوده است. انتظارات اجتماعی فراوانی برای تسریع در اجرای طرح وجود دارد زیرا این طرح مقدمه ایجاد محور ترانزیتی شرق كشور و ستون فقرات شبكه ریلی در استان پهناور سیستان و بلوچستان و مناطق شرقی كشور است.

مجید نظر داده است:
می‌تواند دلایل قانع کننده ای باشد اما ادامه این روش قطعا به نفع کشور نیست. بخش خصوصی از فضای غیر رقابتی گریزان است. بایستی نگران خروج بخش خصوصی از بخش ریلی بود که اگر چنین گردد در آینده نمی‌توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت.

امیر نظر داده است:
البته واقعیات امنیتی، ژئوپلتیک و سیاسی منطقه وزن بسیار بالایی دارد و جذابیت پروژه برای بسیاری از پیمانکاران را کم می‌کند.
 
سیدمرتضی نظر داده است:
در این مبحث سوال اصلی آقای مهندس بابایی هنوز جای بحث دارد. اگر چه فكر می‌كنم پروژه مناسبی را برای تیتر این بحث انتخاب نكردند و مجبور شدم در خصوص شرایط واگذاری این پروژه به قرارگاه توضیح دهم.
غیر از پروژه مزبور طرح‌های ساخت راه آهن محورهای گرگان- اینچه برون و راه آهن كرمانشاه -خسروی و راه آهن یزد - اقلید توسط قرارگاه خاتم در دست انجام است و قرارداد راه آهن دورود - خرم آباد نیز در آستانه انعقاد است
همچنین راه كمربندی ماهشهر و آزادراه حرم تا حرم حدفاصل قم - گرمسار و آزادراه اراك- خرم آباد نیز واگذار شده و چند پروژه دیگر كه بنده اطلاع ندارم و واگذاری پروژه‌های فوق به صورت ترك تشریفات مناقصه صورت گرفته است
از لحاظ قیمت واگذاری كار در مقایسه با قیمت‌های مناقصات كارهای مشابه قیمت‌های قراردادهای منعقده با قرارگاه كاملا مناسب است. البته قرارگاه از برخی مزیتهای نسبی برای كاهش قیمت پیشنهادی بهره می‌گیرد
از لحاظ كیفیت نیز بر حسب برداشت‌های اینجانب از بازدیدهایی كه داشته ام كیفیت كار آن قرارگاه از متوسط به بالاست ولی عالی نیست و نقش مشاور كارفرما در هدایت كار و كنترل كیفی اهمیت پیدا می‌كند.
از حیث مدت هم قراردادهای كاری قرارگاه برای انجام كار فوری منعقد می‌شود ولی معمولا متناسب با مدت پیش بینی شده نمی‌توانند كارها را تحویل دهند.
با توجه به این توضیحات واگذاری یك پروژه به قرارگاه با شرایطی كه كارفرما مورد نظر دارد معمولا منطبق و قابل توجیه است.
ولی آنچه جای نگرانی است و در سوال آقای مهندس بابایی نهفته است علت واگذاری حجم بالای پروژه‌ها به قرارگاه و یا نهادهای شبه دولتی و به صورت ترك تشریفات مناقصه است كه باعث كاهش نقش و توانایی بخش غیردولتی می‌شود. بنده هم با این مهم به عنوان یك نگرش راهبردی موافقم كه استفاده از توانایی نهادهای دولتی و شبه دولتی نباید منجر به لطمه به بخش غیردولتی شود و در واگذاری‌های مزبور این راهبرد رعایت نشده است.

مجید نظر داده است:
بنده در بدترین حالت حتی اگر قیمت بخش خصوصی بالاتر از نهادها هم باشد باز هم به صلاح نمی‌دانم که پروژه‌های عمرانی کشور که جزو پروژه‌های پیچیده مهندسی هم نیستند به این نهادها و یا بخش‌های دولتی و شبه دولتی واگذار شود. دلیل اول این است که اصولا این نوع واگذاری با روح قوانین جاری کشور از جمله اصل 44 مبنی بر حمایت از بخش خصوصی مغایر است. دلیل دوم این است که در صورت ادامه این روند که با توضیحات جناب مهندس ناصریان به شکلی گسترده هم ادامه دارد پتانسیل‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی در طول سالیان به مرور و بدلیل کاهش پروژه‌ها از بین رفته و در آینده شکل گیری مجدد آن به سختی و پرهزینه خواهد بود. نکته آخر اینکه دشمن اول و آخر خصوصی سازی در کشور مخدوش شدن فضای رقابت است که با حضور نهادها که از پشتوانه اقتصادی گسترده ای هم برخوردار هستند و توان دامپینگ قیمت را در سطح گسترده ای دارند این اتقاق افتاده است. البته در خصوص راه آهن چابهار به زاهدان بنده هم با دوستان تا حدودی موافقم و شرائط امنیتی منطقه حالت خاص را برای پروژه رقم زده است اما این صرفا بهانه ای بود برای طرح موضوع که با توصیحات دوستان مشخص گردید که اتفاقا موضوع بسیار پراهمیتی هم می‌باشد.

مهدی نظر داده است:
 نکته‌ای در این بحث یا به صورت کلی واگذاری پروژه‌ها به قرارگاه ضروری است مورد توجه قرار گیرد بحث توان مالی قرارگاه است نه توان فنی. بالاخره قرارگاه خیلی راحت تر از پیمانکاران کوچکتر می‌تواند تاخیر در پرداخت‌ها را تحمل کند یا اینکه قرارگاه می‌تواند سهام یا حتی نفت خام در ازای انجام کار بگیرد ولی خیلی از شرکت‌های بخش خصوصی توانایی این کار را ندارند بعلاوه اینکه قرارگاه هم با توان بخش خصوصی کارها را پیش می‌برد و لزوما همه پروژه‌ها در مجموعه‌های خود قرارگاه باقی نمی‌مانند. اما به نظرم همانطور که در خود مجموعه قرارگاه یک کف برای پروژهایی که ورود پیدا می‌کنند وجود دارد ضروری است دولت هم توجه داشته باشد که پروژه‌های کوچک را به قرارگاه ندهد و برای این لفظ کوچک هم تعریف دقیق از نظر ابعاد و هزینه‌های پروژه داشته باشد.

سیدمرتضی نظر داده است:
گفته می‌شود كه حداقل رقم پروژه ای كه به قرارگاه واگذار می‌شود یكصد میلیارد تومان است و در معاونت راه‌های روستایی صدها پروژه خرد روستایی را در یك پكیج تجمیع كرده و یكجا با رقم بالاتر از رقم فوق به قرارگاه واگذار نمودند.

مهدی نظر داده است:
یعنی یک چیزی در مایه‌های کلاه شرعی خودمان!! عرض بنده هم همین بود که مجموعه دولت هم ضروری است به این اجرایی شدن این حدود دقت کند ... البته بنظر من می‌رسد که محدودیت منابع مالی دولت و توانمندی قرارگاه در تحمل دیرکردهای پرداخت بیشتر باعث جذاب شدن حضور این مجموعه شده است.

مجید نظر داده است:
با توجه به توضیحات داده شده به نظر می‌رسد این مسئله حتی اگر وزیر محترم راه و شهرسازی تمایلی برای حل آن هم داشته باشد بایستی از مراجع بالاتر نظیر مجلس حل شود. در هر حال هر وزیری اولویت اول خودش سرعت گرفتن پروژه‌های عمرانی بدون فشار اعتباری به بدنه مالی وزارت خانه متبوعش خواهد بود و ممکن است نگاه ملی به موضوع چندان برایش اهمیت نداشته باشد. این موضوع به نظر یک مسئله ملی است که با ادامه این رویکرد بخش خصوصی در آینده محلی از اعراب نخواهد داشت. در خصوص نظر جناب مهندس ساسانی هم باید اضافه نمایم که اینکه مشکلات مالی و عدم توان بخش خصوصی دلیل واگذاری کار خارج از عرف قانونی آن گردد نمی‌تواند دلیل محکمی‌برای این اقدام باشد.

سیدمرتضی نظر داده است:
با عنایت به اینكه اجرای این طرح آغاز شده است جا دارد بر اهمیت تسریع در اجرای آن تاكید شود.

مهدی نظر داده است:
در همین راستا و با توجه به اینکه مسئولین هندی نیز به دلیل سرمایه گذاری در معادن افغانستان علاقه ی زیادی به تکمیل این مسیر ریلی دارند پیشنهادی رو مطرح کرده بودم که از طریق لینک زیر قابل مطالعه است
http://ayaronline.ir/1392/06/34769.html

سید مرتضی نظر داده است:
اكنون كه پروژه راه آهن چابهار زاهدان به قرارگاه سپرده شده و قرارگاه تامین 25 درصد هزینه را تقبل كرده و ضمنا سهام برخی از شركتهای دولتی در قبال این پروژه به قرارگاه واگذار می‌شود. جا دارد پیشنهاد آقای مهندس ساسانی برای انجام بخش زاهدان - بیرجند - تربت حیدریه از طریق سرمایه گذاری غیردولتی مدنظر قرار گیرد تا مسیر چابهار - مشهد كامل شود و گرنه با اتمام پروژه راه آهن چابهار - زاهدان امكان ترانزیت یكسره به آسیای میانه از طریق این مسیر فراهم نمی‌شود و فواید آن محدود خواهد بود. البته باید تاكید نمود در شرایط كنونی كه منابع مالی دولتی برای اجرای پروژه‌های در دست احداث به شدت ناكافی است شروع هر پروژه جدید به اتكای منابع مالی دولتی باید ممنوع شود.

وحید نظر داده است:
 محض اطلاع فقط چابهار-زاهدان نیست، کلیه خطوط هستند در قالب EPC   با فایننسور چینی

سید مرتضی نظر داده است:
در خصوص نظر آقای وحید آین یاد آور می‌شود این پروژه ربطی به شركت‌های چینی ندارد و از فاینانس به معنای متعارف هم در آن استفاده نمی‌شود. در تامین مالی این پروژه بخشی از سهم برخی شركت‌های دولتی از طریق سازمان خصوصی سازی قیمت گذاری و به پیمانكار واگذار می‌شود و ضمنا پیمانكار تعهد نموده در انجام كارها تا 25 درصد بیش از آورده مالی دولتی كار را پیش ببرد و با تاخیر و با احتساب سود بانكی كاركردهایش پرداخت شود. چهارشنبه و پنج شنبه گذشته از كارهای اجرایی این محور و طرح توسعه بندر چابهار بازدید داشتم و الحمدلله هر دو طرح فعال می‌باشند و تشریفات تحویل زمین مسیر راه آهن چابهار - زاهدان انجام شد.
پروژه زیرسازی راه آهن دورود - خرم آباد نیز به قرارگاه واگذار شد. البته می‌توان این نكته را نیز اضافه نمود كه فعلا بحث و یا مذاكره ای برای واگذاری هیچ پروژه دیگری از توسعه راه آهن به قرارگاه مطرح نیست و واگذاری پروژه مزبور نیز در راستای مصوبات قبلی مبنی بر واگذاری بخشی از سهام فولاد خوزستان به توسعه راه آهن دورود - خرم آباد صورت پذیرفته است. این پروژه به جهت داشتن حدود 15 كیلومتر تونل در طول حدود 110 كیلومتر جزء پروژه‌های سخت كوهستانی محسوب می‌شود. در خصوص اولویت این پروژه نیز دیدگاه‌هایی متفاوت است برخی آن را در حد اتصال مركز استان لرستان به شبكه فقاقد اولویت می‌دانند و برخی آن را مطابق عنوان طرح در قانون بودجه بخش نخست از راه آهن دورود - خرم آباد - اندیمشك و به عنوان یك راه حل اساسی برای رفع تنگنای محور جنوب تلقی و لذا آن را مهم و با اولویت می‌شمارند.

مجید نظر داده است:
الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که برای بازدید دوروزه از پروژه‏ها و طرح توسعه‏ای عمرانی و سرمایه‏گذاری بنادر استان سیستان و بلوچستان به بندر چابهار رفته، بر تکمیل هرچه سریع‏تر پروژه‏های مهم بندر چابهار تأکید کرد.
به گزارش مارین نیوز، محمد سعیدنژاد در جلسه شورای اداری چابهار افزود: از کارهای بسیار مهم سازمان بنادر، اجرای سریع طرح لایروبی بندر چابهار و دستیابی به آبخور مناسب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست‏های مکرر ذی نفعان سازمان بنادر مبنی بر اتمام فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و پاسخگو بودن این سازمان در این خصوص، گفت: سرمایه گذاری‏های انجام شده در این منطقه مهم و استراتژیک کافی و کامل نیست و به بررسی در خصوص کمی‌و کاستی‏ها نیاز دارد، به ویژه برای تأمین تجهیزات این بندر باید هر چه سریع‏تر تصمیم گیری شود.
سعیدنژاد با بیان اینکه «همه مقامات، مسؤولان و آحاد مردم به اهمیت منطقه واقف هستند»، گفت: پایه‏های توسعه داشتن حمل و نقل مناسب و شکل گیری فعالیت‏های اقتصادی است.
وی درباره الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد گفت: این موضوع با حفظ حاکمیت، مالکیت و مدیریت بندر توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است که باید در صحن علنی مجلس مطرح شود که امیدوارم برای مردم منطقه مفید باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بندر چابهار را یکی از پایگاه‏های توسعه منطقه برشمرد و هدف از این بازدید 2 روزه را توسعه بندر چابهار و این منطقه محروم و استراتژیک عنوان کرد و از انجام بازدیدهای زود به زود جهت پیگیری اجرای برنامه‏ها و طرح‏ها خبر داد.

پیشرفت 47درصدی توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، در ارائه عملکرد بنادر چابهار در سال 92، از پیشرفت فیزیکی47 درصدی که پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی و استحصال 35 هکتار اراضی خبر داد و گفت: در سال 92 حدود 2 هزار و 350 متر موج شکن در سواحل چابهار و دریای عمان ساخته شد و به جز این، احداث اسکله مسافربری کنارک و ساماندهی قراردادهای سرمایه گذاری از جمله مهمترین اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان قلمداد می‏شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قوامی 0 0

    آن چه به عنوان مزیت های واگذاری پروژه ها به قرارگاه ذکر شده صحیح است اما این مزیت ها تحت شرایط خاصی به دست آمده است. در شرایط برابر شاید دیگر شرکت های خصوصی هم از توانمندی ها و مزیت های ذکر شده برخوردار می شدند.