| کد خبر: 173178 |

◄ باز‌آفرینی شهری نیازمند پیاده‌مداری است

معاون وزیر راه و شهرسازی به تشریح وضعیت فضاهای عمومی مختلف و متنوع در کشورهای متعدد پرداخت.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی به تشریح وضعیت فضاهای عمومی مختلف و متنوع در کشورهای متعدد پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در نشست شهر و پیاده گفت: در دهه‌های گذشته با بی‌توجهی به‌به مقوله کیفیت زندگی مواجه بوده‌ایم الان تلاش‌ها بر این قرار گرفته که به‌طور توامان، شرایط کالبدی و زیست‌محیطی را ارتقا دهیم و مردم دیگر اصلی‌ترین مخاطبان هستند.

او ادامه داد: توجه به فضاهای عمومی و استفاده از قلمرو عمومی علت اصلی موفقیت برنامه‌های باز‌آفرینی شهری است و سیاست‌های اصلی وزارتخانه بر این قرار گرفته است که محرک جریان توسعه در بازآفرینی فضاهای عمومی شهری باشد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در ادامه گفت: در عرصه عمومی تمرکز در اقدامات حوزه فضای عمومی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اقتصاد محلی و شهری در این فضا شکل می‌گیرد که سلامت و امنیت هم مربوط به این فضا است.

محمد درویش، کارشناس محیط زیست نیز گفت: در طول ۱۲ سال شهرداری قالیباف، وسعت بزرگراه‌ها به اندازه بیش از سقف و مقداری شد که قرار بود در سال ۱۴۰۴ به آن برسیم و ما باوجودآنکه از خیلی جهات عقب‌مانده‌ایم از دنیا، ولی در این موارد در تهران از بقیه جلوتریم. میزان تردد خودرو در تهران بعد از رفتن ایشان ۶ برابر ظرفیت معابر عمومی شد.

او ادامه داد:  از سویی هم دیگر برای کم‌توانان یا نابینایان مسیری مناسب برای حرکت کردن نمی‌بینیم. متاسفانه هر بلایی در تهران بر سر ما آمد به توان زیاد در شهرهای دیگر تکثیر و الگو شد.

درویش تاکید کرد: اگر اقدامی برای بهبود زندگی و کیفیت زندگی انسانی صورت نگیرد، مردم نسبت به حاکمیت ناباور می‌شوند. به طور مثال شورای شهر باید نشان دهد که اعضایش علاقمند به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری یا استفاده عمومی هستند و در غیر این صورت مردم مسوولان را باور نخواهند کرد.

او افزود:  وزیر بهداشت برای تامین ویتامین D هزینه هنگفتی صرف می‌کند و سوال این است که چرا مردم نباید بتوانند پیاده‌روی کنند و آفتاب بر بدنشان بخورد و مجبور باشند با مکمل‌ها آن را تامین کنند. اگر شهر را از نظر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تجهیز کنیم، لازم نیست این همه هزینه برای کبد چرب و پوکی استخوان صرف کنیم و مرگ‌ومیر در اثر امراض این‌قدر بالا باشد.

شهربانو امامی، عضو شورای شهر تهران نیز گفت: تهران بیغوله‌ای است که هیچ چیزش با هیچ چیز همخوانی ندارد. ولی تغییر رفتار و فرهنگ بسیار دیربازده ولی اثرگذار است.

او گفت:  نخستین مطالبه مردم تهران ترافیک و آلودگی است و مطالبه دوم تهران عدالت محوری و موضوع شمال شهر و جنوب شهر است و ما دراین‌باره باید تصمیم‌سازی‌های جدی‌تری بکنیم؛ مثلا از این به بعد هیچ تراکمی خارج از ضوابط TOD  ندهیم.

امامی اضافه کرد: از مهم‌ترین موضوعات در حمل‌ونقل، پیاده‌مداری است. ما با ایجاد وضعیت فعلی شهر، هرچه مردم داشتند از آن‌ها گرفتیم. در پیاده‌روی آدم‌ها باهمدیگر سلام و احوالپرسی می‌کنند و از احوال هم مطلع می‌شوند و ضمنا هزینه‌های درمان و سلامتی هم کم می‌شود.

این کارشناس و مدیر شهری افزود: وقتی مردم را در کوچه و شهر از هم جدا کنیم، در خانه هم این اتفاق می‌افتد. ولی چرا از باهم بودن مردم ترس وجود دارد؟ چرا باهم بودن مردم ممنوع می‌شود؟ مثلا چرا وقتی کنسرتی مجوز دارد، از برگزاری ‌اش جلوگیری می‌شود؟

در نشست شهر و پیاده با حضور محمد درویش، کارشناس محیط زیست، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران و محمدکریم آسایش، کارشناس شهری در خانه گفتمان شهر برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.