| کد خبر: 166269 |

◄ معرفی سامانه پایگاه داده‌های مکانی در وزارت راه و شهرسازی

همایش‌های GISیکپارچه در سازمان‌های مکان محور، مفاهیم، چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی موفق سازمانی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع این وزارت خانه در حال برگزاری است.

تین نیوز

همایش‌ «سامانه داده‌های مکانی (GIS) یکپارچه در سازمان‌های مکان‌محور؛ مفاهیم، چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی موفق سازمانی» با هدف ارایه آخرین دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در این حوزه با حضور عباس آخوندی و معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع این وزارتخانه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در تشریح اقدامات انجام‌شده در این بخصوص گفت: هدف از برگزاری این همایش، شناساندن GIS به‌عنوان پایه برنامه‌ریزی‌ طرح‌های توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری است.

 امینی با تأکید بر اینکه برنامه‌های GIS را سه بخش هوایی، ریلی و زمینی می‌توان پیاده‌سازی کرد افزود: با این کار علاوه بر استفاده حداکثری از امکانات، حمل‌ونقل ایمنی نیز خواهیم داشت

وی با اشاره با این که در استفاده از سامانه  GIS هفت‌دستگاه با وزارت راه همکاری می‌کنند افزود: این سامانه اطلاعات جامعی از حوادث و سوانح در اختیار قرار می‌دهد و تا پایان نیز همراه کاربران خواهد بود و در شناسایی نقاط حادثه نقش تأثیرگذاری را دارا است.

امینی به نقش GIS در کاهش هزینه‌ها و مدیریت مالی اشاره کرد و گفت: نقش GIS در کاهش مصرف سوخت و به‌کارگیری ادوات هوشمند به‌خوبی قابل‌مشاهده است و علاوه بر آن در انتخاب مسیر مناسب نیز همراه ماست.

وی درباره مزایای استفاده از سامانه GIS گفت: در سال گذشته پروژه‌هایی افتتاح شد که طول برخی از آنها تنها به 11.5 کیلومتر می‌رسید و این نشان از پراکندگی منابع و کاهش تمرکز در برنامه‌ریزی و انجام پروژه‌ها دارد و باید برنامه‌ریزی را عنصر اصلی کار قرار دهیم.

امینی گفت: در طرحی که ما در دست اقدام داریم 18 گروه به‌عنوان معاونت ستادی انتخاب‌شده‌اند و ساختار معماری را به نحوی طراحی کردیم که اگر سامانه تغییر کرد آسیبی به ساختار وارد نشود.

امینی خاطرنشان کرد: هر عملیاتی که در حوزه سامانه GIS انجام بگیرد اطلاعات کافی از هسته مرکزی  در اختیار متصدیان قرار داده خواهد شد.

وی در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه اطلاعات مکانی هم گفت: وزارت راه و شهرسازی به تعریف کافی در حوزه GIS پرداخته و در حال حاضر 86 هزار لایه مکانی در این سامانه به ثبت رسیده است.این سامانه به نام «سینام» در وزارت راه و شهرسازی شناخته‌شده و نزدیک به 300 مجموعه در این سامانه تحت این طرح به کار می‌پردازند.

اهمیت GIS سازمانی با محوریت فواید و دلایل حرکت به سمت سازمانی بودن و یکپارچگی در راستای معماری سازمانی، معرفی سامانه WebGIS با موضوعیت نمایش تنوع لایه‌ها، نمایش بعضی کاربردهای شهرسازی و نمایش بعضی کاربردهای حمل و نقل، چالش‌های پیش‌رو GIS سازمانی یکپارچه با محوریت به روز نماندن بانک‌های اطلاعات GIS، تداخل و موازی‌کاری با سایر سامانه‌های تخصصی، پیچیدگی استفاده از GIS، راهکارهای موفقیت در GIS سازمانی پکپارچه با محوریت گره خوردن GIS با فرایندهای سازمانی، ارائه سرویس مکانی به سایر سامانه‌ها و معماری ارتباطی بهینه با دستگاه‌های تابعه، طراحی سرویس نقشه با موضوعیت دعوت از شرکت‌کنندگان همایش جهت طراحی بهترین سرویس نقشه تا پایان همایش و معرفی نتایج برتر در پایان، سرویس‌های مکانی و تعامل با سایر سامانه‌ها با موضوعیت سطوح سرویس‌ها و قابلیت‌های سرویس‌ها و یکپارچگی و ارتباط با دستگاه‌های تابعه با محوریت حفظ یکپارچگی ساختار داده، به روز ماندن محتوای داده از طریق متولیان و حفظ استقلال دستگاه تابعه از موضوعات مورد گفتگو و بررسی در این همایش به شمار می‌روند.

همایش 1

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.