| کد خبر: 159570 |

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد

◄ اجرای پایلوت طرح TOD در سه شهر

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش شهرسازی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی از انتخاب سه شهر به منظور اجرای طرح پایلوت T.O.D در آنها خبر داد.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش شهرسازی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی از انتخاب سه شهر به منظور اجرای طرح پایلوت T.O.D  در آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده با اشار به مطالعات چند ساله بر روی این طرح، اظهار کرد: سه شهر کاندیدای اجرای TOD خواهند شد از تصویب و ابلاغ سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی و تشکیل شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل‌ونقل همگانی نیز یک دیگر از نتایج برگزاری این همایش خواهند بود.

وی در ادامه سخنان خود در این همایش، تصریح کرد: مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده مرتبط با بحث رشد است، همه بر این تصور هستیم که رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد در حالی که باید در نظر داشت رشد دارای دو بعد است که یکی از آن‌ها تصادفی و دیگری هوشمندانه است.
 
به گفته تقی‌زاده، یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیرگذار بوده و هست بحث TOD یا توسعه حمل‌ونقل همگانی ریل‌پایه است، در این توسعه به مرکزیت راه آهن، مترو، اتوبوس‌های دورن شهری کاربری‌های مختلف با تراکم بالا شکل می‌گیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش پیدا کند و مفهوم این مطلب ان است که ، مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر می‌شود در حقیقت به مردم این پیام داده می‌شود که از خودروی شخصی استفاده کنید، وقتی مجوز بلندمرتبه‌سازی در کنار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی استاندارد صادر می‌شود، این پیام را به مردم می‌رساند که از حمل‌ونقل عمومی استفاده بهینه‌ای خواهند داشت.
 
معاون وزیر  راه وشهرسازی با برشمردن مزایای طرح T.O.D، گفت: مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی را رواج پیاده محوری، کاهش مسافت سفر، بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه‌پذیر شدن حمل‌ونقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد،  نتایج برگزاری دو همایشگذشته، دو بیانیه و 44 خروجی بود که از44 خروجی 13 مورد آن انجام شده، 12 مورد در حال انجام و 19 مورد آن متاسفانه به مرحله اجرا نرسیده است.
 
تقی‌زاده با اشاره به تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی، افزود: تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، همکاری با وزارت کشور و شهرداری‌ها نسبت به اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل بخشی از مواردی است که انجام آنها قطعی شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته‌اند.
 
معاون حمل‌ونقل وزیرراه و شهرسازی به تلاش برای نهادینه کردن T.O.D استاندارد حداقل در 10 نقطه از کشور، اشاره داشت و گفت: لزوم توجه به سیاست توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در تمامی سطوح طرح‌های توسعه و عمران از ملی و منطقه‌ای تا محلی، تقویت اعضای کارگروه حمل‌ونقل و شهرسازی و محتوای آن و تقویت سایت T.O.D و معرفی آن به نهاد‌های شهرسازی و حمل‌ونقل همگانی از دیگر اقدامات انجام شده است

وی در تشریح تاثیرات استفاده از طرح توسعه حمل‌ونقل همگانی مبتنی بر ریل، گفت: توسعه اماکن مسکونی پیرامون مراکزحمل‌ونقل همگانی باعث کاهش 10 درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی، توسعه تجاری پیرامون مراکز موجب کاهش 15 درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی خواهد شد که در این طرح به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

در مراسم اختتامیه سومین همایش شهرسازی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، سه شهر به عنوان مرکز پایلوت اجرای T.O.D معرفی خواهند شد که یکی از آنها شهر یزد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.