| کد خبر: 158935 |

◄ گسترش همکاری برای استفاده هرچه بهتر از فرصت توافق بندر چابهار

ما در دهلی نو یک جلسه، میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی هند و همچنین دولت های ایران و هند برای استفاده هرچه بهتر از فرصت توافق بندر چابهار در جهت افزایش ترانزیت و حمل و نقل برگزار کردیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی که امروز به منظور شرکت در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند وارد دهلی‌نو پایتخت هندوستان شد، درباره توافقات دو کشور در خصوص بندر چابهار افزود: ما در دهلی نو یک جلسه، میان بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی هند و همچنین دولت‌های ایران و هند برای استفاده هرچه بهتر از فرصت توافق بندر چابهار در جهت افزایش ترانزیت و حمل و نقل برگزار کردیم.

وی تاکید کرد: نکته اصلی این است که اگر ما بخواهیم این توافق فعال شود، به یک همکاری همه جانبه از سوی ایران، هند و افغانستان نیازمند هستیم. بنابراین بخش های خصوصی ایران، هند و افغانستان و همچنین سایر کشور های منطقه مانند، روسیه، آذربایجان، گرجستان و همچنین کشور های آسیای میانه که از این پروژه نفع می برند باید برای فعال کردن این پروژه جلسات متعددی با یکدیگر داشته باشند و زمینه های همکاری های خود را گسترش دهند .

وزیر راه و شهر سازی ایران در خصوص روند پیشرفت توافقنامه توسعه بندر چابهار با هند با بیان اینکه این پروژه پیشرفت بسیار خوبی داشته است، تصریح کرد: قرارداد مدیریت بخشی از بندر چابهار با هند امضا شده است و بر اساس آن هند باید در چابهار سرمایه گذاری کند.

وی افزود: دهلی نو تمام مناقصه های خود را برای سرمایه گذاری در چابهار و خرید ماشین آلات انجام داده است و پس از ساخت قطعات لازم وانتقال آنها به ایران ، این بندر بطور کامل عملیاتی خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل ریلی هم، ایران توافقات خوبی با هند امضا کرده است و اکنون نیز در دیدار با مقامات هندی سعی خواهیم کرد برای توسعه ریل آهن استان زاهدان با آنها مذاکره کنیم.

براساس گزارش ایرنا وزیر راه و شهر سازی افزود: هدف از این سفر نیز استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران و عملی کردن قرادادهایی مانند توافق چابهار میان هند، ایران و افغانستان؛ کریدور جنوب و شمال میان هند، ایران و روسیه و توافقات بین ایران و کشور های آسیای میانه و ایران و گرجستان است.

اخوندی در مورد نقش بخش خصوصی در پیشرفت روابط هند و ایران گفت: جلسات امروز میان دولت های هند و ایران به کمک بخش خصوصی دو کشور انجام شد.

وزیر راه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی هند ارتباط برقرار کرده ‌، تاکید کرد: هندی ها می توانند در ایران و بنادر آن سرمایه‌گذاری و برای صادرات خود به آسیای میانه و اروپا از ایران استفاده کنند.

قرار است وزیر راه و شهرسازی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات هندی (اعم از وزرای حمل و نقل و کشتیرانی، راه‌آهن، بازرگانی و صنعت و اگزیم‌بانک هند) و شرکت در همایش مشترک تجاری‌سازی کریدورها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و هند از زیربناهای حمل و نقل این کشور نیز بازدید کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.