| کد خبر: 158509 |

نافذ شدن فاینانس روس‌ها برای ایران

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی روز گذشته در حالی برگزار شد که وزیر اقتصاد از توافق با روس‌ها برای گشایش خط اعتباری بدون محدودیت از طرف سه بانک روسی خبر داد.

تین نیوز

 شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی روز گذشته در حالی برگزار شد که وزیر اقتصاد از توافق با روس‌ها برای گشایش خط اعتباری بدون محدودیت از طرف سه بانک روسی خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محوریت صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در مورد سهام عدالت، بیمه ساختمان‌ها، ساماندهی نهادهای عمومی غیر‌دولتی، بررسی لایحه بودجه و مالیات بر ارزش افزوده و ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز و مجاز بود.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت که در جلسه گذشته شورای گفت‌وگو به‌دلیل عدم حضورش مورد انتقاد قرار گرفته بود، در این نشست حضور داشت و مهم‌ترین مطلب عنوان شده از سوی او مربوط به ثبات تعرفه‌ها به مدت ۲ تا ۵ سال بود.

هفته پیش بود که ششمین دروازه تامین مالی برای ایران از سوی روس‌ها گشوده شد؛ براساس این قرارداد چهار بانک ایرانی و اگزیم‌بانک روسیه توافق کردند که علاوه بر تسهیل مسیر روابط بانکی دوجانبه، ایرانی‌ها از فاینانس بدون محدودیت روسیه استفاده کنند.

حال مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، در هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از توافق جدید با روس‌ها مبنی بر گشایش خط اعتباری ازسوی سه بانک روسی برای استفاده در طرح‌های سرمایه‌گذاری خبر داده است. وزیر اقتصاد در این نشست از بازرگانان ایرانی خواست با توجه به اختصاص خط اعتباری اگزیم‌بانک روسیه، از این فرصت برای توسعه صادرات کشور استفاده کنند. به گفته کرباسیان ویژگی خط اعتباری روس‌ها این است که سقف و محدودیتی ندارد و می‌توان از این ظرفیت برای تهاتر و نیز صادرات بهره برد. از سوی دیگر وزیر اقتصاد در این نشست از آمادگی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران برای ارائه راهنمایی‌های مورد نیاز فعالان اقتصادی در زمینه استفاده از این خطوط اعتباری خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که برای نخستین بار در این جلسه حضور داشت، پیشنهاد کرد تغییر سود بازرگانی و حقوق ورودی کالاها به کشور برای سال ۹۷، پنج‌ساله یا دست‌کم دوساله تعیین شود تا شرایط مطلوب‌تری برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشور فراهم شود. محمد شریعتمداری افزود: دولت به ثبات مقررات جدید و گفت‌وگو درباره آنها با بخش خصوصی و دستیابی به راهکارهای مشترک و سپس تصمیم‌گیری معتقد است.

آزادسازی سهام عدالت، وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و تعیین مالیات بر ارزش افزوده از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست به آن پرداخت.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه به زودی امکان نقل و انتقال سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم می‌شود، از دائمی شدن قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال خبر داد. وی با اشاره به آخرین تصمیمات گرفته شده درخصوص آزادسازی سهام عدالت از ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت تا دو هفته آینده به مجلس از طرف دولت خبر داد و گفت: در این خصوص روز گذشته نشست تخصصی بازار سرمایه برگزار و مقدمات نقل و انتقال سهام عدالت از طریق بازار سرمایه فراهم شد.

به این ترتیب ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور می‌توانند سهام عدالت خود را از طریق بازار سرمایه نقل و انتقال دهند. وی با بیان اینکه ارزش هر برگه سهام عدالت بین یک تا ۵/ ۱ میلیون تومان است، ادامه داد: براساس وعده رئیس‌جمهوری این لایحه به‌زودی در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌گیرد تا در آینده نزدیک با فوریت در صحن علنی مجلس مطرح شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درباره آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و وصول مطالبات مالباختگان گفت: این موضوع نیز در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار داده شد که براساس گزارش حسن روحانی ۹۸ درصد از این موسسات ساماندهی شدند، اما بررسی‌های مجلس نشان می‌دهد گزارش‌های بانک مرکزی با گزارش‌های میدانی ما متفاوت است. پورابراهیمی ادامه داد: برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز پیشنهاد دادیم کمیته‌ای از سوی ریاست‌جمهوری مامور بررسی موضوع شود؛ با توجه به خط اعتباری ۱۱ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی امیدواریم این موضوع طی چند هفته آینده تعیین تکلیف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه تعیین مالیات بر ارزش افزوده برای سال آینده منوط به اصلاح این قانون است، گفت: از یکشنبه هفته آینده این لایحه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا همزمان با بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، موضوع لایحه اصلاح قانون ارزش‌افزوده نیز تعیین تکلیف شده باشد.

وی از دائمی شدن قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال خبر داد و گفت: از سال ۹۷ این قانون دائمی خواهد شد.

بخشی از این نشست نیز به نرخ ارز اختصاص یافت. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره گفت: بیشترین مشکلات در حوزه اقتصاد به نرخ ارز برمی‌گردد و بالاخره یک بار برای همیشه باید تکلیف آن را مشخص کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره عنوان کرد: ما اعتقاد داریم باید بورس ارز شکل بگیرد و موضوع ارز نباید مانع توسعه اقتصادی شود.

به عقیده دولت، حفظ ثبات ارز بسیار مهم است. پورابراهیمی نیز در این باره اظهار کرد: باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز پیش برویم و وعده و وعید ندهیم. مشروح گزارش نشست شورای گفت‌وگو را فردا بخوانید.


 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.