| کد خبر: 170378 |

◄ مهارت­‌های مورد نیاز مدیران راه‌آهن 1404

بیش از آنکه مهم باشد چه چیزی آموزش داده می ‌شود، این مهم است که این آموزش چگونه انجام می­‌شود.

تین نیوز

وبلاگ عباس قربانعلی‌بیک: داگلاس نورث برنده جایزه نوبل اقتصاد (1993)، معیار جالبی برای پیش‌بینی آینده یک کشور ارائه می‌دهد. (سایت روزنامه دنیای اقتصاد 11/10/94)

4

"نورث" می­‌گوید: اگر می­‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌­یابد یا نه اصلا لازم نیست سراغ فناوری­‌ها و ابزارهایی که در کارخانه‌های آن کشور استفاده می‌­شود، بروید چرا که تمام این فناوری ‌ها و ابزارها را می­‌توان خرید یا کپی کرد یا حتی دزدید.

وی می­‌گوید: برای ارزیابی توسعه و پیش‌بینی آینده یک کشور به پیش دبستانی­‌ها و دبستان­‌های آن بروید و ببینید کودکانشان را چگونه آموزش می‌­دهند.

به عقیده وی بیش از آنکه مهم باشد چه چیزی آموزش داده می ‌شود، این مهم است که این آموزش چگونه انجام می­‌شود؛ اگر کودکان را پرسش‌گر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطرپذیر، اهل گفت‌‌وگو و تعامل و دارای روحیه مشارکت جمعی و همکاری بار می‌­آورند، می­‌توان امیدوار بود همین نسل در آینده کشورشان را توسعه دهند.

970328 10_     مهارتهای مورد نیاز مدیران   1404  World Economic Forum_ top 10 skills 2015-2020

 

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و امور دارایی در بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت­ پذیری ایران در سال 2017 و 2018 میلادی با مشارکت دبیرخانه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گزارشی را منتشر نموده که خلاصه مدیریتی آن به شرح زیر است:

ایران در سال 2017 میلادی از نقطه نظر رقابت­‌پذیری رتبه 69 را در میان 137 کشور جهان کسب نموده که در مقایسه با رتبه سال گذشته خود هفت پله صعود داشته است. زیر شاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل دو رکن بلوغ و مهارت‌های کسب و کار و نوآوری است که ایران در این دو رکن به ترتیب رتبه­‌های 97 و 66 را کسب کرده و نسبت به سال قبل به ترتیب 12 و 23 رتبه ارتقا یافته است.

در پایان این گزارش نیز به اساسی­‌ترین مشکلات ایران از دید مدیران کسب­ و کار کشور پرداخته شده که به ترتیب عبارتند از دسترسی به تامین مالی، بوروکراسی ناکارآمدی دولت و ....

همچنین مجمع جهانی اقتصاد در گزارش مشروح 167 صفحه‌ای در ژانویه 2016 به آینده مشاغل پرداخته و نیز در 16 ژانویه 2016، ده مهارت مورد نیاز برای سال 2020 میلادی را به ترتیب چنین اعلام نموده است:

  1. حل مسایل پیچیده  2) تفکر انتقادی  3) خلاقیت  4) مدیریت مردم  5) هماهنگی با دیگران  6) هوش هیجانی  7) قضاوت و تصمیم­‌گیری  8) جهت­‌گیری خدمت  9) مذاکره  10) انعطاف شناختی 

در اوایل دوران مدیریت مرحوم دکتر دادمان به منظور ارتقای سطح علمی مدیران راه‌آهن بررسی‌هایی برای ارزیابی روش‌های آموزشی پرسنل در سطوح مدیریت سایر راه‌آهن­‌ها به‌عمل آمد که نمونه­‌های شناسایی شده در انگلستان، آفریقای جنوبی و ... موفق تشخیص داده شدند.

با توجه به پیچیدگی سازمان چند تخصصی راه­‌آهن که موجب خطاهای پرهزینه تصمیم­‌گیری در پروژه­‌های بزرگ شده بود و آثار پرهزینه تک تخصصی بودن غالب مدیران و همکاران در پروژه ‌های مهمی مانند قطار سریع­‌السیر، راه­‌آهن برقی، قطار باری سنگین، لکوموتیو دیزلی و برقی، باری و مسافری و مانوری، قطارهای مسافری و خودکشش، واگن‌های باری، پایانه‌ها، سیستم گراف، تجهیزات علائم و ایمنی و ... ؛ تلاش‌های زیادی برای تشکیل دوره چند تخصصی RMBA در دانشکده راه‌­آهن، سازمان مدیریت صنعتی و ... به‌عمل آمد (با قید پذیرش درصد بالایی از مدیران و کارشناسان وقت).

این دوره‌­ها که به نمونه آن در مقاله منتخب شماره 27 در تیر ماه سال 1377 در مرکز تحقیقات راه­‌آهن اشاره شده با ابعاد گسترده فنی، اجتماعی و اقتصادی راه­‌آهن زمینه مناسب‌تری را برای ایشان در تصمیم گیری‌های کلان که باید در همه ابعاد بهینه باشند، فراهم می‌نماید و امید می‌رود با بررسی دقیق‌تر و تعیین نیاز مهارت مدیران 1404  برای راه­‌آهن (بر اساس انقلاب صنعتی چهارم) هرچه سریع‌تر به این امر و تعیین و آموزش آنها به مدیران آینده به‌ویژه حل مسایل پیچیده، تفکر انتقادی، قضاوت و تصمیم‌گیری و ... پرداخته شود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.