| کد خبر: 86752 |

در گفت‌وگو با تین‌نیوز عنوان شد:

◄ دو چالش اساسی برای خرید هواپیما

تین‌نیوز| یک کارشناس و تحلیلگر صنعت هوانوردی با بیان اینکه برای خرید هواپیما دو چالش اساسی پیش‌روی شرکت‌های هواپیمایی است گفت: تامین منابع نقدی پیش پرداخت و تضامین لازم در پرداخت سود سالیانه فاینانس، اساسی‌ترین چالش برای خرید هواپیما است.
 
آرمان بیات در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در رابطه با صحبت‌های اخیر رئیس سازمان هواپیمایی اظهار داشت: عطف به بند الف ماده ۴ قانون هواپیمایی، سازمان مکلف به تشویق و حمایت از شرکت‌ها و موسسات هواپیمایی است و سخنان عابدزاده نشان از عزم سازمان هواپیمایی در نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی دارد که باید به مجموع حمل‌ونقل هوایی کشور تعمیم یابد و این امر شایسته تقدیر است.
 
وی با بیان اینکه دولت نباید در زمینه انتخاب و نوع خرید و یا اجاره هواپیما دخالتی داشته باشد گفت: سازمان صرفا باید به استناد و چهارچوب مجموع مقررات حاکمیتی، روند انتقال و ثبت وسیله پرنده ورود نماید.
 
وی ادامه داد: طبق فرموده ریاست سازمان هواپیمایی مبنی بر پیش قرارداد با شرکت ایرباس مبنی بر تحویل ۵ الی ۸ فروند هواپیمای ایرباس باید اشاره داشت که هر گونه سفارش مستقیم خرید هواپیما به کارخانه سازنده بر پایه سفارش تولید نوع و مدل هواپیما بر مبنای Option List شرکت سفارش دهنده و بر اساس یک یکپارچگی در تجهیزات و متعلقات خواهد بود.
 
بیات خاطرنشان کرد: پس از عقد قرارداد و تعیین تکلیف تامین منابع مالی که عموما از طریق فاینانس با پیش پرداخت و ارائه تضامین بعدی و یا به صورت لیزینگ است، در فرآیند تولید قرار می‌گیرد، نیازمند برنامه زمان‌بندی کمپانی سازنده بر اساس سفارش‌های دریافتی از دیگر کشورهاست تا در زمان مشخص تحویل داده شود که این فرآیند در کوتاه مدت پس از ثبت سفارش ممکن نخواهد بود.
 
طبق گفته وی؛ هواپیماهای تولید شده ایرباس طی سفارش شرکت‌های هواپیمایی یا دیگر موسسات است که با نظر و لیست یک شخصیت حقوقی و یا حقیقی دیگری تولید شده و حال به دلایلی همچون عدم توان پرداخت های مالی، پیش از تحویل، این هواپیماها با مدیریت صنایع ایرباس یا موسسات فروش و اجاره هواپیما مورد تایید گروه ایرباس، از طریق تامین منابع مالی بانک‌ها و موسسات مالی و با ارائه تضامین، قابل فروش است تا ایرباس بتواند ضرر ناشی از فسخ قرارداد با مشتری قبلی خود را از این طریق پیشگیری کند.
 
این کارشناس هوایی افزود: بنابراین هواپیما می‌تواند با پیش پرداختی مشخص که غالبا تا ۲۰ درصد ارزش هواپیماست و قبول ضمانت سند مالکیت در رهن بانک یا موسسات مالی فاینانس کننده، به خریدار جدید فروخته شود.
 
این کارشناس هوایی بر این باور است، برای خرید ایرباس دو چالش پیش رو شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود. اول، تامین منابع نقدی آن ۲۰ درصد پیش پرداخت است که خود مبلغ قابل توجه خواهد بود و اگر این پیش پرداخت از طریق بین‌المللی تامین مالی گردد نیازمند تضامینی دارای ارزش و هویت است و موضوع دوم تضامین لازم در پرداخت سود سالیانه فاینانس و توافق بر درصد سود و طول بازپرداخت و در واقع تضامین جهت اقساط اصل و فرع تعهدات است که خود چالشی مهم و اساسی است که تعهد آور بوده و نیازمند بهسازی ساختاری با هدف پوشش این تعهدات در بهره برداری عملیاتی و بازرگانی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.