| کد خبر: 36049 |

استفاده از دانش مشاوران خارجی برای اجرای پروژه‌های فرودگاهی

تین نیوز | مدیركل توسعه و بهسازی فرودگاه‌های كشور از استفاده از دانش مشاوران خارجی در كنار دانش متخصصان و مشاروان داخلی برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌های فرودگاهی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها، حشمت‌الله قربانی در گفت‌و‌گو با پرتال خبری شركت فرودگاه‌های كشور اظهار كرد: برای ساخت و اجرای تمامی پروژه‌های فرودگاهی از پیمانكاران بخش خصوصی كشورمان استفاده می‌شود و در واقع، هیچ ساخت‌وسازی توسط این اداره‌كل صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: در حوزه مشاوره نیز حدود 90 درصد از توان مشاوران بخش خصوصی كشورمان در كارهای مطالعاتی، طراحی و نظارت استفاده می‌شود كه با توجه به تاكید وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از دانش فنی مشاوران خارجی، به تازگی برای استفاده از مشاوره این افراد اقداماتی صورت گرفته است كه از جمله آنها می‌توان به مشاوره در خصوص طرح‌های فرودگاهی اصفهان و كرمان اشاره كرد.

قربانی با تاكید بر رعایت دقیق استانداردها در ساخت‌وسازهای فرودگاهی، خواستار دقت هرچه بیشتر بخش خصوصی برای انجام صحیح و به موقع تعهداتش در این باره شد.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به تعداد بسیار محدود پیمانكاران و مشاوران خصوصی كشورمان در حیطه فرودگاهی، ضرورت دارد مسئولان نظام فنی- اجرایی كشور فكری اساسی در این باره كنند تا كمیت و كیفییت عملكرد مشاوران و پیمانكاران افزایش داده شود.

مدیرکل بهسازی و توسعه فرودگاه‌ها٬ مطالعه، طراحی، نظارت، تعمیرات و نگهداری، بهسازی، توسعه عوامل میدان پروازی، ترمینال‌ها و ساختمان‌های جنبی شامل باند، اپرون، تاكسی‌وی‌ها، خط‌كشی‌ها و روشنایی‌ها، جاده‌های دسترسی و حفاظتی، سایت‌یابی، برج مراقبت و تكنیكال‌ها، ساختمان‌های سپاه و نیروی انتظامی، پست‌های برق، موتورخانه‌ها و مساجد و نمازخانه‌ها را از جمله وظایف این اداره‌كل عنوان کردترمینال‌ها و ساختمان‌های جنبی شامل باند، اپرون، تاكسی‌وی‌ها، خط‌كشی‌ها و روشنایی‌ها، جاده‌های دسترسی و حفاظتی، سایت‌یابی، برج مراقبت و تكنیكال‌ها، ساختمان‌های سپاه و نیروی انتظامی، پست‌های برق، موتورخانه‌ها و مساجد و نمازخانه‌ها را از جمله وظایف این اداره‌كل عنوان کرد.

وی برنامه‌های راهبردی این اداره‌كل را شامل «اصلاح روش‌ها»، «ارتقای كیفیت» و همچنین «مدیریت كیفیت، هزینه و زمان» دانست و اظهار كرد: بدون شك، هر ساخت‌وسازی باید بر اساس سیاست‌گذاری درست و منطقی مطابق با نیازهای و اولویت‌بندی و همچنین با توجه به محدودیت منابع مالی صورت بگیرد.

قربانی داشتن طرح جامع فرودگاهی، تعریف دقیق پروژه‌ها بر مبنای مطالعات امكان‌سنجی، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی با رعایت استانداردهای ایمنی در ساخت‌وساز فرودگاهی را بسیار مهم و ضروری خواند.

وی ادامه داد: اگرچه باید تكمیل پروژه‌های جاری در اولویت3W0A6338.jpg قرار بگیرد، اما در ساخت‌‌وسازها نباید كیفیت اجرای پروژه‌ها فدای سرعت و هزینه شود. همچنین ضرورت دارد در تمامی پروژه‌ها، سیستم مدیریت كنترل پروژه اعمال شود تا پروژه‌ها به موقع و با اعتبار مناسب به پایان برسندقرار بگیرد، اما در ساخت‌‌وسازها نباید كیفیت اجرای پروژه‌ها فدای سرعت و هزینه شود. همچنین ضرورت دارد در تمامی پروژه‌ها، سیستم مدیریت كنترل پروژه اعمال شود تا پروژه‌ها به موقع و با اعتبار مناسب به پایان برسند.

مدیركل توسعه و بهسازی فرودگاه‌های كشور با اشاره به عملكرد 9 ماهه گذشته این اداره‌كل، از برگزاری 12 مناقصه برای انتخاب پیمانكار و 6 مناقصه برای انتخاب مشاور خبر داد.

همكاری با ادارات مرتبط از جمله معاونت عملیات هوانوردی، معاونت عملیات فرودگاهی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت تمامی فرودگاه‌ها در راستای تعریف پروژه‌های بهسازی و توسعه، كنترل استانداردها، كنترل بودجه و اعتبارات، تهیه نقشه‌ها و اسناد مورد درخواست امور حقوقی، پیگیری حداقل 13 پروژه‌ جاری و جدید كه 4 مورد از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند و 10 مورد نیز تا پایان امسال به پایان خواهند رسید، بازرسی و نظارت بر تمامی پروژه‌ها در سال جاری، رسیدگی به صورت‌وضعیت‌ها، تعدیل، مابه‌التفاوت مصالح اعم از موقت و قطعی و رسیدگی به تاخیرها، ضمانت‌نامه‌ها، حُسن انجام كار، قراردادهای نظارت كارگاهی و عالیه و مطالعاتی و ارزیابی مشاوران و قراردادهای آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك به میزان كل اعتبار امسال، برگزاری كمیسیون‌های تحویل زمین، طبقه‌بندی خاك، حمل مصالح، تحویل موقت و قطعی پروژه‌ها برای اتمام آنها و انجام نقشه‌برداری، برخی از اقدامات این اداره‌کل است که قربانی به آن اشاره کرد.

وی از تكمیل و بهره‌برداری حداقل 10 پروژه جاری، برگزاری حدود 5 مناقصه در دست اقدام و انتخاب پیمانكار، بررسی پروژه‌های پیشنهادی استان‌ها در بودجه سال آینده در حوزه ساخت‌وساز و همكاری با اداره‌كل بودجه برای تنظیم بودجه كل سال 1394، همكاری با سایر ادرات مرتبط در خصوص پروژه‌های آنها و همچنین پیگیری تكمیل پروژه‌های در دست مطالعه و طراحی آنها به عنوان برنامه‌های سه ماهه آخر امسال این اداره كل یاد كرد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.