◄ کمتر شرکتی هواپیمای نو می خرد؛ هزینه های تعمیرات ناوگان سر به فلک کشیده
مدیرعامل هواپیمایی چابهار با تأکید بر اینکه خرید هواپیماهای نو بهدلیل قیمتهای سنگین و تحریمها برای ایرلاینهای ایرانی صرفه اقتصادی ندارد، گفت: فرسودگی ناوگان و افزایش تصاعدی هزینههای تعمیرات، فشار مضاعفی بر شرکتهای هوایی وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی چابهار با هشدار نسبت به تشدید چالش های صنعت هوایی، مهم ترین مشکلات این بخش را تحریم ها، فرسودگی ناوگان، مهاجرت کادر پرواز، هزینه بالای تعمیرات، قیمت گذاری دستوری و محدودیت سوخت گیری در فرودگاه های خارجی اعلام کرد و خواستار حرکت به سمت بازار رقابتی و فاصله گرفتن از نرخ گذاری دولتی شد.
به گزارش تین نیوز، سیدمحمد ابراهیمی نیک گفت: اغلب ایرلاین های ایرانی توان خرید هواپیمای نو ندارند و دنیا نیز به ندرت خرید نقدی انجام می دهد، زیرا با سوددهی پایین، تهیه یک پرنده ۵۰ میلیون دلاری منطقی نیست. وی افزود: ناوگان فعلی این شرکت شامل سه فروند MD-80 است که دو فروند مالکیتی و یک فروند اجاره ای است و در حال برنامه ریزی برای تنوع بخشی به مدل هواپیماها هستیم.
او افزایش بهای سوخت، نبود امکان سوخت گیری بسیاری از پروازهای ایرانی در خارج از کشور و بحران نقدینگی ناشی از جهش قیمت ها را از عوامل فشار بر ایرلاین ها دانست. ابراهیمی نیک تأکید کرد که باید از قیمت گذاری دستوری فاصله گرفت، چرا که رقابتی سازی بازار در بلندمدت به نفع کشور و مردم خواهد بود.
وی همچنین مهاجرت و کمبود نیروی متخصص را تهدید جدی برای این صنعت عنوان کرد و از برنامه های صندوق بازنشستگی هما برای آموزش، جذب و شایسته سالاری خبر داد. به گفته او، افزایش بهره وری، سودآوری و بنگاه داری حرفه ای باید در اولویت قرار گیرد تا ایرلاین های خصوصی بتوانند با توان رقابتی بالاتر در بازار باقی بمانند.