◄ پنج محور توسعه هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی اعلام شد
مرکز پژوهشهای مجلس با بررسی الزامات تاکسی هوایی در ایران، بر ایجاد دالانهای هوایی شهری، رفع موانع قانونی و امنیتی و مشارکت دولت و بخش خصوصی برای توسعه این صنعت تأکید کرد.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی جامع، ملاحظات و الزامات توسعه سامانه های جابه جایی هوایی پیشرفته و تاکسی هوایی را بررسی کرد.
به گزارش تین نیوز، این گزارش با تکیه بر تجربه خردادماه امسال که نخستین سرویس تاکسی هوایی کشور از فرودگاه بین المللی پیام آغاز به کار کرد، بر ضرورت ورود همزمان بخش حاکمیتی و خصوصی به توسعه زیرساخت ها تأکید دارد.
بر اساس این گزارش، سامانه های جابه جایی هوایی پیشرفته ضمن پشتیبانی از عملیات مسافربری، حمل محموله و سایر خدمات شهری و روستایی، نیازمند طراحی دالان های هوایی در کلان شهرها، رفع موانع قانونی، تدوین استانداردهای ایمنی پرواز و توجه به سیاست های زیست محیطی و کاربری زمین هستند.
مرکز پژوهش ها با دسته بندی الزامات این حوزه در پنج محور «فناوری و توانمندی صنعتی»، «زیرساخت های فیزیکی و ارتباطی»، «سیاست و قانون گذاری»، «شناسایی ظرفیت ها» و «پذیرش اجتماعی»، اعلام کرده است که تاکسی های هوایی در کوتاه مدت اولویت استفاده عمومی ندارند و تمرکز میان مدت می تواند بر گردشگری و خدمات اجتماعی همچون اورژانس هوایی باشد.
از دیدگاه امنیتی، تهدیدهای سایبری، عملیات خرابکارانه و ملاحظات مربوط به مناطق پرواز ممنوع، از چالش های اساسی اجرای این پروژه است و لازمه آن، توسعه فناوری های نوین امنیت سایبری، امکان رصد لحظه ای هواگردها و هماهنگی میان دستگاه های امنیتی، دفاعی و اجرایی است.
این مطالعه همچنین به مزایا و معایب اقتصادی اجرای تاکسی هوایی پرداخته و با اشاره به هزینه بالای زیرساخت، جذب سرمایه خصوصی و بازگشت سرمایه را وابسته به مشارکت دولت دانسته است. علاوه بر این، ابعاد محیط زیستی از جمله کاهش آلودگی هوا، لزوم تقویت زیرساخت برق رسانی و جلوگیری از آلودگی بصری در آسمان شهرها، از دیگر ملاحظات مهم برشمرده شده است.
در حوزه جهانی، پیش بینی شده است که بازار حمل ونقل هوایی پیشرفته تا سال ۲۰۴۰ ارزشی بین ۱۰۰ میلیارد تا ۱.۵ تریلیون دلار پیدا کند و پایگاه های پرواز عمودبرخاست به ده ها هزار فروند هواگرد برقی مجهز شوند. در کشور نیز اقداماتی همچون احداث فرودگاه هوانوردی پردیس یزد، توسعه مرکز بین المللی پیام و طرح های آموزشی و تولیدی در حال پیگیری است که می تواند زیرساخت اولیه این زیست بوم را فراهم کند.
مرکز پژوهش های مجلس در پایان پیشنهاد کرده است اصلاح «سند جامع توسعه هوافضای کشور» و لحاظ تاکسی هوایی در لوایح مرتبط با ساماندهی پهپادها در دستور کار قرار گیرد و مدل مشارکتی دولت و بخش خصوصی برای توسعه این بازار شکل بگیرد.